Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS 5 - "Place..." kommandot, multipla bilder men hur kan man se filnamnet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2011-08-30 12:56

Jag har skapat en mall med en massa Image frames med tillhörande Caption text frames under till (förlåt men jag kör engelsk system och CS 5 suite).

I dessa Image frames ska jag placera ett 30-tal porträttbilder mha "Place..." kommandot. När man väljer alla bilderna så får man ju fram en liten förhandsvisning av bilderna och hur många bilder man har kvar att placera.

Men istället för antal bilder kvar, kan man inte få InDesign till att visa filnamnet på bilderna för att lättare kunna identifiera personen på bilden?

Tacksam för tips!

Det syns i Länkpanelen.
Inte optimalt, men så är det...

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2011-09-02 11:15

Nej, det var ju inte optimalt alls. Det innebär ju att man måste lägga ut alla bilderna först och sedan byta ut bilderna med varandra. I mallen så har jag 6 grupper med 5 porträtt i varje grupp. I varje grupp ska olika porträtt utplaceras i en viss ordning. Hade varit jättesmidigt om man hade vetat namnet på bilden (finns i filnamnet) på bilden som ska utplaceras, så man enkelt kan placera dem i rätt grupp på rätt plats.

Trist om det inte går - men tack för din kommentar Mattias iaf.

Om du efter att ha skapat dina grafikramar helt enkelt tar och öppnar relevant finder-fönster och drar och släpper rätt bild på rätt ställe då?

I CS5 finns Mini Bridge, dra och släpp i rätt ruta. Smidigt som sjutton!

Lyssna på Mattias!

Om ni öppnar länkpaletten så blir bildlistan synlig *innan* man monterar bilderna!. Det är till och med så jädrans fiffigt att man kan sortera de olika kolumnerna medans muspekaren är "laddad" med bilder, mao kan man sortera efter namn, storlek, typ etc. så det blir lätt att hitta det man ska ha.

Hade jag ingen aning om. Tack Mattias för tipset!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2011-09-08 10:08

Aha...det var som attans. Tänkte inte alls på Mini Bridge och att man såg bilderna i länkpaletten på det sättet.

Tack allihopa!

1
Bevaka tråden