Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk i optibay som boot disk? (Alu Unibody 2008)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte plocka ur Superdriven och sätta in en hårddisk. Har köpt en SSD och en passande drive bay och undrar nu följande: kan jag sätta SSDn på Superdrive-platsen och boota från den? Eller kommer datorn bara vilja boota från HDD-platsen? Anledningen är att dämpningen är bättre på HDD-platsen än i bay:en.
Skulle kunna testa, men gör helst bara operationen med bortplockande av subwoofer och kablar en gång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-23 16:46

Det går bra att boota från SSD i optibay. Håll bara ner alt och välj SSD som bootdisk. Sen kan du ställa in att alltid boota från SSD'n i systeminställningarna.

Grymt skönt att höra, tack! Här skall det skruvas

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-24 10:37

Vissa macar ska tydligen bara ha s-ata 1 på superdrive platsen, isåfall stryper du SSD'n.

Json_81, det visade sig att SSDn inte alls blev igenkänd när jag satte den i superdrive-caddyn. Med en vanlig HD funkar det fint. Inget jag kan göra åt då antar jag? Trist.

Edit: i System Profiler ser det ut att vara samma chip i alla fall på båda SATA-kanalerna (Nvidia MCP79 AHCI). Så jag kan inte riktigt se varför det inte går. Det låter inte rimligt att det skulle bero på caddy-modellen (Hong Kong-cheapo)?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-24 16:57
Ursprungligen av tvamvarg:

Json_81, det visade sig att SSDn inte alls blev igenkänd när jag satte den i superdrive-caddyn. Med en vanlig HD funkar det fint. Inget jag kan göra åt då antar jag? Trist.

Edit: i System Profiler ser det ut att vara samma chip i alla fall på båda SATA-kanalerna (Nvidia MCP79 AHCI). Så jag kan inte riktigt se varför det inte går. Det låter inte rimligt att det skulle bero på caddy-modellen (Hong Kong-cheapo)?

Märkligt att den inte blev igenkänd alls. Jag har också en billig ebay-optibay, men har aldrig testat min SSD i den.
Har aldrig upplevt att disken som sitter där skulle behöva mer dämpning, så jag tror inte det är något problem.

Sen skulle jag inte rekommenderat att sätta SSD'n i optibayen i vilket fall, min corsair går bara att uppdatera firmware på i windows (antar att de gäller de flesta fabrikaten) och det hade inte varit roligt att behöva skruva ur den ur optibayen när/om det behövs.

Ursprungligen av Json_81:

Märkligt att den inte blev igenkänd alls. Jag har också en billig ebay-optibay, men har aldrig testat min SSD i den.
Har aldrig upplevt att disken som sitter där skulle behöva mer dämpning, så jag tror inte det är något problem.

Sen skulle jag inte rekommenderat att sätta SSD'n i optibayen i vilket fall, min corsair går bara att uppdatera firmware på i windows (antar att de gäller de flesta fabrikaten) och det hade inte varit roligt att behöva skruva ur den ur optibayen när/om det behövs.

OK, tack. Det funkar rätt fint att ha HDn i caddyn, så det blir nog bra som du säger.
Har dock Boot Camp så en FW-upgrade skulle gå att fixa fint

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-25 09:01
Ursprungligen av tvamvarg:

Har dock Boot Camp så en FW-upgrade skulle gå att fixa fint

Inte säkert, åtminstone min disk måste vara formaterad i NTFS för att kunna göra uppdateringen.
Det borde väl iofs fortfarande gå att göra från bootcamp.

Ursprungligen av Json_81:

Inte säkert, åtminstone min disk måste vara formaterad i NTFS för att kunna göra uppdateringen.
Det borde väl iofs fortfarande gå att göra från bootcamp.

Du skojar!? Väldigt konstig begränsning, är det inte? Nåväl, tack för info.

1
Bevaka tråden