Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket filsystem på portabel hårddisk för Win och Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en portabel hårddisk 500 GB som kommer användas både i mac och win. Vilket filsystem bör jag formatera den i, verkar finnas problem med alla.

FAT
Klarar bara max 4 GB, kommer föra över filer större än det.

NTFS
Mac kan inte skriva till NTFS, bar läsa om man inte installerar extra drivrutiner. Dessa kostar penger och dessutom har jag läst om en del problem med dem. Eftersom jag ibland kopierar från andras datorer kan det bli problem om de först måste installera en drivrutin.

ExFat
Kan tydligen läsas och skrivas av både mac och win, dock krävs det en sen version av OS.

Senast redigerat 2011-09-02 09:05
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-02 09:09

Är det egna datorer / inom hushållet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 09:11

NTFS-3G är gratis och funkar galant, kör det själv efter att ha läst en hel del gott om det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-02 09:58

Du skriver inte vilken version av OSX du kör?

Ursprungligen av kainen:

Du skriver inte vilken version av OSX du kör?

Jag har leopard på enda macen och snow leopard på andra samt Win 7 på min PC.

Tanken är dock att man ska kunna använda hårddisken hos andra också och man vet inte riktigt vilket OS de har, förmodligen Win Vista / Win 7 eller OS X Leopard eller snow leopard.

Vilka versioner av OS X kan hantera att skriva och läsa till ExFat?

Citat:

NTFS-3G är gratis och funkar galant, kör det själv efter att ha läst en hel del gott om det.

Har du länk till senaste versionen. Efter en sökning hittar jag en äldre version som är gratis samt en nyare som verkar kosta? Stämmer det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 10:47
Ursprungligen av xtreme79:

Har du länk till senaste versionen. Efter en sökning hittar jag en äldre version som är gratis samt en nyare som verkar kosta? Stämmer det?

NTFS-3G + Ntfsprogs | Tuxera

Hittade det själv av en slump och kör det nu helt utan problem.

Ursprungligen av xtreme79:

Jag har leopard på enda macen och snow leopard på andra samt Win 7 på min PC.
Tanken är dock att man ska kunna använda hårddisken hos andra också och man vet inte riktigt vilket OS de har, förmodligen Win Vista / Win 7 eller OS X Leopard eller snow leopard.
Vilka versioner av OS X kan hantera att skriva och läsa till ExFat?

Stöd för exFAT kom i 10.6.8. Och om du ska oroa dig över äldre datorer så får du mycket att tänka på. Jag skulle säga att du antingen kör du NTFS-3G (som är ett kostnadsfritt och öppet alternativ), eller så kör du med exFAT. Personligen skulle jag ta det senare eftersom NTFS-3G inte är garanterat 100% kompatibelt då man inte har tillgång till fulla specifikationer av Microsofts NTFS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 11:03

exFAT i alla ära men om man t.ex. skall lagra filmer i HD på disken och kanske köra de på en TV med egen mediaspelare så är det NTFS som gäller... så jag hittade NTFS-3G.

Ursprungligen av Trineo:

exFAT i alla ära men om man t.ex. skall lagra filmer i HD på disken och kanske köra de på en TV med egen mediaspelare så är det NTFS som gäller... så jag hittade NTFS-3G.

NTFS-3G är som sagt en öppen drivrutin som inte har garanterat 100% kompatibilitet. Jag tror därför inte att det är det bästa valet, inte ens om man ska lagra film och spela upp det i en TV med egen mediaspelare. Då skulle jag hellre säga att man väljer PARAGON Software Group - NTFS for Mac, communication channel between Mac OS X and Windows och betalar $20 i licenskostnad. Vad jag förstår så ska det vara licensierat och därmed ha fullt stöd NTFS rakt av, men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 11:50
Ursprungligen av Tobias Schelin:

NTFS-3G är som sagt en öppen drivrutin som inte har garanterat 100% kompatibilitet. Jag tror därför inte att det är det bästa valet, inte ens om man ska lagra film och spela upp det i en TV med egen mediaspelare. Då skulle jag hellre säga att man väljer PARAGON Software Group - NTFS for Mac, communication channel between Mac OS X and Windows och betalar $20 i licenskostnad. Vad jag förstår så ska det vara licensierat och därmed ha fullt stöd NTFS rakt av, men jag kan ha fel.

Så tänkte jag med, men har själv haft problem med Paragon... så läste jag från andra om hur bra NTFS-3G funkar för dem och hur det även funkar bättre än betalvarianten Tuxera.
Men absolut, man bör väl inte spara ned kritisk data utan backup på den disken.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-02 12:10
Ursprungligen av Trineo:

exFAT i alla ära men om man t.ex. skall lagra filmer i HD på disken och kanske köra de på en TV med egen mediaspelare så är det NTFS som gäller... så jag hittade NTFS-3G.

Bara nyfiken på varför du dömmer ut exFAT i detta fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 12:25
Ursprungligen av kainen:

Bara nyfiken på varför du dömmer ut exFAT i detta fall?

I just detta fall handlar det inte om att döma ut exFAT utan snarare om man tänkt koppla in disken på en TV eller mediaspelare, sällan de klarar att läsa exFAT utan snarare bara FAT32 eller NTFS.

1
Bevaka tråden