Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte markera text med styrplattan

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har letat efter svar på min fråga på 99.se och google utan att hitta något.
Ringde också macforum i Göteborg men killen jag snackade med kände inte till problemet.

Jag har en MacBook 5,1 från november 2008 och den fungerar fint förutom att jag inte kan markera text med styrplattan. När jag dubbelklickar markeras närmaste ord eller rad men kan inte markera större textmassor genom att hålla ner ena fingret på plattan och dra med ett annat.

Kan inte heller dra ett objekt när jag markerat det som tex när man ska installera nytt program genom att dra det till applikationer.

Har haft problemet sedan i somras och kan inte komma ihåg att jag ändrat någon inställning eller skadat styrplattan på något sätt.

Eftersom jag jobbar mycket i word är det ett väldigt störande inslag och skulle vara tacksam om någon visste varför felet kan ha uppkommit.

/Kalle

I en annan liknande tråd såg jag ett tips att man ska kolla batteriet, så att det inte har svällt, och ligger och trycker mot styrplattan underifrån. Det kan tydligen göra att styrplattan beter sig lite märkligt.

Några allmänna tips:
- vid de flesta frågeställningar är det bra om man berättar vilken version av OS X man kör
- se till att alla tillgängliga uppdateringar är installerade

Tack Jesper.

Har kollat batteriet och det ser inte ut att ha förändrats. Inte heller är det några uppdateringar som inte är gjorda.

Min version av OS X är 10.5.8

/Kalle

Prova att logga in som en annan användare, gärna ett helt nyskapad "rent" konto. Bra knep för att börja felsöka i rätt ände. Om det fungerar som vanligt där kan det betyda att någon inställning har ändrats i ditt konto eller att en inställningsfil krånglar.

1
Bevaka tråden