Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screen sharing via Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag använder Screen sharing för att ansluta till min Macmini3,1 som kör Leopard Server. Jag ser servern i "Delat"-sektionen i Finder där jag väljer "Dela bildskärm". Saker och ting funkar bra, men vid initieringen tar det ca 30 sek att etablera kontakten med servern. Jag är litet förvånad, för kontakten med servern för att komma åt filer och dylikt funkar bra. Även att styra servern via Screen Sharing funkar bra. Det är just etableringen som tar tid. Jag använder en Aiport Extreme och ethernet, men har ingen normal ISP utan använder mig av min iPhone som modem den Mac jag använder. Det känns som att det är något vajs i Airport-inställningen som gör att detta tar så lång tid. Trodde denna tjänst använde sig av Bonjour och att det skulle gå snabbt att få i ordning kontakten. Hjälp, någon?

/Björn

Senast redigerat 2011-08-27 17:49
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-27 21:00

Jag tycker också att det går betydligt långsammare än det gjorde under SnowLeopard. Men det kan bero på ökad säkerhet, handskakning med nycklar eller dyligt....?

Jag använder en macbook air för anslutning till min macmini via en airport-extrem. Båda kör lion. Har ingen tid att jämföra med, men för mig tar det ganska precis fem sekunder från det att jag trycker på "dela bildskärm" till det att jag ser fönstret med min macmini-skärm. Således betydligt snabbare än för dig, men ungefär lika snabbt som det gick med två maskiner som körde snowleopard. Kan det ha något att göra med att du kör "server"-version? Beklagar att jag inte kan hjälpa dig, men ville bara berätta att det kan få fortare, så något kanske inte är som det ska. Hoppas någon kan berätta vad det är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 00:07

Jag kör trådat mellan Macmini (10.7.1) och Xserve (10.5.8), Macmini server (10.6.8) och iBook (10.6.8).
Om jag disconnectar och sedan kopplar upp igen går det väldigt fort. Därav min fundering om handskakningen....

Tack för era inlägg eftersom det verkar vara flera som är intresserade av att diskutera. Både min desktop och server är Macmini3,1. Min desktop kör det senaste Snow Leopard. Har nu försökt att gå åt det andra hållet - ansluta från servern till min desktop. Det gick nästan direkt... Samtidigt är min iPhone kopplad till min desktop som delar ut uppkopplingen via routerns WAN-port ... En soppa detta. Men det går i alla fall att få det att gå snabbare än fem sekunder också, tydligen.

1
Bevaka tråden