Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Badar i badbollar - fryser titt som tätt

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag får badbollar hela tiden sen en dag eller så på min MBP late 2009 med snow leopard (har bytt hårddisk till seagate momentus 7200 rpm för ett halvår sen). De poppar upp när jag använder spotlight, itunes, safari och mer ändå. Då kan jag inte göra något, men efter en minut eller så släpper det... tills nästa gång. Har inte installerat nåt speciellt. Jag är inte så erfaren så jag är inte säker på om detta är hårdvaru- eller mjukvarufel.

Har kört behörighetsreparation och kontrollera skiva, säger allt ok.

Idéer på lösningar mottages mycket tacksamt!

Lämna aktivitetskontrollen uppe så kanske den kan ge något tips vid nästa meltdown

Har du gjort ett hårdvarutest?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-25 21:11

Kolla på "Page outs" i aktivitetskontrollen, skall helst vara nära noll (ett lågt värde, och inte GB).

Citat:

Har du gjort ett hårdvarutest?

Japp, gjorde ett, inget fel hittades!

Citat:

Kolla på "Page outs" i aktivitetskontrollen, skall helst vara nära noll (ett lågt värde, och inte GB).

När jag startar datorn och slår igång safari och mplayer kanske är sidor ut noll, så det verkar ju lugnt!

- Tackar för tipsen, men verkar inte vara nåt fel hittat än. Ska ha koll på aktivitetskontrollen när bollen kommer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-29 17:29
Ursprungligen av mattiL:

Kolla på "Page outs" i aktivitetskontrollen, skall helst vara nära noll (ett lågt värde, och inte GB).

[ATTACH="CONFIG"]30267[/ATTACH]

Gällande din screenshot, kör du Lion? Om så, hur länge hade du haft din dator igång när den bilden togs? Jag är intresserad av minneshanteringen i din dator.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-29 20:57
Ursprungligen av zinned:

Gällande din screenshot, kör du Lion? Om så, hur länge hade du haft din dator igång när den bilden togs? Jag är intresserad av minneshanteringen i din dator.

Jag kör Lion, men jag stänger av datorn varje dag.

Grafikkortet börjar paja... tips.

Ursprungligen av millgard:

Grafikkortet börjar paja... tips.

Hu, nu gör du mig orolig :/. Är det annars nåt som poppar upp i hardware test? För där hittades inget.

När grafikkortet börjar ge sig borde man väl inte få badbollar? Möjligtvis för OpenGL-program eller för program som nyttjar OpenCL som Aperture 3 och Final Cut X. Men inte för program som iTunes och Spotlight. Pajat grafikkort brukar yttra som störningar på skärmen eller helt svart skärm. Särskilt när datorn blir varm.

Troligast är väl något mjukvaruproblem så fortsätt ha koll på aktivitetskontrollen (processer som löpt amok för mig inkluderar mdworker, coreaudiod och någon typsnittsrelaterad som jag glömt vad den heter).

Problem med hårddisken kan det också vara. Jag vet inte hur skicklig Apples hårdvarukoll är på att upptäcka problem med icke-originaldiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-26 11:31

OS X bestämmer sig ibland för att skapa eller ta bort swapfiler. Då detta händer så fryser datorn i flera sekunder med en badboll samtidigt som hårddisken arbetar (vilket syns i aktivitetskontrollen).

För att se hur många swap-filer man har och när de skapades kan man i Finder välja Gå->Gå till mapp... och ange /var/vm
Stämmer detta klockslag med tidpunkten då du fick badboll?

Tack för era kloka idéer! Kollade swap-filerna, och det fanns bara tre stycken från idag, och idag har allt rullat på faktiskt! Kanske dessa som spökade förut?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-26 15:43

Safari brukar vara boven. Har man igång det ett par dagar har det käkat ganska mycket minne. Jag brukar få stänga av och starta om Safari varje dag.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-28 11:05

Låter som ett typsikt fel i antingen filsystemet eller fysiskt på din hårddisk. Börja med att kontrollera skiva i skivverktyg.

Ursprungligen av mattem:

Låter som ett typsikt fel i antingen filsystemet eller fysiskt på din hårddisk. Börja med att kontrollera skiva i skivverktyg.

Tänkte det! Och Skivverktyg hittade ju inget fel, så jag provade "Tech Tool", och dess "surface "scan" och där hittades 55 "Bad Blocks". Kan detta vara problemet? Disken trasig mao?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-29 21:13

Ja, med tanke på dina badbollar. Köp ny eller kräv ny på garantin....

Får ta och kolla med m-zone, och se vad deras deal är... Tack för hjälpen!

Fick tips om att skriva över disken med nollor, och om det är knas sen skulle det gå på garantin. Fair enough, men det verkar ju som det är ett fysiskt fel, som blir värre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 13:57

garanti? garanti på disken eller på datorn?

På disken, en Seagate Momentus 7200 varv. Har faktiskt rullat på fint nu efter formateringen, återstår och se om felet återkommer.

1
Bevaka tråden