Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit här och letat i lite trådar utan att hitta svar på min fråga, så därför skriver jag en ny tråd.

Igår när jag satt och tittade/ redigerade lite bilder i iPhoto (version 09) så stängdes programmet av helt utan förvarning. När jag sedan skulle starta programmet på nytt så vill det inte starta utan står bara och tuggar. (se bifogad länk)
Jag har startat om datorn och försökt starta upp programmet igen utan framgång. Gjorde även en rejäl rensning av datorn igårkväll då jag tänkte att det kanske var för lite minne kvar. Såhär dagen efter, trots ännu en omstart vill inte programmet starta. Vad ska jag göra? Någon vänlig själ som vill hjälpa mig? http://dl.dropbox.com/u/10771597/iPhoto%20fel.png

- Installera alla tillgängliga uppdateringar, om du inte redan gjort detta.

- Håll nere "Alt" när du startar iPhoto. Välj att reparera iPhoto-biblioteket. OBS! Spara en kopia av biblioteket först, innan du gör detta!

Okej jag fattar. Hur gör jag för att spara en kopia av biblioteket? Var hittar jag den mappen liksom? Tack på förhand

Du hittar den under användare/Bilder. Tryck på alt och dra den till något annat ställe för att göra en kopia.

Är det iPhoto Libary?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 16:34

Japp.

Tack Jag behöver inte byta namn på Kopian?

Döp den till iPhoto_kopia så är det inga tvivel.

Hm... när jag trycker ner "alt" och öppnar programmet så kommer detta upp (se länk). Vad ska jag välja här?

http://dl.dropbox.com/u/10771597/iPhoto%20libary.png

Ursäkta. Fel av mig. Du ska hålla nere både Alt och Cmd när du startar iPhoto. Då får du fram reparationsalternativen.

Ledsen att behöva säga det, men det funkar inte nu heller. Programmet står och "tuggar" precis som det har gjort innan. Är ominstallation enda utvägen?
Hur vet jag att de bilder jag sparat tidigare inte försvinner?

Ominstallation av programmet hjälper nog inte mycket. Problemet ligger med största säkerhet i ditt iPhoto-bibliotek.

Vilka av reparationsalternativen provade du?

Jag kryssade för alla utom "Bygg om i-Photobibliotekets databas från säkerhetskopian". Tryckte på "bygg om" och sedan hände inget mer utan att vänta-symbolen stod och snurrade...

... vad gör jag om inte Jespers förslag fungerade?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-09 17:33

Det kan ta många timmar att bygga om databasen. Ge programmet tid, gärna över natten. Jag har för mig att det finns en progress bar, den borde ju börja röra på sig efter några minuter/timmar...?
Starta om datorn innan du alt-cmd-startar iPhoto, och starta inga andra program - då vet du att iPhoto får allt minne och all processorkraft och inte behöver "trängas" med de andra.

1
Bevaka tråden