Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverks-scanna till en utdelad mapp på en Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem att få vår scanner på nätverket att skicka scannade PDF'er till en utdelad mapp på servern.
Servern är en MacMini med Mac OS 10.7.
Jag har delat ut mappen och satt att alla användargrupper ska ha fullständiga läs- och skrivrättigheter till mappen. Jag har aktiverat SMB.
Mappen på servern har sökvägen \\spts-mac-server\backup\scan\. Jag har provat med att lägga in användarnamn och lösenord till servern på scannern, och jag provat utan. "Kan inte hitta nätverksmappen". Scannern är en Sharp MX 3110 N mulitifunktionsskrivare.
Någon som vet hur man ska göra?

Du kan inte använda mailfunktionen i skrivaren istället ? Lägg upp en adresslista på användare så får de de skannade filerna rakt i mailboxen ( förutsatt att du har konfat utgående mailserver etc rätt ) . Brukar vara ganska smidigt.

Testa annars att lägga in IP adressen till servern istället för namnet och se om det blir någon skillnad...

Det finns ett antal personer på jobbet som av oklar anledning vill att det de scannar hamnar i en mapp på servern och inte på mail.
Vi kör dynamisk IP, men kanske kan man prova om det fungerar och i så fall reservera den IP-adressen för servern.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-09-07 06:23

Saknas kloka användare är det klokt att hoppa över mailfunktioner så man undviker att " ska bara maila den här pärmen med släktfoton som jag lyckades pressa in i arkmataren.

Men angående SMB som lilledanne skrev testa ip istället och kolla loggarna. Skrivare och server bör ha fast adress imo om än via dhcp.

1
Bevaka tråden