Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express-fråga

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-29 16:21

Är det några fördelar att köpa Airport Express istället för AppleTV2 för Airplay av musik?
-Klarar den Airplay via t ex iPhone? AirTunes är väl samma protokoll inom Airplay?
-Kan den ersätta en router om man bara behöver trådlöst internet till en Macbook?
-Funkar trådlösa utskrifter problemfritt? Laddade ner nåt program som skulle få min nuvarande D-link-router att skriva ut via dess usb-port till en skrivare, men fick det inte att fungera. Skrivaren i fråga funkar inte med OSX drivrutiner, utan fick installera Cups (tror det hette så).
-Vart det nån uppdatering av Express nu i samband med Extreme och TimeCapsule i somras?
-Har ett par Lacie Firewire-högtalare, dessa ska även gå att ansluta med vanlig 2,5mm-ingång.
Kan man koppla in dessa i Expressen och styra volymen via iTunes? De har inget volymreglage.

Senast redigerat 2011-08-29 16:32
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-29 17:19
Ursprungligen av p0tatis:

Är det några fördelar att köpa Airport Express istället för AppleTV2 för Airplay av musik?

Rent Airplay-mässigt så är väl enda fördelen att Express har både analog och digital utgång, medan AppleTV bara har digital (optisk + hdmi)

Citat:

-Klarar den Airplay via t ex iPhone? AirTunes är väl samma protokoll inom Airplay?

Japp!

Citat:

-Kan den ersätta en router om man bara behöver trådlöst internet till en Macbook?

Japp!

Citat:

-Vart det nån uppdatering av Express nu i samband med Extreme och TimeCapsule i somras?

Ja, jag tror den fick ett nytt modellnummer. Men det var en tyst uppdatering, så det är oklart vad som uppdaterades.

Ursprungligen av Vassius:

Ja, jag tror den fick ett nytt modellnummer. Men det var en tyst uppdatering, så det är oklart vad som uppdaterades.

Det tror inte jag... Det var väl Extremen som fick en tyst uppdatering.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-08-29 17:28

Om jag tänker rätt så är AE enda alternativet för att strömma musik via 3,5 mm kontakt, optisk som analog. Använder själv en och det fungerar urbra!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-29 17:56

Man kan ju också koppla en skrivare till Airport Express. Kanske inte aktuellt i det här fallet, men möjligheten finns ju. (Min Express i köket strömmar både musik och är kopplad till skrivare)

Ett tips bara: Om du tänker använda din Airport Express för att få din skrivare trådlös, kolla först att din skrivarmodell stöds av Airport Express. Jag har min Canon Pixma MP 780 uppkopplad via Airport Extpress, och det går sisådär (det funkar ibland men inte alltid, och jag får slänga bort otroligt mycket halvskrivna papper - dyrt med tanke på allt bläck som går åt). För alla printjobb som är mer än 2-3 sidor måste jag koppla in sladden.

Men Airport Express funkar toppen med högtalarna!

Ursprungligen av jolianna:

Ett tips bara: Om du tänker använda din Airport Express för att få din skrivare trådlös, kolla först att din skrivarmodell stöds av Airport Express. Jag har min Canon Pixma MP 780 uppkopplad via Airport Extpress, och det går sisådär (det funkar ibland men inte alltid, och jag får slänga bort otroligt mycket halvskrivna papper - dyrt med tanke på allt bläck som går åt). För alla printjobb som är mer än 2-3 sidor måste jag koppla in sladden.

Men Airport Express funkar toppen med högtalarna!

Då ligger nog problemet snarare i ditt trådlösa nätverk/dina drivisar i datorn än mellan airport-->skrivare. Polaren kör exakt samma skrivare och koppling och han skriver ut långa rapporter på sin skrivare utan kabel i.

Jag har de senaste drivrutinerna från Canon, det tycks inte hjälpa.

Vad skulle problemet kunna vara i nätverket som orsakar krångel med skrivaren - är det någon inställning jag kan ändra? Har du några praktiska tips från din polare så tas de tacksamt emot.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-03 16:04

Fungerar nätverket bra i övrigt? Får du ut full hastighet, ljudet hoppar inte?

Kenjon,

Allt annat funkar fint (inklusive ljudet till högtalarna) och nätverket verkar vara tillräckligt snabbt. Jag brukar i alla fall komma upp i acceptabla nivåer enligt Bredbandskollen.

Det verkar som om överföringen av data i de filer som skall skrivas ut inte riktigt orkar med utan ger upp/släpper kontakten mitt i utskriften. Det sker vid nästan varje utskrift. Ofta kan man pausa/sluta pausa för att få igång en utskrift igen, men det funkar inte heller alltid. Efter att ha installerat om drivrutinerna ett antal gånger förutsatte jag att det var ett kompabilitetsproblem - det är ju ganska många skrivare som inte är 100% kompatibla med Airport Express.

Tror du att det min Airport Express som kan vara felaktig? Finns det några smarta trix man kan testa för att få den att fungera bättre? Jag har provat att resetta den till fabriksinställningarna och installerat den på nytt ett par gånger, men det har inte gjort någon skillnad.

Johanna

Ursprungligen av jolianna:

Kenjon,

Allt annat funkar fint (inklusive ljudet till högtalarna) och nätverket verkar vara tillräckligt snabbt. Jag brukar i alla fall komma upp i acceptabla nivåer enligt Bredbandskollen.

Det verkar som om överföringen av data i de filer som skall skrivas ut inte riktigt orkar med utan ger upp/släpper kontakten mitt i utskriften. Det sker vid nästan varje utskrift. Ofta kan man pausa/sluta pausa för att få igång en utskrift igen, men det funkar inte heller alltid. Efter att ha installerat om drivrutinerna ett antal gånger förutsatte jag att det var ett kompabilitetsproblem - det är ju ganska många skrivare som inte är 100% kompatibla med Airport Express.

Tror du att det min Airport Express som kan vara felaktig? Finns det några smarta trix man kan testa för att få den att fungera bättre? Jag har provat att resetta den till fabriksinställningarna och installerat den på nytt ett par gånger, men det har inte gjort någon skillnad.

Johanna

Har du senaste firmware på din Airport Express förresten?

Ja... firmware är up to date, jag kollade igen för säkerhets skull.

1
Bevaka tråden