Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa dockan snabbare

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 11:03

Hej!

Jag har ställt in dockan att visa/gömma sig automatiskt, men tycker den känns lite seg när den ska visas. Det blir en mikropaus som jag skulle vilja komma runt. Någon inställning verkar inte finnas, så nu undrar jag om nån känner till något knep för att komma runt detta?

Vilken version av OS X har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 12:11

Jag har version 10.6.8.

Har du många ikoner i dockan? Jag har väl 10 st när inga program körs.
Drar jag muspekaren nedåt för att visa dockan tar det väl gissningsvis 200-300 ms innan den visas, är det denna paus du menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 17:59

Ja precis, helst vill jag inte ha någon paus alls - hos mig tar det ca en halv sekund innan dockan visas. Jag har rätt många ikoner, skulle det spela roll menar du?

Senast redigerat 2011-08-27 18:16

Nja, massvis av ikoner torde ju göra den långsammare. Men annars är det väl per design att den inte visas ögonblickligen. Säg att du drar ner muspekaren lite snabbt utan avsikt att visa dockan, då har du ju möjlighet att flytta pekaren innan dockan dyker upp.
Det finns något fulhack/program som ska göra att den visas snabbare, såg ett inlägg om det på Macrumors (Hide/show dock faster - Page 2 - MacRumors Forums). Men det är inget jag provat själv.

Själv sitter jag nu vid en som har 39 ikoner i docken och massor av "skit" på skrivbordet men så snart markören närmar sig området så poppar den upp
Däremot minns jag att det var långsam när jag av misstag hade en skrivbordsbild som var flera MB stor. Tror i vart fall att det var den som påverkade för när jag optimerade bilden blev docken lika snabb som vanligt

Jag har 67 ikoner i dockan, och inga problem här, den är snabb som blixten. Har dessutom My Living Desktop (filmer med bakgrundsljud som spelas upp). Den drar ju tom. lite processor, så om det tung desktop bild skulle göra dockan långsammare, verkar ju inte stämma här heller i så fall. För övrigt rent på skrivbordet. Har fortfarande 10.6.8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 11:02

Tack för svaren! Jag har också googlat runt lite men hittade ingenting vettigt. Fulhacket verkar otympligt, eftersom man måste göra det varje gång man loggar in. Jag (vi) verkar helt enkelt få leva med det tills vidare. :-/
(Jag har för övrigt 34 ikoner i dockan),

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 11:56

Lägg hacket i ett AppleScript, då kan du köra det vid varje inloggning om du vill, automatiskt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-28 12:42

Personligen tycker jag det är skönt med en fördröjning på dockan.
Ibland händer det att man för ner muspekaren av misstag ner till dockan och då är det bra att den inte hinner upp innan man fört bort muspekaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 19:46

Kenjon: Tack, det var en god idé, ska pröva om jag får det att funka.

Lappen71: Det är det nog många fler än du som tycker! Sen har vi oss sönderstressade människor som hatar mikropauser...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-28 19:51
Ursprungligen av sylt:

Kenjon: Tack, det var en god idé, ska pröva om jag får det att funka.

Lappen71: Det är det nog många fler än du som tycker! Sen har vi oss sönderstressade människor som hatar mikropauser...

Haha...ja vi lever i ett stressat samhälle så varför inte stressa datorn också

Ett enkelt sätt kan ju vara att sätta dockan på minsta storlek och största förstoring, docken syns men tar upp minimalt med utrymme... inte riktigt vad du är ute efter men det kanske duger ?

1
Bevaka tråden