Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows spås bli #2 på Smartphones

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-03 11:46
Ursprungligen av ;:

Och i slutänden så kommer Apple och Microsoft att ha det bästa utbudet av kvalitetsappar.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och i slutänden så kommer Apple och Microsoft att ha det bästa utbudet av kvalitetsappar.

Och det påståendet grundar du på vad?

Ursprungligen av PeeMaN:

Och det påståendet grundar du på vad?

Vilken plattform ska konkurrera med bra utbud och kanske framförallt kvalite? Android?

Ursprungligen av PeeMaN:

Och det påståendet grundar du på vad?

En helt personlig bedömning. Android Market framstår som ett kaos där många appar inte fungerar 100% på alla telefoner. Och sedan har det ju även kommit någon undersökning som visade på att det är betydligt svårare att få sälja på android än iOS. Jag misstänker att det även kommer vara enklare att sälja i Windows Phone 7 eftersom grundidén med iOS och Windows Phone 7 är en helt annan än android.

... och ja, jag drar en parallell mellan möjligheten att få sälja och utbudet av kvalitetsappar.

Det här med att Android market inte skulle fungera är ungefär lika uppblåst som antenna-gate. Majoriteten av mina polare kör Android och ingen har några som helst problem med Android Market. Det som strular kan tydligen vara att man inte har senaste versionen av operativet. Men vadå, testa att installera något från appstore på en mobil som kör 3.x så ska vi se hur bra det går!

Hurvida det är svårt att sälja i AM har jag ingen aning om, jag är inte programmerare eller så. Däremot vill jag gärna ta del av undersökningen du hänvisar till, en källa hade varit trevligt!

Tobias och Keptang:
Ni skriver "Se lite artiklar" och "kommit någon undersökning".
Jag misstror er inte, men kan inte klippa in källa på påståendet för oss som inte följer dessa utvecklare och undersökningar.

Jag har provat Android. Se lite artiklar från t.ex. spelutvecklare vad dom tycker om fragmenteringen kring hårdvara/Android osv och varför inte appar/spel säljer i närheten lika bra på Android som på iOS-plattformen.

Eller prova själv och få din egen uppfattning.

Finns även utvecklare som säljer bättre på Androidplattformen.
Profit shocker! Android brings home more bacon than iOS for Pocket Legends developer -- Engadget

Ursprungligen av mendezzz:

Finns även utvecklare som säljer bättre på Androidplattformen.
Profit shocker! Android brings home more bacon than iOS for Pocket Legends developer -- Engadget

Även ganska talande att det proklameras med chockrubriker när det händer.

Den senaste som poppade upp i mitt huvve från igår; S fddes den nya svenska Ipad-succn - IDG.se

Problemet är att jag inte har kvar länk till platsen jag läste om försäljningsproblemen på i android market.

Ursprungligen av ;:

Tror inte alls på dessa prognoser

Att Apple skulle komma efter Windows med det lilla Windows har att komma med
och med tanke på vad Apple har på gång är helt otänktbart.

Det säljs otroligt mycket musik tillbehör till Iphone
Alla tillverkare har en Iphoneingång eller kommer att ha

"Alla" vill ha en Ipad och köper man en Ipad köper man även Iphone och så småning om
en Mac. Allt leder till Apple i slutändan.

Vill man hitta något mer välorganiserat än iTunes och Appstore, får man leta länge.
- Det finns inte !

Android kommer helt klart att växa och det är högst troligt att det växer sig långt större
än iOS. Men det beror nog mer på att alla vill ha en smartphone men inte har råd till Iphone.
De kommer inte inte lägga många kronor på appar i vilket fall som helst och är därför inte
intressanta för Apple.

Jag är helt övertygad om att Apples uppgång precis har startat och att vi bara ser början
på något gigantiskt. När iCloude och iTune Match kommer igång på allvar så kommer vi se ytterligare en explosion av "jag vill ha en iPhone" (iPad och/eller Mac)

Sorry jag skrev så mycket, men jag kunde inte låta bli att reagera på vad som sägs i artikeln
och PeeMans inlägg

Ursprungligen av MalcomX:

"Alla" vill ha en Ipad och köper man en Ipad köper man även Iphone och så småning om
en Mac. Allt leder till Apple i slutändan.

Där har du fel! Det är just därför man från och med ios5 kan aktivera både iphone och ipad utan att behöva ansluta till en dator. Många användare vill inte behöva använda datorn ens för att synca sin telefon. Och det finns MÅNGA som vill ha iphone, men aldrig skulle slänga ut sin PC. Det här var något som kunder hade efterfrågat enligt Jobs på keynoten.

Ursprungligen av MalcomX:

Vill man hitta något mer välorganiserat än iTunes och Appstore, får man leta länge.
- Det finns inte !

Det Appstore fått mest kritik för är ju att det är svårt att hitta bra appar, allt försvinner i mängden och "top 50" gratis och köpta gör att viss appar bara är med där i början av sin karriär. Det är helt enkelt svårt att synas i Appstore. Därmed inte sagt att Android Market är bättre, men att kalla Appstore välorganiserat är att ta i.

Ursprungligen av MalcomX:

Android kommer helt klart att växa och det är högst troligt att det växer sig långt större
än iOS. Men det beror nog mer på att alla vill ha en smartphone men inte har råd till Iphone.
De kommer inte inte lägga många kronor på appar i vilket fall som helst och är därför inte
intressanta för Apple.

Också snicksnack. SÅ mycket dyrare är inte iPhone. Visst, en ungdomstelefon är det inte. Men
de Androidtelefoner som säljer bäst kostar ungefär lika mycket. Sn vet jag inte vad du bygger
din tes om att "de inte kommer lägga många kronor på appar". Jag har nog köpt appar för kanske
100-200:- under hela min iphone-tid. Jag vet Androidpolare som lagt betydligt större summor.

Ursprungligen av MalcomX:

Jag är helt övertygad om att Apples uppgång precis har startat och att vi bara ser början
på något gigantiskt. När iCloude och iTune Match kommer igång på allvar så kommer vi se ytterligare en explosion av "jag vill ha en iPhone" (iPad och/eller Mac)

Uppgången är över, företaget är just nu i sin peak. iCloud kommer förmodligen bli stort, itunes match däremot ska vi vara glada om vi någonsin får se i Sverige, jag väntar fortfarande på att vi ska få hyra film i itunes i vårt kalla lilla land.

Ursprungligen av MalcomX:

Sorry jag skrev så mycket, men jag kunde inte låta bli att reagera på vad som sägs i artikeln
och PeeMans inlägg

Forumet är till för att diskuttera. Man ska aldrig känna sig hämmad!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-03 20:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Där har du fel! Det är just därför man från och med ios5 kan aktivera både iphone och ipad utan att behöva ansluta till en dator. Många användare vill inte behöva använda datorn ens för att synca sin telefon. Och det finns MÅNGA som vill ha iphone, men aldrig skulle slänga ut sin PC. Det här var något som kunder hade efterfrågat enligt Jobs på keynoten.

Tror nog faktiskt en del kommer in via iPhonen till Apples värld.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det Appstore fått mest kritik för är ju att det är svårt att hitta bra appar, allt försvinner i mängden och "top 50" gratis och köpta gör att viss appar bara är med där i början av sin karriär. Det är helt enkelt svårt att synas i Appstore. Därmed inte sagt att Android Market är bättre, men att kalla Appstore välorganiserat är att ta i..

Tycker Genius funkar bra för att hitta appar, vet inte om det finns något motsvarande för Android eller WP.

Ursprungligen av PeeMaN:

Också snicksnack. SÅ mycket dyrare är inte iPhone. Visst, en ungdomstelefon är det inte. Men
de Androidtelefoner som säljer bäst kostar ungefär lika mycket. Sn vet jag inte vad du bygger
din tes om att "de inte kommer lägga många kronor på appar". Jag har nog köpt appar för kanske
100-200:- under hela min iphone-tid. Jag vet Androidpolare som lagt betydligt större summor.

Nej, den telefon som kunde utmana iPhone 4 på Telias topp10 var ZTE Blade som är en budgettelefon.
Jag tror han bygger det på Android users spend less on apps | PhoneDog

Ursprungligen av ;:

Rapporter tyder också på att Dänikenn hade rätt, att BigFoot siktats igen och att Loch-Ness-monstret äter ur handen på en...

Ger inte fem spänn för en prognos som sträcker sig längre fram än max 3-4 månader.

Lika dumt som "så blir vädret för hela sommaren" (Aftonbladet i Maj)

Senast redigerat 2011-09-03 21:34
Ursprungligen av ;:

@PeeMan

Du har redan fått bra svar på svaren du gav mig

Men du missförstod nog vad jag menade med att det ena leder till det andra och till slut har man bara Appleprodukter. Det har inget med att man vill kunna synka sin iPhone med en dator för att man idag måste det ( vilket du riktigt påpekar att man inte behöver med iOS 5)

Jag är övertygad om att jag inte är ensam om att ha upptäckt Apples förträfflighet i alla kategorier
och som sagt så blir det bara bättre. Det kommer mer. Himmeln runt hörnet. osv osv

Men när vi är inne på synk så kommer ju den sortens synk vi får med iCloud vara något alla vill ha
och kan man få det på ett så enkelt sätt som apple erbjuder och dessutom gratis, då har man nått ända fram. Synk mellan iPad, Max och iPhone med iCloud är något jag ser fram emot.
Behöver jag berätta allt man kommer att kunna göra

Ursprungligen av ;:

Det är fullkomligt vansinnigt att förutspå någonting så långt fram som 2015. Jag hoppas att ingen tar det här på allvar.

Det enda som är säkert är "molnen" kommer att ta över helt och hållet och då blir mobiler/peklattor/PC i huvudsak fungera som ett interface.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det enda som är säkert är "molnen" kommer att ta över helt och hållet och då blir mobiler/peklattor/PC i huvudsak fungera som ett interface.

Jag är inte så säker på detta.

Om man går mot en framtid där "molnen" tar över allt så förutsätter det en helt pålitlig infrastruktur. Då finns det inte utrymme för några avbrott i internettrafiken. Och där tror jag aldrig att vi kommer att hamna.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag är inte så säker på detta.

Om man går mot en framtid där "molnen" tar över allt så förutsätter det en helt pålitlig infrastruktur. Då finns det inte utrymme för några avbrott i internettrafiken. Och där tror jag aldrig att vi kommer att hamna.

Jag är inne på ditt spår, sen finns det saker som gör att man "måste" jobba lokalt. Det går inte att redigera tung film och tunga bilder "över nätet", och dessutom har vi ju avbrotten som du säger. Men å andra sidan ska man "aldrig säga aldrig"

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-04 18:48
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag är inte så säker på detta.

Om man går mot en framtid där "molnen" tar över allt så förutsätter det en helt pålitlig infrastruktur. Då finns det inte utrymme för några avbrott i internettrafiken. Och där tror jag aldrig att vi kommer att hamna.

Plus att man har det här med integritet och ha sin data i andra länder o.s.v

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-09-04 10:17

Men samtidigt, handen på hjärtat, hur många användare är det som redigerar video eller bilder?

För mig är molnet helt ointressant som annat än backup av kontakter, mail och andra småsaker...men det flesta användare behöver nog inte mer än så...
Jag ser bara till min fru, för henne skulle molnet fungera alldeles utmärkt att lagra allt hon behöver i.

Ursprungligen av lasselu:

Men samtidigt, handen på hjärtat, hur många användare är det som redigerar video eller bilder?

MÅNGA! Fler än du tror förmodligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 10:19

Prognoser i all ära men i den här branschen går det väldigt fort och på fyra år händer det mycket. Tittar vi tillbaka så ser vi hur mycket som hänt dem senaste fyra åren. Förhoppningsvis kommer det många bra lurar och funktioner/mjukvara, inte bara från Apple utan från många tillverkare. Konkurrens är ett måste för att utvecklingen ska kunna överaska oss även framöver.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-09-04 16:55

Jovisst, men min gissning är att de som inte gör det är, och kommer att bli, betydligt fler...

Ursprungligen av lasselu:

Jovisst, men min gissning är att de som inte gör det är, och kommer att bli, betydligt fler...

Jag tror snarare tvärtom, utveckligen pekar mer och mer åt andra hållet. Det blir billigare och billigare med bra utrustning för att ta såväl rörlig som stillbild. Programmen för att redigera blir också billigare och enklare att använda. Min gissning är att de som redigerar bild och film komer att bli betydligt fler...

Redigerar man 4K HD-video professionellt - och snart är all produktion där (än så länge feature films) - så behöver man 5-10 gigabit i sekunden. Det måste vara 100% stabilt och minimalt med overhead/correction. För vanlig broadcast 720/1080 kanske man kommer undan med gigabitlina. Så - detta ska alltså internet fixa - och nätverkskorten, routrar/modem. Hela linan.
Är det verkligen någon som på fullaste allvar tror att man inom närmaste 50 åren kommer att redigera video över molnet?

När det gäller mobila OS så tror jag analysen som denna tråd bygger på stämmer bra. Klart att MS tar en fet bit av kakan. Det gör dom på grund av sin blotta storhet. Som dom alltid gjort och lever på. MS äger världen - servrar, mailsystem, telefonväxlar, hela enterprice-världen. Stora delar av planetens finasiella system, industrier, instutioner, kommunikationer - rullar på MS-licenser. Så - hur jämförelsevis uselt deras mobila OS än är så har dom på ett eller annat sätt bundit upp en säkrad del av kakan. Åtminstone enterprice-kakan och dom delar ut enorma mängder telefoner till anställda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-14 07:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Redigerar man 4K HD-video professionellt - och snart är all produktion där (än så länge feature films) - så behöver man 5-10 gigabit i sekunden. Det måste vara 100% stabilt och minimalt med overhead/correction. För vanlig broadcast 720/1080 kanske man kommer undan med gigabitlina. Så - detta ska alltså internet fixa - och nätverkskorten, routrar/modem. Hela linan.
Är det verkligen någon som på fullaste allvar tror att man inom närmaste 50 åren kommer att redigera video över molnet?

Jag är dålig på det här med megabit, gigabit och matte i stort, men Nielsens lag förutsäger att nätverkshastigheter dubblas var 21 månad så om den lagen håller borde det vara ganska snabba nätverk om 50 år, kanske tom tillräckligt för videoredigering?

Jepp. Det köper jag. 50 år - det är dom tidsspannen vi snackar om :-). Men det är tyvärr inte bara gigabit som gäller - det handlar också om dedikerad bandbredd. Kör man mot egen disk så konkurerar man inte om plats med en miljard andra - man har allt för sig själv och det är stabilt. Ska man redigera okomprimerad 4K-video över internet så måste nog ett nytt trafikprotokoll tas fram. Som det funkar nu så svajar det enormt beroende på belastning runt just den hubben etc.

Ursprungligen av thomk:

Jag är dålig på det här med megabit, gigabit och matte i stort, men Nielsens lag förutsäger att nätverkshastigheter dubblas var 21 månad så om den lagen håller borde det vara ganska snabba nätverk om 50 år, kanske tom tillräckligt för videoredigering?

Bevaka tråden