Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem Macbook Pro mid 2009

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag tänkte dela med mig av en liten historia som drabbat mig för att se om någon kan bringa kunskap över det hela:)

Dator:

Macbook Pro mid 2009
2.26 Ghz
4Gb ram (uppgraderat från fabrik)
300 Gb intel 320 SSD
Lion

Det hela började med att jag fick en "Kernel Panic".
Efter omstart så kunde jag använda datorn i Ca 5 minuter innan det blev "Kernel Panic" igen.

Efter att ha kört hårdvarutest med en startskiva så fick jag felkod:
4MEM/9/40000000: 0xac 10dc98

Efter lite googlande så verkar det vara minnet som krånglar. Min kompis har 2x1 Gb liggandes hemma. Så jag provar det. Inga problem. Datorn fungerar perfekt. (iaf så långt jag hann testa, genom Lion installation osv. )

Beger mig till Webhallen för att inköpa nytt. 369 kr för 2x4 Gb 1333Mhz ram inköptes där. (Jag är medveten om att det är 1066Mhz hastighet på ram minnena, men det ska ju fungera med snabbare)

Kommer hem och sätter i de nya minnena. Men får då samma fel igen!!! Helt galet. Kan minnena vara trasiga. Provar med ett minne i den nedre minneskortplatsen. Samma fel. Provar minnet i den övre platsen. Fungerar perfekt!! Så jag kan alltså köra med ett av minnena, men bara då på den övre minnesplatsen.

Okej tänker jag, minnesplatsen trasig. Eller någon begränsning för det är snabbare RAM. Men det fungerade ju med 2x1 Gb minnena. Så platsen borde ju fungera.

Provade flera gånger för att se till att man verkligen fick dit minnet ordenligt. Ingen skillnad.

För att sammanställa det hela:

2x2Gb (från fabrik): "Kernel Panic"
2x1Gb (Standardminnet som kommer från likadan mac): Fungerar perfekt
2x4Gb (Corsair, 1333Mhz): Om man använder den övre porten perfekt. Nedre eller båda: "Kernel Panic" (Kompisen använder detta i sin senaste Macbook Pro 2011, fungerar perfekt)
2x2Gb (Standardminne från senaste Macbook Pro från fabrik, 1333Mhz): Fungerar perfekt.

Jag hittar ingen gemensam nämnare direkt. Det verkar nästan vara porten, men den fungerar ju med vissa minnen. Jag är förvirrad.

Någon som vet något om detta???

Tackar för svar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-25 12:20

Minnen är ett problem. Flera olika kan funka eller inte, t ex har Corsair och Value-minnen rykte om sej att vara problematiska.
De som jag har bäst erfarenhet av är Kingston med APPLE i beteckningen. De har jag aldrig haft krångel med. Kostar väl 10-20 % mer, men det tycker jag det är värt.

Jo jag är medveten om detta. Men problemet uppstår ju endast i en av portarna. Vilket är mystiskt.

Jag var inne på om det kan vara så att de snabbare minnena drar mer ström och att just den porten har ett litet tillverkningsfel så att den inte kan leverera strömstyrkan eller så?

Jag hade inga problem med att köra datorn med en av stickorna.

Någon kanske har erfarenhet av att köra snabbare minnen än specat i sina maskiner? Enda negativa jag hört är väl högre strömförbrukning, och eventuell högre värmeutveckling. Dock inget som känns väldigt bekräftat.

  • Medlem
  • 2011-08-26 04:20

Appledatorer är känsliga för kvaliteten på minnen. Köpte du två 4Gb-minnen för den låga summan så kan det vara svaret på varför det inte fungerar. Provar du Kingstonminnen, eller Crucial som är typade för din dator, kan du förmodligen lugnt köra i 2x4 Gb utan problem.

1
Bevaka tråden