Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken SSD-disk till MacBook Pro (mid 2009)?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra ifall någon vet vilken/vilka ssd's som fungerar felfritt med macbook pro 2009, är mest sugen på att skaffa en Corsair Force GT Series 120GB Corsair Force GT Series 120GB - Solid State-disk (SSD) - Hitta lgsta pris, omdmen och information men vet som sagt inte om den funkar felfritt med min mbp.. vet att min mbp endast stödjer sata 2 men vill ha en"framtidssäker" ssd som jag kan plocka med till nästa dator..

Tacksam för svar & förslag

Jag kan bara säga ett en Intel 320 funkar fint i en MBP 2010. Jag köpte en 160GB då denna hade bäst pris/(GB*tillförlitlighet).
Funderade också på en sata3 men resonerade så att jag kommer ha den här maskinen minst ett år till. Och då har det kommit nya modeller.

Jag läste att det finns problem med Sandforce och att vakna från sleep.
Lycka till.

Du kan kanske hitta några tips i någon av de här trådarna:
SSD macbook pro site:99.se - Sök på Google

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-11 20:13

Kan bara gratulera mig själv. Har brännt två SSD'er nu. För ett tag sedan klappade en Vertex 2 240GB ihop. 4500 spänn åt helvete där. Nästa försök. En Crucial M4 256GB borde gå bra. Installation med Lion rullar på bra och allt startar som det skall. Kopierar över det jag behöver från den tidigare hd'n. Allt funkar i ca en dag+. Går inte att reparera, inte att installera om, inte att formatera. Jag kommer att köra med HHD till dess att SSD verkligen fungerar. Det lustiga är att grabbens MBP 13 med en Vertex 120GB rullar på utan problem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-11 20:21
Ursprungligen av onnyt:

Kan bara gratulera mig själv. Har brännt två SSD'er nu. För ett tag sedan klappade en Vertex 2 240GB ihop. 4500 spänn åt helvete där. Nästa försök. En Crucial M4 256GB borde gå bra. Installation med Lion rullar på bra och allt startar som det skall. Kopierar över det jag behöver från den tidigare hd'n. Allt funkar i ca en dag+. Går inte att reparera, inte att installera om, inte att formatera. Jag kommer att köra med HHD till dess att SSD verkligen fungerar. Det lustiga är att grabbens MBP 13 med en Vertex 120GB rullar på utan problem.

Har du inte utnyttjat garanti på diskarna? Tråkigt att det inte fungerat riktigt bra för dig hur som helst.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-11 20:38

Tyvärr bor jag inte i Sverige längre vad garantin anbelangar men det är piss att SSD håller så låg kvalitet. Men men, det kostar väll att ligga i framkant när det gäller SSD.

Ursprungligen av onnyt:

Tyvärr bor jag inte i Sverige längre vad garantin anbelangar men det är piss att SSD håller så låg kvalitet. Men men, det kostar väll att ligga i framkant när det gäller SSD.

Tillverkaren lär ha garanti, dom brukar ha det.

Du har nog haft maximal otur. Har kört SSD i flera år i flertalet datorer, aldrig haft ett enda problem.
Jag har iofs inte använt OCZ/Crucial. Har hållt mig till Intel och Samsung.

  • Medlem
  • 2011-09-12 00:50

Jag slår ett slag för Samsung 470 som jag läst mycket gott om på nätet. Kommer själv att beställa en sådan i nästa vecka.

SSD Hårdisk till Macbook Pro Late 2009

Tjenare alla här på forumet. Brukar vara här inne och läsa lite och brukar alltid hitta de svar jag söker. Men nu kände jag att jag måste göra en användare och få ett svar jag inte hittar.

Jag har alltså problem men att hitta vilken hårddisk jag ska stoppa i min Macbook pro late 2009.

Har förstått att jag ska ha en SATA II ? Men går det med SATA III ? Tänkte om man ska köpa för framtiden och om man då köper en ny macbook så då kan man trycka in den där istället och få ut mer prestanda ur den än med den datorn jag har nu!

Är det någon som har en Late 2009 som har bytt till en SSD HD och kan rekommendera en bra disk?

Med vänliga hälsningar

/Jonas

Ursprungligen av jonasmk1:

Tjenare alla här på forumet. Brukar vara här inne och läsa lite och brukar alltid hitta de svar jag söker. Men nu kände jag att jag måste göra en användare och få ett svar jag inte hittar.

Jag har alltså problem men att hitta vilken hårddisk jag ska stoppa i min Macbook pro late 2009.

Har förstått att jag ska ha en SATA II ? Men går det med SATA III ? Tänkte om man ska köpa för framtiden och om man då köper en ny macbook så då kan man trycka in den där istället och få ut mer prestanda ur den än med den datorn jag har nu!

Är det någon som har en Late 2009 som har bytt till en SSD HD och kan rekommendera en bra disk?

Med vänliga hälsningar

/Jonas

SATAIII är bakåtkompatibelt och fungerar bra i din MacBook Pro.

Tänkte passa på att tipsa om tråden jag skapat om att välja SSD: http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/295131-guide-ssd-ska-valja-till-min-mac.html

Ursprungligen av jonasmk1:

Är det någon som har en Late 2009 som har bytt till en SSD HD och kan rekommendera en bra disk?

Jag har bytt till SSD i en MacBook Pro 13 från mitten av 2009 och en MacBook Pro 17 från början av 2009. Efter att ha läst på lite valde jag Intel. Pålitlighet är viktigare en rå prestanda, SSD är ändå så sjukt snabbt jämfört med vanlig HD. Intel är kända för att vara just pålitliga. Den ena kör Intel 320 och den andra Intel 330. 320 är äldre och långsammare och dyrare men å andra sidan har den fem års garanti medan 330 som kom ut rätt nyligen "bara" har 3 års garanti. 330 är snabbare och billigare däremot, även om man måste ha en nyare dator än 2009 för att dra nytta av det på allvar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har bytt till SSD i en MacBook Pro 13 från mitten av 2009 och en MacBook Pro 17 från början av 2009. Efter att ha läst på lite valde jag Intel. Pålitlighet är viktigare en rå prestanda, SSD är ändå så sjukt snabbt jämfört med vanlig HD. Intel är kända för att vara just pålitliga. Den ena kör Intel 320 och den andra Intel 330. 320 är äldre och långsammare och dyrare men å andra sidan har den fem års garanti medan 330 som kom ut rätt nyligen "bara" har 3 års garanti. 330 är snabbare och billigare däremot, även om man måste ha en nyare dator än 2009 för att dra nytta av det på allvar.

Inga problem för dig att köra sata 3 på MBP?

Ursprungligen av Antonic:

Inga problem för dig att köra sata 3 på MBP?

Min MacBook Pro 17 har bara SATA 2 så jag utnyttjar inte SATA 3-möjligheterna. Men nej, det är inga problem för mig (hittills i alla fall) att köra Intel 330 på SATA 2.

Inlägg #10 är flyttat hit från en egen tråd, sök gärna innan nya trådar skapas.

Mvh

Tack så mycket!

Keptang: Det vore trevligt om ni hade skickat ett pm eller något för jag fick leta runt som fan nu innan jag såg att ni hade flyttat den.

Tack, missade denna tråden helt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-07 16:21
Ursprungligen av jonasmk1:

Tack så mycket!

Keptang: Det vore trevligt om ni hade skickat ett pm eller något för jag fick leta runt som fan nu innan jag såg att ni hade flyttat den.

Tack, missade denna tråden helt!

Tryck på 'Bevakningar' högst upp i menyn så ser du alla dina aktiva trådar.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-06-14 20:04

Jag uppgraderade min frus 2009 MBP13 med en Samsung 830 256 GB igår. Den flyger fram och är hur stabil som helst. Kan inget annat än att rekommendera den disken. Det är dessutom samma kontroller som används i alla nya SSD:er från veckans Macbook-uppdateringar.

Snabbare än OWC Mercury Extreme Pro (motsvarande OCZ Vertex 2) som sitter i min iMac.

1
Bevaka tråden