Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern 2.5" med USB 3.0 - räcker strömmen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-29 16:17

Jag funderar på att köpa den här hårddisken.
Den har ju USB 3.0 men skall vara bakåtkompatibel så man kan köra den på min MBP som bara har USB 2.0, sägs det. MEN räcker strömmen i USB 2.0-kontakten på min dator för att försörja disken utan att jag behöver extra strömkabel alternativt behöver en sådan där delad sladd så jag måste ockupera båda mina USB-portar för att det skall fungera? Det är ju en 2.5":s disk, men den är ju på 1 TB..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-29 16:58

Hallon,

Jag köpte nyligen en liknande extern hårddisk med just USB 3.0, vilken jag har ansluten till en MacMini via USB 2.0.

Fungerar klanderfritt!!

Visserligen är ju en/min MacMini ständigt ansluten till nätspänning (till skillnad från en/din MBP), men med tanke på hur lite dessa diskar drar, så bör det inte vara några problem…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-29 17:02

Jag köpte ungefär en sån, fast "Elements"-modellen, då jag tyckte den är snyggare och inte har smartware.
Den är också 1TB, 2,5", USB3.0 och fungerar fint med bara USB-sladd i min Mac mini som bara har USB2.0.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-29 18:52

Det låter lovande!
Men det där med smartware är väl bara att ta bort - inget man behöver använda?

Jag kommer nog satsa på WD-disken ändå. Jag har en äldre modell av den (250 GB) - Jag är grymt imponerad av hur bra den har hållit/fungerat trots att den har åkt i backen typ 11 miljarder gånger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-29 20:21

Vet inte... de har tydligen fått kritik för smartwaren, att den inte går att ta bort, möjligen dölja, och tar upp 1gb eller nåt. Men kan jag har fel. Kanske inte märks på Mac.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-29 20:44

Hoppla.. Men man borde ju kunna formatera bort det tycker man. Får läsa på om det då. Tack för varningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-30 16:44
Ursprungligen av Hallon:

Hoppla.. Men man borde ju kunna formatera bort det tycker man. Får läsa på om det då. Tack för varningen!

Borde räcka med en omformatering i Skivverktyg, men annans, kolla in: Virtual CD (VCD) Manager for Mac

1
Bevaka tråden