Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs slutar som CEO för Apple

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve Jobs slutar som VD för Apple

Enligt uppgift slutar Steve Jobs som CEO för Apple och efterträds av Tim Cook. Och det är inte utan ett stort beröm från Apples styrelse som Jobs nu lämnar sitt uppdrag som CEO:

Steve’s extraordinary vision and leadership saved Apple and guided it to its position as the world’s most innovative and valuable technology company. [..] Steve has made countless contributions to Apple’s success, and he has attracted and inspired Apple’s immensely creative employees and world class executive team.

- Art Levinson, Chairman Genentech, on behalf of Apple's Board.

Enligt uppgift så kommer Steve Jobs nu att fortsätta som styrelseordförande för Apple och bidra med unika insikter, kreativitet och inspiration.

Läs mer här:
Steve Jobs Resigns as CEO of Apple | Business Wire

Och här har vi Steve Jobs eget avskedsbrev (tack till joakimo för länken):
Steve Jobs Resigns as Apple CEO - Deal Journal - WSJ

Senast redigerat 2011-08-25 01:18

SHIT VADFAN BETYDER DETTA? Är han påväg att dö? Lämnar han apple helt? Fattar inte här...

Ursprungligen av julian-c:

SHIT VADFAN BETYDER DETTA? Är han påväg att dö? Lämnar han apple helt? Fattar inte här...

Steve kommer att bli styrelseordförande i Apple framöver.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-25 00:54

blir ingen sömn eller jobb för mig i morgon... this sucks!!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-25 01:14

Tråkligt förstås men väntat. Tror verkligen Tim kan axla rollen väl. Blir spännande att följa vad som händer nu. De senaste två veckorna har varit galna i denna branch, googlerola, HP ut ur branschen och nu detta....

Jag hoppas Steve kan vara kvar ett tag som ordförande. Oavsett så är han en av den moderna tidens mest inflytelserika ledare inom företagsvärlden, det kan nog inte understryka nog.

Tack Steve för allt.

Förhoppningsvis så kommer Tim Cook att kunna ta sig an uppdraget som VD för Apple på ett jättebra sätt. Det ska bli spännande att följa Apples framtida utveckling - speciellt mot bakgrund av att det rör sig väldigt snabbt just nu. Apple fortsätter att segla när konkurrenterna möter både problem, motgångar och annat. Att HP dessutom har släppt sin PC-del är intressant. Kanske öppnar det för ännu större framgångar för Apple på konsumentmarknaden. Den som lever får se.

Steve har gjort ett bra arbete och ska så minnas. Jag har lagt ner lite extra tid på artikeln, som ni kan se ovan.

Såg ett tweet som sammanfattar det hela bra:

REALLY worried about Steve Jobs. Not even slightly worried about Apple.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-08-25 07:37
Ursprungligen av Adrian B:

Såg ett tweet som sammanfattar det hela bra:

REALLY worried about Steve Jobs. Not even slightly worried about Apple.

Klockren summering av mina tankar...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 01:36

Det är väldigt tråkiga nyheter. Jag tror personligen att Steve Jobs vet att han inte kommer att vinna kampen mot sjukdomen. Jag tycker att han såg smalare ut för varje keynote och det kan inte vara bra. Därför gick han med på att låta skriva en officiell biografi (som förresten kommer ut redan i november och inte nästa år som planerat). Att han nu gav upp CEO titeln tror jag är nästa bevis på detta. Han vill helt enkelt inte lämna något oavslutat.

Han gjorde ett fantastiskt bra jobb sen han återvände till Apple och jag hoppas att Apple kan fortsätta i samma riktning. Och jag hoppas jag ligger helt fel och han vill bara koncentrera sig på att bli frisk och dra sig tillbaka som Bill Gates gjorde för flera år sen.

Kanske det är läge att köpa aktier imorgon. Kursen kommer säkert att rasa med 10-20%.

Ursprungligen av Robo-X:

Kanske det är läge att köpa aktier imorgon.

Det tror jag definitivt. På lång sikt är det svårt att veta hur länge Apple kan hålla igång den enorma framgångsvåg som de haft hittills, men på några års sikt kommer Apple att fortsätta gå väldigt bra är jag helt övertygad om.

Shit, skulle precis lägga mig (alldeles för sent) och så bara kolla twitter lite... och så denna bomb. Inte för att det var helt oväntat, men på något sätt trodde jag ändå att det inte var dags redan. Och tonen i Jobs brev var inte bra, kändes som ett avskedsbrev...

Gruber hade rätt, om vem som skulle bli ny CEO.

Steve håller på att dö och folk tänker på att köpa apple aktier. Jag mår illa. Jag kommer ha en sömnlös natt och något jobb blir det allafall inte för min del i morgon. Måste följa allt i denna nyhet. Känns inte bra någonstans och jag känner mig helt tom.

Ursprungligen av julian-c:

Steve håller på att dö och folk tänker på att köpa apple aktier. Jag mår illa.

Det vore väl en sak om folk bara tänkte på aktierna, men det är knappast så fallet är. Och att Jobs är allvarligt sjuk är något alla vetat om en längre tid. Kolla bara på honom från den senaste keynoten. Förhoppningsvis är hans fortsatta roll inom Apple ett tecken på att det inte har blivit akut sämre på kort tid, utan bara en del av en plan.

Att diskutera aktiekursen är att säga att man tror att Apple inte står och faller med Jobs, vilket en del (främst folk utifrån) verkar tro.

Jim Dalrymple: It's important to remember that Steve is not dead, he resigned.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-25 02:06

Förhoppningsvis får han leva många år till för att se byggandet och användandet av "Moderskeppet".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-25 02:09

Självklart väldigt tråkigt att höra. Hoppas verkligen att Jobs, trots allt, mår förhållandevis bra.

Ursprungligen av joakimo:

Förhoppningsvis får han leva många år till för att se byggandet och användandet av "Moderskeppet".

Precis min tanke också, det före alla tänkbara icke ännu släppta Apple-produkter.

Fan vilken kväll. Skulle lägga mig tidigt för har ett möte i jobbet på morgonkvisten. Känner mig inte så sugen på att gå till jobbet i morgon. Är detta Apples fall? Jag litar då allafall inte på Cook som en bra ledare.

Ursprungligen av julian-c:

Fan vilken kväll. Skulle lägga mig tidigt för har ett möte i jobbet på morgonkvisten. Känner mig inte så sugen på att gå till jobbet i morgon. Är detta Apples fall? Jag litar då allafall inte på Cook som en bra ledare.

Då kanske du helt ärligt skall fundera på vad du prioriterar i livet. Och det skriver jag inte för att vara elak, utan jag menar allvar. Senast jag såg något liknande var det en katolik på mitt jobb som sa något liknande om den nye Påven.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Då kanske du helt ärligt skall fundera på vad du prioriterar i livet. Och det skriver jag inte för att vara elak, utan jag menar allvar. Senast jag såg något liknande var det en katolik på mitt jobb som sa något liknande om den nye Påven.

Så det tycker du att jag ska göra? Dina försök att vara rolig faller rätt mycket i mina ögon. Det enda jag gör är att bry mig om en persons hälsa. En person jag ser upp till väldigt mycket. En person som gjort mycket för oss alla. Att leka att man inte blir påverkad av detta om man är en Apple fantast är löjligt.

Jag har inte ett altare hemma med Steve som Gud men jag blir orolig och mår inte bra av nyheten som har släppts i natt. Det borde ingen, som bryr sig om människor, göra.

Ursprungligen av julian-c:

Det enda jag gör är att bry mig om en persons hälsa.

Är du säker?

Ursprungligen av julian-c:

Är detta Apples fall? Jag litar då allafall inte på Cook som en bra ledare.

Ursprungligen av julian-c:

Fan vilken kväll. Skulle lägga mig tidigt för har ett möte i jobbet på morgonkvisten. Känner mig inte så sugen på att gå till jobbet i morgon. Är detta Apples fall? Jag litar då allafall inte på Cook som en bra ledare.

Jag blev som flera andra lätt chockad, om än inte förvånad, över beskedet. Att jag däremot skulle ha svårt för att sova för att ett amerikanskt företags VD, som jag aldrig träffat, avgår men fortsätter som styrelseordförande, och där en ytterst kompetent operativ chef tar över VD-posten, det är, som Christopher säger, att ha fel prioriteringar... Hade jag investerat kraftigt i Apples aktier så kanske det däremot hade varit lite jobbigt, men det har jag inte gjort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-25 02:25

Självklart är det inte Apples fall (och förhoppningsvis inte Jobs heller).

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-25 04:26

Misstänker starkt att detta orsakats av kraftigt försämrad hälsa och dålig prognos. Trist!

Ursprungligen av Jånte:

Misstänker starkt att detta orsakats av kraftigt försämrad hälsa och dålig prognos. Trist!

Men fortfarande är det inget vi vet något om. Det vi vet är att han haft en neuroendokrin tumör och är levertransplanterad - tumören har mycket god prognos, men transplanterade levrar blir lätt ett j-a rackel med ihopärrade gallvägar, illamående och avmagring. Det är alltså inte bara frid och fröjd efteråt som i tv-serierna, en del blir helt enkelt ganska skraltiga, men inte nödvändigtvis någon omedelbar fara om livet. Tvärtom finns det många som hankar sig fram fint på lever nr 2, 3 eller 4 även om de inte är besvärsfria.

Men något som har varit uppenbart ganska länge är ju att han inte har hälsa nog att ha ett VD-jobb. Jag är snarare förvånad att han inte bara åkt med Gulfstream-planet och alla miljarderna till en tropisk ö nånstans, men det verkar som att hans avgång förberetts väldigt länge. Till skillnad från förra gången har han utsett efterträdare själv och byggt upp en organisation som helt saknar motstycke i övriga IT-världen, så jag tror inte att Apple om några år kommer att vara alltför olikt det Apple vi har nu.

Stora skillnaden, tror jag, är att Tim Cook inte kommer att ha en kombinerad roll som VD, guru och förste utskällare av ingenjörer; kan tänka mig att t.ex. Ive eller någon annan produktveteran glider in i de sistnämnda rollerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 05:43

Trist men inte oväntat, Jobs har varit sjuk en längre tid. Hoppas hoppas bara att han blir bättre och lever många år till. Jobs betyder mer för Apple än många andra företagsledare gör för sina företag men Tim Cook kommer förhoppningsvis att klara rollen som CEO galant.

"It's time to get you affairs on order"

Som jag ser det är det också ett sätt att göra det vi skulle kalla för "pensions tiden" mer ledig och tid för familj och fritid men också ett sätt för Steve att kunna bidra på den långsiktigt strategiska delen via styrelsen. Att han säger upp sig som CEO är ett styrke tecken för honom personligen, han är realist och litar dessutom på Tim Cook personligen. Det är inte nu Apple slutar, det är nu Apple börjar. Det gamla Apple computer kan ha sett sina bästa dagar men Apple inc det är ett pånyttfött företag men som kommer ur sitt gamla arv. Som en inkarnation med starkt historiskt arv men ändå en ny och individuell skapelse.

Steve Jobs är mentalt vaken och klamrar sig inte fast något sätt. Detta är bara ett sätt att låta det stegvis växa upp ett Apple inc med hans och andras guidning.

Jag hoppas han kommer att trivas i sin nya roll med officiellt mindre daglig dags sysslor.

Det kan ge han lite mer vilotid om han behöver det. Den slutliga vilan hoppas jag är en bra bit bort.

För Jobs del är det en fråga om hälsa och vad han vill lägga tiden på.

För Apples del är den stora frågan om Jobs lärt upp Tim Cook, och helst några till, till lämpliga efterträdare. Det är en helt annan situation än när Sculley tog över. Det handlar inte om att svänga Apple till att göra tråkigare produkter (vilket i rätt hög grad var vad Sculley gjorde) utan att fortsätta i Jobs riktning. Är Cook visionär nog?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

För Apples del är den stora frågan om Jobs lärt upp Tim Cook, och helst några till, till lämpliga efterträdare.

Jag tror Jobs bakom kulisserna jobbat stenhårt på att etablera sin anda och vision i företag, från topp och ändå ut på golvet. Inte bara bland de som jobbar på Apple idag, utan även hur Apple lär upp nya medarbetare, hur de rekryterar, hur de tänker när de köper upp (eller inte köper upp) andra företag, hur de väljer vilka produkter som är värda att lanseras och vilka som skickas tillbaka till ritbordet osv.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är en helt annan situation än när Sculley tog över. Det handlar inte om att svänga Apple till att göra tråkigare produkter (vilket i rätt hög grad var vad Sculley gjorde) utan att fortsätta i Jobs riktning. Är Cook visionär nog?

Nej, det tror jag inte han är. Därför gäller det att han lyckas omge sig med visionärer (och rätt typ av visionärer).

Aaron Swartz argumenterade för en tid sedan för att just Jonathan Ive var den enda rimliga kandidaten till CEO-posten just för att han är den visionär som Cook inte är:

As Gruber says, whoever takes Steve’s place will be someone already at Apple. Not just because all the other options are absurd, but because Steve has spent the past decade or so carefully training his top lieutenants about how to do every aspect of his job. It makes no sense to hire from outside that elite group. But within that group, there’s only one person who makes any sense as tastemaker-in-chief: Jony Ive.

Intressant resonemang från Swartz, men som vanligt hade Gruber rätt:

Perhaps this entire article could be replaced with, “Look, it’s going to be Tim Cook, and that’s that.”

Bevaka tråden