Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fixa variabelt subject i epost från ett formulär?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver hjälp med en busenkel grej, har googlat som en galning men hittar inget av värde.

Jag har en sida med ett forumlär, jätteenkelt standard HTML.

När man har fyllt i alla värden så trycker man "sänd" längst ned, och all info skickas via användarens epostklient direkt till min epost.

Problemet är att jag vill att ett av fälten i formuläret skall användas som subject i epostmeddelandet.

Hur fixar jag det?

Mycket tacksam för hjälp!

//K

Använd ett script som t.ex. FormMail så går det att fixa (sätt då bara <input type=text name="subject"> på det textfält du vill ska användas som ämne). Det är ingen bra idé att maila via användarens epostklient - det är ju långt ifrån alla som använder en lokal epostklient.

Jag känner till det, men håller på att bygga en enkel proof of concept, och har inte tillgång till php, eller något annat scriptspråk som körs från servern. JAVA kan gå om det är genom vanlig javascript.

Jag saknar dessutom själv kompetens att koda php.

Finns det något enkelt JAVA script som grejar detta? Det borde ju vara busenkelt!

//K

Den här kanske? Javascript Examples - JAVASCRIPTS: Form Sends Email With Subject and Body Set
Verkar ganska enkelt att lägga till fler fält till bodyn.

Ok!

TUSEN TACK!

Den ser ut att vara vad jag letade efter.. Nu återstår bara att lista ut hur jag skall få in den i min HTML kod. Jag knackar manuellt och har inte gjort det sedan Netscape var the shit

Finns det ett liknande JAVA script för att få attatchments direkt in i ett epostmeddelande också?

Så att jag kan ha typ 6-10 st vanliga uppladdningsknappar (från standard HTML) där man väljer en fil på varje knapp. Och sedan när man klickar LADDA UPP så attatchar den automatiskt alla valda filerna till ett mail.

Är det möjligt?

//K

Problemen löst, jag kör nu google forms och har ett script som mailar resultaten från formuläret till mig varje gång någon påstar.

Svaren går att formattera med HTML och man kan själv bestämma vad som skall stå i rubriken på mailet, och det är dynamiskt efter valfria celler i formuläret.

//K

1
Bevaka tråden