Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt installera SSD på iMac 21.5" inköpt dec 2009?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är medveten om att det är möjligt att byta ut den vanliga SATA-hårddisken på nyare iMac mot en SSD, men jag äger en iMac 21.5" som jag köpte när i december 2009 kort efter att den släppts. Den ha alltså samma yttre som dagens iMac-modeller, men kretsarna är annorlunda och i en tråd som jag googlade fram menade någon att det inte var möjligt att installera SSD på just 21.5" iMac-modellen.

Därför undrar jag om någon här på 99mac har lyckats installera SSD och om man i så fall behöver tänka på nåt särskilt vid installation på just denna modellen?

Det enda jag kan tänka mig är det där med temperatursensorn, att man måste byta mot en disk av samma märke därför att det inte finns någon standard för att läsa av temperaturen. Blir ju svårt eftersom Seagate, WD m.m. inte gör SSDer.

Proprietary Cable can put the brakes on upgrading Late '09 iMacs. | Other World Computing Blog

Å andra sidan har jag bytt från Seagate momentus till en OCZ Vertex 2 i min Macbook (2007) och jag får fortfarande rätt temperatur i iStat. Så detta kanske bara är mer FUD från Apple-hatare?

Detta ska hjälpa.
iMac HDD Fan Control | The iMac Fan Noise Fix

Senast redigerat 2011-08-22 21:32

Tack för förslaget! Synd att man tvingas installera extraprogram, men det kanske en SSD-uppgradering är värd...

Det vore intressant att höra erfarenheter från ägare av iMac 21.5" (sent 2009, tidigt 2010) som har lyckats installera SSD i sina maskiner. Om det är nån läsare som gjort det får ni gärna dela era erfarenheter.

Ersatte nyligen hårddisken i min iMac 27" (Late 2009) till en SSD. Bör vara samma procedur på 21,5". SSDn alstrar ingen värme, därför behövs inte fläkten. Bara att kortsluta fläkten (som är kopplad till din hårddisk nu, två pin, jag tog en häftklammer) och det fungerar alldeles utmärkt.

Med andra ord behövs ingen mjukvara för att styra fläkten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-27 21:07

Kortsluta fläkten? Det menar du väl inte?
Lättare att klippa av en av kablarna....

Ursprungligen av radaradam:

Ersatte nyligen hårddisken i min iMac 27" (Late 2009) till en SSD. Bör vara samma procedur på 21,5".

Tack för input! Ditt iMac-chassi är ju iofs större vilket iofs skulle kunna göra att installation skiljer sig en aning. Vilken SSD har du installerat?

Ursprungligen av kenjon:

Kortsluta fläkten? Det menar du väl inte?
Lättare att klippa av en av kablarna....

Om man bara låter sladden vara så kommer fläkten att snurra på maxfart. Om man vill använda sladden senare så kan det vara lite tråkigt att klippa av den. Jag har tänkt installera en vanlig mekanisk hårddisk senare och ersätta superdriven med SSDn istället.

Ursprungligen av Mattias_N:

Tack för input! Ditt iMac-chassi är ju iofs större vilket iofs skulle kunna göra att installation skiljer sig en aning. Vilken SSD har du installerat?

iMac Intel 21.5" EMC 2308 Hard Drive Replacement - iFixit
Jag använde mig av denna guide (fast för iMac 27") verkar vara precis samma procedur, möjligt att komponenterna sitter på lite olika platser. Jag behövde inte följa alla steg och koppla bort LCDn helt och hållet, utan kopplade bara ur sladden för bildöverföringen och lät sedan en kompis hålla upp skärmen för att ge mig arbetsyta. Hela arbetet tog ca 5min (den svåraste biten är att inte få in damm innanför glaset när man monterar ihop datorn igen, jag använda mig av en hårfön med kallluft och blåste bort dammet det sista jag gjorde).

Jag köpte en Crucial M4, har fått riktigt bra recensioner och är inte jättedyr. Kanske lite overkill då jag bara har stöd för SATA 3Gbit/s)

Gick fint att aktivera TRIM också.

Senast redigerat 2011-08-28 19:44
Ursprungligen av radaradam:

Jag har tänkt installera en vanlig mekanisk hårddisk senare och ersätta superdriven med SSDn istället.

Detta är ett alternativ som jag också överväger. Dvs att låta min SATA-hårddisk vara kvar i iMac'en och istället byta ut Superdriven mot en ny SSD. Har du nån idé om det finns några nackdelar med att välja detta alternativ istället för SATA-till-SSD-bytet?

Ursprungligen av radaradam:

...Jag fint att aktivera TRIM också.

Har läst att TRIM är ett måste, men att man inte kan ta förgivet att det går att aktivera efter SSD-installation. Vet du om det i så fall är valet av SSD-disk-modell som kan sätta stopp för TRIM-aktivering? Eller om det är övriga komponenter i datorns konfiguration?

Ursprungligen av Mattias_N:

Detta är ett alternativ som jag också överväger. Dvs att låta min SATA-hårddisk vara kvar i iMac'en och istället byta ut Superdriven mot en ny SSD. Har du nån idé om det finns några nackdelar med att välja detta alternativ istället för SATA-till-SSD-bytet?

Har läst att TRIM är ett måste, men att man inte kan ta förgivet att det går att aktivera efter SSD-installation. Vet du om det i så fall är valet av SSD-disk-modell som kan sätta stopp för TRIM-aktivering? Eller om det är övriga komponenter i datorns konfiguration?

Skulle nog säga att det är en fördel att ha kvar den vanliga mekaniska hårddisken. Därför att en SSD fungerar bättre som "läsdisk", och faktiskt blir sämre ju fler gånger du skriver till den. Med andra ord, en SSD där du har program och operativsystem på, och en större mekanisk hårddisk där du lagrar på.

Det sägs att TRIM inte är något livsnödvändigt, är skeptisk till att jag skulle märka någon skillnad. Men eftersom det går aktivera och faktiskt hjälper så ser jag inte varför jag inte ska aktivera det. Kan inte svara om det beror på vilken hårddisk du väljer, har sett vissa med samma hårddiskar som inte kan aktivera det medan andra med samma hårddisk inte kan. Men jag skulle tro att det går att aktivera på de flesta utan problem.

Ursprungligen av radaradam:

... en SSD fungerar bättre som "läsdisk", och faktiskt blir sämre ju fler gånger du skriver till den. ...

Sorry för OT, men finns det nåt sätt att åtgärda faktumet att en SSD blir sämre ju fler gånger man skriver till den? Det borde ju bli märkbart, om inte annat efter en längre tids användning, även om man använder den som OS-/program-disk.

Ursprungligen av Mattias_N:

Sorry för OT, men finns det nåt sätt att åtgärda faktumet att en SSD blir sämre ju fler gånger man skriver till den? Det borde ju bli märkbart, om inte annat efter en längre tids användning, även om man använder den som OS-/program-disk.

De gör det själva genom att sprida ut var filerna hamnar, så inte samma stackars celler används hela tiden.

Du kan låta bli att köra defragmenteringsprogram eller annat som skriver om stora mängder filer i onödan.

Är det inte detta TRIM gör?
"TRIM enables the SSD to handle garbage collection overhead, that would otherwise significantly slow down future write operations to the involved blocks, in advance.[3]"
TRIM - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av radaradam:

Är det inte detta TRIM gör?
"TRIM enables the SSD to handle garbage collection overhead, that would otherwise significantly slow down future write operations to the involved blocks, in advance.[3]"
TRIM - Wikipedia, the free encyclopedia

Inte mer än vad man ändå måste göra för att kunna skriva över något på disken.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-03 23:56

Hej!

Fortsätter på den här äldre tråden.

Funderar och vill byta ut min HDD mot en SSD i en iMac 27", sen 2009. Därmed finns detta problem med tempsensorn. Och att detta är en äldre tråd förstår jag, men att läsa den gör ju en fundersam. Att en SSD blir sliten? Tål den inte stryk som en vanlig, om inte så mycket mer?! Att man bara ska kunna ha den, eller helst som läsdisk. Min tanke var och är att enbart ha en SSD i datorn och köra den HDD jag har i nu som en extern. Det finns väl inte rum och uttag för båda inuti min maskin. Och jag vill inte ta bort dvd-läsaren. Vet att det finns, Data Doubler kallar dem väl den. Byta ut dvd-läsaren mot en SSD. Men att lägga ytterligare de stålarna. Nej.

Så detta är vad jag vill göra. Byta ut min nuvarande HDD mot en SSD. Lösa fläktproblemet med tempsensorn (jädra påhitt!).

Är det såpass enkelt att kortsluta den som jag läst i andra trådar, är detta riskfritt? Och den fläkten man saktar ner, påverkar den värmen på CPU:n ngt? Klart det kan bli varmare i datorn. Men värmeutvecklingen är ju inte den samma som med en vanlig HDD.

Jag använder datorn till tyngre renderinger ofta, som grafiskt material och då får ju "fläktarna" ibland jobba. Det är väl enbart CPU:n som behöver kyla då? Är det OK att strypa HDD:ns fläkt i detta fall då?

Tack så länge, hoppas ngn läser detta : )

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-04 01:52
Ursprungligen av phreakii:

Hej!

Fortsätter på den här äldre tråden.

Funderar och vill byta ut min HDD mot en SSD i en iMac 27", sen 2009. Därmed finns detta problem med tempsensorn. Och att detta är en äldre tråd förstår jag, men att läsa den gör ju en fundersam. Att en SSD blir sliten? Tål den inte stryk som en vanlig, om inte så mycket mer?! Att man bara ska kunna ha den, eller helst som läsdisk. Min tanke var och är att enbart ha en SSD i datorn och köra den HDD jag har i nu som en extern. Det finns väl inte rum och uttag för båda inuti min maskin. Och jag vill inte ta bort dvd-läsaren. Vet att det finns, Data Doubler kallar dem väl den. Byta ut dvd-läsaren mot en SSD. Men att lägga ytterligare de stålarna. Nej.

Så detta är vad jag vill göra. Byta ut min nuvarande HDD mot en SSD. Lösa fläktproblemet med tempsensorn (jädra påhitt!).

Är det såpass enkelt att kortsluta den som jag läst i andra trådar, är detta riskfritt? Och den fläkten man saktar ner, påverkar den värmen på CPU:n ngt? Klart det kan bli varmare i datorn. Men värmeutvecklingen är ju inte den samma som med en vanlig HDD.

Jag använder datorn till tyngre renderinger ofta, som grafiskt material och då får ju "fläktarna" ibland jobba. Det är väl enbart CPU:n som behöver kyla då? Är det OK att strypa HDD:ns fläkt i detta fall då?

Tack så länge, hoppas ngn läser detta : )

SSD:n blir inte sliten. Problemet är att datorn inte känner av en fungerande tempsensor vilket gör att den tar det säkra före det osäkra och kör fläkten på max varv.
iFixit-sidan har du redan kollat på antar jag?

Data doubler är en märkesvara från OWC. Jag har köpt grejer från Kina med gott resultat. Hållare för SSD på dvd-läsarens plats och en extern USB-ansluten låda för dvd:n de gånger den behövs för ca 30USD inkl frakt. 200kr! Länk.

Fläkten går att fixa med HDD Fan Control (240kr) eller så kör du gratisvarianten SSD Fan Control, den har jag sett funka på en 2009 iMac (fast 27").

CPUn har en egen fläkt, det borde ändå bli svalare med SSD:n i datorn än med mekanisk disk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-04 09:54

Det är väl inte fläkten man kortsluter, det är väl sensorn? Annars låter det inte så bra...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-04 15:32
Ursprungligen av reboot81:

SSD:n blir inte sliten. Problemet är att datorn inte känner av en fungerande tempsensor vilket gör att den tar det säkra före det osäkra och kör fläkten på max varv.
iFixit-sidan har du redan kollat på antar jag?

Data doubler är en märkesvara från OWC. Jag har köpt grejer från Kina med gott resultat. Hållare för SSD på dvd-läsarens plats och en extern USB-ansluten låda för dvd:n de gånger den behövs för ca 30USD inkl frakt. 200kr! Länk.

Fläkten går att fixa med HDD Fan Control (240kr) eller så kör du gratisvarianten SSD Fan Control, den har jag sett funka på en 2009 iMac (fast 27").

CPUn har en egen fläkt, det borde ändå bli svalare med SSD:n i datorn än med mekanisk disk.

Tänkte väl också det. Men läste det så, någon skrev om att köra det som läsdisk hellre än både och.

Jo jag har kollat iFixit. Men det har varit tempsensorn tillsammans med fläktarna till processorn som oroat mig.

Och ja de där programmen. Dock har jag bara läst om HDD Fan Control. Visst känns det bra att kunna styra fläktarna sj. Men kan det gå att tillfälligt kortsluta tempsensor för att sakta ner fläkten till SSD utan att påverka den till CPU:n?

Det var inte farligt för både hållare och extern låda till dvd:n, snyggt var det också! Kanske blir en beställning där, tack för länken.

Men orsaken till att jag började skriva här. Är att jag vill ha svar på frågor som kan hjälpa mig att hålla iMacen så intakt och nära inpå original som möjligt.

Tack för ett riktigt bra och trevligt inlägg @reboot81 : )

1
Bevaka tråden