Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillbaka med Snow Leopard...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...och det är riktigt "najs"

Nu funkar grejer igen, och jag passade på att nedgradera Safari till 5.05, så att Evernote funkar igen... Jag har bättre batteritid, WiFi:n kopplar inte ner hela tiden och allt går snabbare och allt fungerar!! Nu blir det inte Lion igen förrän jag absolut måste...

Använde Snow Leopard-skivan som följde med datorn, startade upp med C intryckt.När installeraren kom upp valde jag "Återställ från Time Machine", valde den senaste Snow Leopard-backupen. Sen tog det några timmar, men det var väldigt smidigt.

Kom bara ihåg att allt du gjort sen du installerade Lion försvinner, så spara viktiga filer på extern disk innan... Du kan INTE återställa från en senare Lion-backup.

Vill du ha mer detaljerade tips, googla bara på "Lion downgrade to Snow Leopard" så hittar du många guider.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-05 12:26

Jag har inte provat Lion och ligger i informationsskugga vad gäller problem och så.

Vad säger ni, är det allmänt mer problem med Lion än med tidigare releaser?

Ursprungligen av planB:

...är det allmänt mer problem med Lion än med tidigare releaser?

Enligt min uppfattning - nej.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-05 12:29

Jag tycker att Lion fungerar bra. Lion Server däremot är sjukt buggigt.

Jag tycker att Lion funkar sämre. Det är långsammare (fler badbollar än tidigare) och till och från har jag wifi-problem. Vore jag inte så lat, skulle jag återgå till Snow Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-05 13:58

Lion verkar vara lite tvådelat. Jag har inga större problem med det på två maskiner men två kompisar klagar över liknande problem som ovan.

Versionshanteringen av dokument är jag inte riktigt vän med ännu dock…

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-09-05 17:38

Jag hade några irriterande problem (ibland långsam att vakna från sömnläge som den värsta) i SL som försvann vid Lionuppgradering. I gengäld har några nya dykt upp i Lion. För mig var SL-buggarna värre. Lite fler badbollar i Lion, men inte så mycket mer.

Jag arbetar dock inte på datorn, utan använder den mest till surf, mail, Aperture.

(Detta på en MacBook Late 2009 med 4GB minne.)

Jag får lite Win XP/Vista (nedgraderings) känslor med alla som känner att Snow Leopard var bättre.

Det var länge sedan (i mitt minne) som det var så pass mycket skepsis mot den senaste versionen av Mac OS.

Själv har jag bara provat Lion, men håller mej till Snow Leopard och Tiger (på mina PC).

Jag tycker inte det låter värre än tidigare releaser av OS X. Jag har haft några småbuggar, men det hade jag med tidiga versioner av Leopard och Snow Leopard. Känns inte värre nu än innan. En del WLAN-problematik försvann med 10.7.1.

När jag skaffade min iMac så var den installerad med Snow Leopard. Jag har ingen aning hur det var när Snow Leopard kom, så jag kan inte säga om det var lika mycket problem som för Lion. Jag har verkligen stor lust att installera tillbaka Snökatten. Jag stör mig i Lion bla:

Ny Finder: Jag tycker att gamla findern är mer trevlig och bättre att använda.

Anslutningsproblem: Datorn tappar trådlösa nätverket hela tiden och segt att bli ansluten igen efter viloläge.

Mer badbollar: Jag upplever mer badbollar än tidigare. Det var absolut inget jag hade räknat med när jag gick över till Mac.

Mission Control: Kan inte förstå varför man bytte ut Exposé och Spaces mot Mission Control? Jag tycker verkligen om den gamla för att de exposérade alla öppna program/fönster.

Jag tycker Lion var en onödig satsning utav Apple. Kunde dem inte släppa Air Drop som en update till SL? Jag undrar om jag nedgraderar kommer jag kunna köra alla program? För programen som släpps för Mac brukar kunna klara av Leopard och Snö Leopard med? När kommer Apple sluta att släppa uppdateringar och support för Snökatten?

Kör just nu Lion

Raderat min TimeMachinebackup på min TimeCapsule eftersom den bara innehåller Lion-backuper - jag kan alltså inte använda den för backningen.

Det lediga utrymmet på TimeCapsule:n håller jag nu på att fylla med data från min normala disk.
Drar ut hela mappen "användare", då får jag både min och fruns hemmapp med respektives bilder.

System, bibliotek osv stuntar jag i då jag ändå kör en fullständig Nuke&pave* senare.
Programmappen får jag gå igenom om det är ngt som skall sparas. det blir nog 95% ominstallationer.

*Nuke&pave = Atombomba och Asfaltera... = radera inbyggda disken och installera nytt system.

Frågor på det? som man brukar säga....:-)

Tips mottages tacksamt så man inte glömmer något...

Skiter sig i uppstarten.

Datorn vill inte boota upp på en minnepinne....

Funderar på varför...

Ursprungligen av Goflorp:

...Datorn vill inte boota upp på en minnepinne...

Vilket operativsystem är det på USB-minnet?
Hur installerades systemet på USB-minnet?
Hur är USB-minnet formaterat - GUID partition table och filsystem HFS+?

Fungerar det att boota med USB-minnet på en annan dator? (i så fall glöm ovanstående frågor)

Minnepinne av hög kvalité, 16GB

Snow leopard, installerat från DVD till Pinnen via Skivverktygs "återskapa"

Hittar ej längre min DVD, men pinnen är kvar.

Kan vara att om jag kikar i Skivverktyg står det enbart "extended" (HFS+), men inget om partitionstabell....

Men hur PINNEN är formatterad skall väl struntas i, om man återskapar en avbild så blir det väl avbildens format som gäller.

Ursprungligen av Goflorp:

...står det enbart "extended" (HFS+), men inget om partitionstabell...

I vänsterkolumnen i Skivverktyg finns (minst) två olika "diskar" att klicka på för varje disk/enhet. Den övre är själva enheten. Undernivån är den eller de partitioner som finns på enheten.

Om du klickar på den övre så ser du vilken partitionstabell den har. (Vilket måste vara GUID för att kunna boota OS X, men är förmodligen något annat - "Master Boot Record" skulle jag tro.)

Om du klickar på partitionen/volymen så ser du filsystemet. (HFS+)

Ursprungligen av Goflorp:

...om man återskapar en avbild så blir det väl avbildens format som gäller.

Nej. Filsystemet och partitionstabellen ändras inte. Avbilden är ju egentligen bara själva innehållet på disken. Filsystemet och partitionstabellen, som bestäms vid formateringen, styr sedan hur detta innehåll fysiskt placeras på disken.

Senast redigerat 2011-09-23 14:49

Får "resursen upptagen" direkt om jag försöker återskapa till enheten (den övre nivån)

Kör jag till den enhet som skapas på minnepinnen "namnlös1" så funkar det "bränna"
Men jag kan inte boota från resultatet.

Är det lion som lägger sig i?

Senast redigerat 2011-09-23 20:10
Ursprungligen av Goflorp:

Får "resursen upptagen" direkt om jag försöker återskapa till enheten (den övre nivån)

Du ska återställa till volymen/partitionen, inte till enheten. Anledningen till att jag nämnde enheten, var bara för att du skulle veta var du hittar partitionstabellen.

Har du kollat så att det är GUID?

försöker igen.

Låter bli enheter. Det blir en pinne på 18 minuter.

1
Bevaka tråden