Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Din Mac OS X-startskiva har inte mer utrymme tillgängligt för programminne."

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan jag uppgraderade min gamla MBP till Lion har jag på sistone fått upp den här dialogrutan:

Grejen är att jag i detta nu har ungefär 85 GB ledigt på startskivan. Så varför får jag upp denna dialogruta?

Sen är det något som äter utrymme. Efter att ha haft problem startade jag om från den nya recovery-partitionen i Lion, körde Skivverktyg som utförde någon reparation av startskivan. När jag var tillbaka i Lion som vanligt hade jag ungefär 135 GB ledigt. Men det försvinner alltså utrymme i rätt alarmerande takt, på någon dag har 50 GB försvunnit. Jag har kört WhatSize på disken för att försöka se var det försvinner, men WhatSize rapportera bara samma mängd använda utrymme.

Något är inte rätt ställt med datorn, det är ett som är säkert, sen om det är någon mjukvara som löper amok eller hårdvara som håller på att fallera, det vågar jag inte säga. Någon annan som känner igen problemet?

Kan det vara swapfilerna som växer?

ls -al /private/var/vm

Visst, det borde ju inte vara något problem om det finns gott om ledig disk. Kanske finns det begränsningar i hur OS X hanterar swapfilerna, t ex att det inte får skapas fler och att den sista har nått sin maxstorlek. Rena spekulationer från min sida

Startar man om datorn och håller nere shift så har jag för mig att OS X rensar swapfilerna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-03 11:31

Kan det vara dom nya lokala säkerhetskopiorna som tar plats? TimeMachine har den del skit för sig i bakgrunden mellan dom riktiga säkerhetskopieringarna görs.

Ursprungligen av o z o n e:

Kan det vara swapfilerna som växer?

Nej, det är inte problemet så vitt jag kan se.

Ursprungligen av Mija:

Kan det vara dom nya lokala säkerhetskopiorna som tar plats? TimeMachine har den del skit för sig i bakgrunden mellan dom riktiga säkerhetskopieringarna görs.

Ja, mina misstankar lutar åt det hållet. Ska testa att slå av.

En annan sak jag hittade var något om extrem loggning pga korrupta nyckelringar.

Jag är i alla fall inte ensam, hittade t.ex. detta i Apples forum:

As I watch it loses chunks of 80,000 to 120,000 every 20 seconds. I installed it on my iMac a few days ago and have gone from 120 Gig free space to 88 Gig.

Samma person hade inte heller hittat något med WhatSize:

Right it definitely shouldn't be autosave but it's looking like it is. We went through What Size with a Genius and there is nothing outstanding there - in fact, he couldn't even find where it does the backups.

I don't know - pretty frustrated right now.

Maybe it's not autosave but it's not log files or the usual suspects either...

Ursprungligen av Mija:

Kan det vara dom nya lokala säkerhetskopiorna som tar plats? TimeMachine har den del skit för sig i bakgrunden mellan dom riktiga säkerhetskopieringarna görs.

Så om mn inte kör Time Machine finns ingen risk för detta ?!...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-04 17:20
Ursprungligen av LCR:

Så om mn inte kör Time Machine finns ingen risk för detta ?!...

Den kopierar lokalt lite i smyg även när den är avstängd för extern disk/TimeCapsule.

Det går att stänga av helt så det blir som i Snow Leopard och tidigare.

sudo tmutil disablelocal

15 GB mer har försvunnit nu och jag använder inte ens den datorn. Slog av Time Machine för ett dygn sedan eller så, men det har inte gjort någon skillnad ännu. Nästa steg är att köra kommandot som Mija skrev ovan.

(Förövrigt hittade jag denna sida med en del matnyttigt om TM, bland annat en hel sida om local snapshots.)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-06 08:23

Har fått samma på min Mac Pro, och där har jag mer än 100GB ledigt. Dock har det bara hänt en gång och har inte återkommit än på någon vecka eller två. Men då har jag inte avaktiverat TM eller gjort något annat, utan den har fått sköta sig självt.

Avstängningen av local snapshots hjälpte inte, när jag var nere på 68 GB ledigt (och fick upp varningen från första inlägget) så startade jag om med alt nere, valde Recovery HD och körde Reparera skiva i Skivverktyg. Vips hade jag 132 GB ledigt igen.

Det kan förstås vara så att något är vajsing med min hårddisk och att den helt enkelt håller på att lägga av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-09 10:42

Och nu?

Jag stängde av Backblaze som av någon anledning verkade vilja ta backup på allting om och om igen och då fick jag tillbaka responsen i datorn (den var i princip oanvändbar innan). Och minskningen av utrymme går lite långsammare nu.

Men det är något väldigt tokigt ändå och jag undrar om det inte bottnar i en hårddisk som sjunger på sista versen. Jag får t.ex. upp meddelanden som dessa i iTunes även fast det är 100 GB ledigt:

1
Bevaka tråden