Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av Flash i specifika flikar?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det finns sätt att stänga av Flash (har ej använt ännu), men jag undrar om det finns sätt att stänga av Flash i en specifik flik/sida.

Jag har alltid massor av flikar öppna i både Safari och Firefox, men bara när jag har Tradera öppet går fläktarna igång som tokiga.

Jag har kollat lite i Activity Monitor och utan Tradera i en flik är det tyst och Safaris Flash Player tar knappt 1%, men när Tradera är öppet i en flik (och deras löjligt stora annonser på höger sida visas) så stiger det till 80-90% vilket är löjligt, speciellt när det inte är något viktigt eller centralt i deras sida som visas.

Installera en annonsblockerare (AdBlock Plus t.ex), och ställ in att den bara ska filtrera tradera.se, och släppa igenom allt på alla andra sidor.

Ok, tack. Har aldrig använt något sånt här så vet inte vad som finns. Ska testa för det är otroligt hur mycket de drar. Tradera är också en sida jag hör uppe under en längre tid om det är ett antal auktioner som håller på att sluta...

  • Medlem
  • 2011-08-28 10:47
Ursprungligen av LCR:

Jag vet att det finns sätt att stänga av Flash (har ej använt ännu), men jag undrar om det finns sätt att stänga av Flash i en specifik flik/sida.

Jag har alltid massor av flikar öppna i både Safari och Firefox, men bara när jag har Tradera öppet går fläktarna igång som tokiga.

Jag har kollat lite i Activity Monitor och utan Tradera i en flik är det tyst och Safaris Flash Player tar knappt 1%, men när Tradera är öppet i en flik (och deras löjligt stora annonser på höger sida visas) så stiger det till 80-90% vilket är löjligt, speciellt när det inte är något viktigt eller centralt i deras sida som visas.

Rekommenderar ClickToFlash.

ClickToPlugin & ClickToFlash Safari extensions

Ursprungligen av Korsriddaren:

Vilken version fungerar med Safari 5.0.5 ?

https://github.com/hoyois/safariextensions/downloads

Den senaste versionen behöver Safari 5.0.6/5.1 vilket jag tydligen inte kan uppdatera till med min Snow Leopard setup, och jag tänker inte gå över till Lion bara för att köra en browser plug-in...

  • Medlem
  • 2011-08-28 14:11
Ursprungligen av LCR:

Vilken version fungerar med Safari 5.0.5 ?

https://github.com/hoyois/safariextensions/downloads

Den senaste versionen behöver Safari 5.0.6/5.1 vilket jag tydligen inte kan uppdatera till med min Snow Leopard setup, och jag tänker inte gå över till Lion bara för att köra en browser plug-in...

Jag utgår ifrån att versionen som finns på sidan jag länkade är den senaste och den skall funka till både Lion och SL.

https://github.com/downloads/hoyois/safariextensions/ClickToFlash-2.4.1.safariextz

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag utgår ifrån att versionen som finns på sidan jag länkade är den senaste och den skall funka till både Lion och SL.

https://github.com/downloads/hoyois/safariextensions/ClickToFlash-2.4.1.safariextz

Jag har Safari 5.0.5 och när jag försöker uppdatera så finns där ingen nyare version som jag kan köra.

  • Medlem
  • 2011-08-28 14:14
Ursprungligen av LCR:

Jag har Safari 5.0.5 och när jag försöker uppdatera så finns där ingen nyare version som jag kan köra.

Laddade du ner filen jag länkade till?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Laddade du ner filen jag länkade till?

Japp, installeras men inget händer.

  • Medlem
  • 2011-08-29 04:26
Ursprungligen av LCR:

Japp, installeras men inget händer.

Det skall bara bli en "legobit"l av paketet. Den skall du sen dubbelklicka på för att den skall in i Safari, och sen godkänna.

Ursprungligen av LCR:

Vilken version fungerar med Safari 5.0.5 ?

https://github.com/hoyois/safariextensions/downloads

Den senaste versionen behöver Safari 5.0.6/5.1 vilket jag tydligen inte kan uppdatera till med min Snow Leopard setup, och jag tänker inte gå över till Lion bara för att köra en browser plug-in...

Jag fick ominstallera 10.6.8 uppdateringen och laddade ner Combon från Apple. Safari nedgraderades då och ingen ny version hittades i Software Updates. Jag fick ladda ner 5.1 härifrån: Safari 5.1 (om du vill uppdatera till 5.1 alltså).

Och för att vara politiskt korrekt på en annonsfinansierad sajt så måste jag säga följande:

Och så stänger man av annons-/Flash-blockeraren på sajter som man vill stödja, och accepterar reklamen där - t.ex på 99.se.

Eller strunta i ClickToFlash, och använd den här i stället:
AdBlock For Safari

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller strunta i ClickToFlash, och använd den här i stället:
AdBlock For Safari

Jag har provat denna också och det hjälpte till viss del men annonserna visas fortfarande och ibland visar Activity Monitor ganska hög resource hogging...

Det är möjligt att man måste "lära" den vad den ska filtrera bort.

Jag har själv inte använt Adblock i Safari. Jag använder AdBlock Plus i Firefox. Där finns en "standardlista" med vilka saker den ska filtrera, men ibland behöver man komplettera den listan.

Ska titta närmare om en stund...

Hittade inga inställningar man kunde justera.

Klicka på stopp-loggan i verktygsfältet.

Ursprungligen av eskimo:

Klicka på stopp-loggan i verktygsfältet.

Snacka om att inte se skogen för träden... Tack!

Problemet när jag lägger in Köp och sälj på auktion & till fast pris på Tradera. Nya auktioner idag! i AdBlock så blir det bara skräp av sidans visning och jag vet inte hur man får fram en URL för de Flash annonser som visas.

Jag antar att det är annonserna på Tradera som drar all kraft, om de nu inte är så idiotiska på deras utvecklingsavdelning att de byggt en sida på Flash som gör den så tung...

Högerklicka på det du vill ha bort och välj "block this ad", så får du upp en slider du kan dra i tills du blir nöjd.
I traderas fall handlar det om en div vid namn "bannerSkyscraper"

www.tradera.com##DIV[id="bannerSkyscraper"]
Ursprungligen av eskimo:

I traderas fall handlar det om en div vid namn "bannerSkyscraper"

www.tradera.com##DIV[id="bannerSkyscraper"]

Fungerade perfekt, tack!

1
Bevaka tråden