Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dovado 4 Gr router + Huawei E1820 (Tre-dongel) tappar kontakt m MBP

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-23 21:19

På sistone har min MBP & Airport Express börjat tappa kontakten med min router/dongel. jag har försökt att uppdatera FW på Dovadon men det verkar inte heller funka, någon som har upplevt samma problem? Tips?
Mvh
Björn

Har du bra täckning? Skulle även vara bra om du har samma problem med en annan dator. Ganska många prylar inblandade (Router, modem och dator) så det vore bra om du kunde köra uteslutningsmetoden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-24 00:41

Vi har två MBP´s i hushållet och problemet existerar på båda. Det finns som sagt ny Firmware tillgänglig för Dovadon men jag lyckas inte installera den (gjort för PC?), om det är det som är problemet.

Tacl för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-24 10:40

Varför lyckas du inte installera den, felmeddelande?
Vad är uppdateringen för fil, .zip, .bin...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-24 14:24

Allt verkar gå som det ska men efter att den har laddat klart så står det att uppdateringen inte är genomförd och FW:n är fortfarande den ursprungliga...
Tack för hjälpen!

Fungerar modemet i din dator?

Har du prövat att köra om setup:en till routern?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-24 18:19

Och ingen info alls om varför det inte gick?
Jag får plocka fram min gamla Dovade 3G och se om den beter sej likadant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 14:20

Jag är på resande fot nu men kompletterar med mer info snarast!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 18:39

När jag försöker att uppdatera routern m FW står det följande: "Input file is in incorrect format"

Är det alltså olika filer för Mac/PC?

Ursprungligen av Biqsson:

När jag försöker att uppdatera routern m FW står det följande: "Input file is in incorrect format"

Är det alltså olika filer för Mac/PC?

Du försöker köra en .exe. Vad jag vet så finns det ingen uppdateringsfil till Mac från Dovado. Kör bootcamp eller låna någons PC.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-25 21:17

Valde du rätt fil för uppgradering av firmware?
Den nedre på bilden är nog den som gäller (en zip-fil).
Den kan du nog ladda upp från en mac också.

Borde vara denna sida som gäller
http://www.dovado.com/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=28&view=viewcategory&catid=1

  • Medlem
  • 2011-08-28 14:18
Ursprungligen av mattiL:

Valde du rätt fil för uppgradering av firmware?
Den nedre på bilden är nog den som gäller (en zip-fil).
Den kan du nog ladda upp från en mac också.

[ATTACH="CONFIG"]30268[/ATTACH]

Borde vara denna sida som gäller
Downloads - 4GR Firmware

När det gäller tre, så skall man använda tres egna mjukvara och inte den som finns på dovados hemsida.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 14:45
Ursprungligen av Korsriddaren:

När det gäller tre, så skall man använda tres egna mjukvara och inte den som finns på dovados hemsida.

Har 3 en firmwarefil till Dovadon?

  • Medlem
  • 2011-08-29 04:21
Ursprungligen av kenjon:

Har 3 en firmwarefil till Dovadon?

Jepp det har de, det läste jag i ett mobilforum, då jag står i begrepp att hjälpa mina föräldrar till fast 3G-uppkoppling istället för den skakiga ADSL-lina de har idag...

Router Dovado 3GN - Privat - tre.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 22:39

.exe-filen är uppdateringen men det är .bin-filen som innehåller FM:n, den ser ut att ladda upp korrekt men när den laddat klart säger den "Input file is in incorrect format"

Ursprungligen av Biqsson:

.exe-filen är uppdateringen men det är .bin-filen som innehåller FM:n, den ser ut att ladda upp korrekt men när den laddat klart säger den "Input file is in incorrect format"

Tror inte att det går att uppdatera den på så sätt. Pröva via en windows-maskin istället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-26 23:40

Har du provat att skicka upp .zip-filen utan att packa upp den till .bin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 13:20

Nej, hur gör jag det?

Jag har även pratat med kundtjänst på Tre. De var väldigt hjälpsamma men lite förvirrade (borde de inte ha åtminstone en person som kan BÅDE Mac & PC?
Kontentan blev iaf att det förmodligen inte är något generalfel på själva modemet.
Jakten går vidare...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 14:44
Ursprungligen av Biqsson:

Nej, hur gör jag det?

Jag har även pratat med kundtjänst på Tre. De var väldigt hjälpsamma men lite förvirrade (borde de inte ha åtminstone en person som kan BÅDE Mac & PC?
Kontentan blev iaf att det förmodligen inte är något generalfel på själva modemet.
Jakten går vidare...

Säga till Safari att inte öppna kända filtyper, eller använda Firefox för att ladda ner filen.

Ursprungligen av kenjon:

Säga till Safari att inte öppna kända filtyper, eller använda Firefox för att ladda ner filen.

Jag hade samma problem och det var lösningen för mig, borde fungera för dig också. Höll på att bli tokig när jag skulle lägga in betan förra året.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-28 13:25

Jag har uppdaterat en 4GR från Mac flera gånger utan problem. Nu har jag den inte tillgänglig så att jag kan kolla, men i princip så laddas programvaran över till routern och sedan körs den väl därifrån? Ska med andra ord inte vara problem med Mackompatibilitet. Eventuellt kan det väl vara så att det är olika FW till PC och Mac man ska ladda hem.

1
Bevaka tråden