Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två burkar på en FW-hd?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-27 19:14

Jag har en b/w med en fw-disk som har två fw-anslutningar. Kan jag koppla in ytterligare en dator på HD:n? Det händer ingtet jag inet vill ska hända?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-27 20:45

Det tvivlar jag starkt på. Det inser du själv om du funderar en stund. Problemet för disken är ju att veta vilken dator den ska ta instruktioner från och när.

Det extra FW använder du lämpligen för fler diskar, kameror, skannrar etc.

  • Medlem
  • 2005-04-27 21:11
Ursprungligen av Gunnar B:

Det tvivlar jag starkt på. Det inser du själv om du funderar en stund.

Vad är det jag inser? Att du tvivlar?

Jotack, jag tvivlar också, det var därför jag frågade. Men eftersom det nu är fysiskt möjligt kanske nån kan svara på varför det inte fungerar och vad som händer om man försöker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 21:31

Baron,

Jodå, det fungerar att koppla 2 datorer till samma FW-hårddisk, men då måste den ena datorn startas i "Target Mode", vilket gör att den uppträder som en "hårddisk" på FireWire-kedjan, d.v.s på den andra datorn.

Du startar en Mac i "Target Mode" genom att hålla ner tangenten "T" då du trycker på startknappen.

Fortsätt hålla ner tangenten "T" tills du ser en FireWire-symbol glida runt på skärmen:

Alla Maccar klarar inte att starta i "Target Mode", se Apple's TechNote nedan:

"How to use FireWire target disk mode"

Lycka till,

-Torkel

  • Medlem
  • 2005-04-27 21:51
Ursprungligen av Torkel:

Baron,

Jodå, det fungerar att koppla 2 datorer till samma FW-hårddisk, men då måste den ena datorn startas i "Target Mode",

Det var just den biten jag hade hoppats att slippa. (I Targetmode är ju datorn inte riktigt att betrakta som dator.) Men tack ändå.

Det fungerar mycket riktigt inte.

Det går faktiskt, kanske inte på Mac, men i vart fall i Linux och PC om man t.ex. ska leka med databaskluster. Se http://www.oracle.com/technology/pub/articles/hunter_rac10g.html

Något som testat detta igen under de senaste 6 åren eller är de fortfarande lika mörkt?

Borde inte vara bra att göra. Är det 6-polig kontakt så matar båda datorerna disken vilket inte blir bra (troligtvis kostsamt...).

Ursprungligen av hummel:

Borde inte vara bra att göra. Är det 6-polig kontakt så matar båda datorerna disken vilket inte blir bra (troligtvis kostsamt...).

Det låter tämligen o-bra men då kommer den direkta följdfrågan...varför tillverkas externa chassin med två FW anslutningar, en av varje typ kan jag förstå men att slänga in två gör mig vilsen.

Ursprungligen av citronsyra:

Det låter tämligen o-bra men då kommer den direkta följdfrågan...varför tillverkas externa chassin med två FW anslutningar, en av varje typ kan jag förstå men att slänga in två gör mig vilsen.

För att du ska kunna koppla in fler diskar i samma kedja, s.k. Daisy-Chaining.

Ursprungligen av suddgummi:

För att du ska kunna koppla in fler diskar i samma kedja, s.k. Daisy-Chaining.

Ahh, smidigt för de som helt enkelt har en FW port men två externa enheter.

Men nästa följdfråga blir: Har FW i en Daisy-Chaining stöd för Raid på samma sätt som TB sägs ha?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-31 15:30
Ursprungligen av citronsyra:

Har FW i en Daisy-Chaining stöd för Raid på samma sätt som TB sägs ha?

Ja, det ska gå att skapa en RAID av externa diskar anslutna via Firewire. Tre sekunder på google gav en länk till LaCies utmärkta genomgång. Daisy-chainar du för många diskar kommer du till slut få problem med strömmatningen. Det finns en gräns på 45W per Firewire-port enligt specen.
Har jag provat? Nej, RAID gör man för redundans och säkerhet, då känns det lite underligt att använda externa diskar där nån kan snubbla över sladden och rycka ut hårddisken "i farten".

Du kan koppla 63 stycken enheter i kedjan, så det är bra för alla som inte har drygt 60 FireWire-kontakter på datorn.

1
Bevaka tråden