Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar "Hitta min Mac"?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-02 20:52

tänkte fråga lite om funktionen "Hitta min Mac", hur fungerar det egentligen? har läst lite i andra trådar att man kan kolla på tjuven genom kameran och låsa datorn med mera. har beställt mig en ny macbook pro och undrar om någon kan något annat program än det som finns för installerat på lion med lite extra funktioner till exempel kolla på tjuven med den inbyggda webbkameran.
men om det är ett program som körs i bakgrunden är det inte bara för tjuven att plocka ut hårddisken och köpa en ny och köpa en licens för 229 kronor och installera? lite onödigt och lägga pengar på ett mer avancerat program om lösningen är så enkel för tjuven.

Ursprungligen av Johan.I:

tänkte fråga lite om funktionen "Hitta min Mac", hur fungerar det egentligen? har läst lite i andra trådar att man kan kolla på tjuven genom kameran och låsa datorn med mera. har beställt mig en ny macbook pro och undrar om någon kan något annat program än det som finns för installerat på lion med lite extra funktioner till exempel kolla på tjuven med den inbyggda webbkameran.
men om det är ett program som körs i bakgrunden är det inte bara för tjuven att plocka ut hårddisken och köpa en ny och köpa en licens för 229 kronor och installera? lite onödigt och lägga pengar på ett mer avancerat program om lösningen är så enkel för tjuven.

Aktivera "Find my Mac" och använda de funktioner som finns där. Sätt även ett firmware password så kan inte datorn installeras om vid en eventuell stöld eller förlust av din nya Macbook Pro (inte ens om man köper en ny hårddisk).

Hur aktiverar man Find my Mac? Hittar inget på nätet alls. Har detta med iCloud betan att göra?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Aktivera "Find my Mac" och använda de funktioner som finns där. Sätt även ett firmware password så kan inte datorn installeras om vid en eventuell stöld eller förlust av din nya Macbook Pro (inte ens om man köper en ny hårddisk).

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur aktiverar man Find my Mac? Hittar inget på nätet alls. Har detta med iCloud betan att göra?

Jag vet inte. Jag har inte brytt mig om funktionen i sig, men det sägs att den finns? Annars rättar jag mig själv och säger "Aktivera inte sådant som inte finns".

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Aktivera "Find my Mac" och använda de funktioner som finns där. Sätt även ett firmware password så kan inte datorn installeras om vid en eventuell stöld eller förlust av din nya Macbook Pro (inte ens om man köper en ny hårddisk).

Stämmer detta verkligen? Jag drar paralleller med de "gamla" pc maskinerna som fortfarande är i bruk och som använder BIOS istället för EFI som alla moderna maskiner har idag, där räcker det med att plocka ut bios batteriet (klock batteri på moderkortet) samt låta den stå stömlös ett tag.

Jag har dock inte studerat EFI så jag dock bara nyfiken om hur säkert det är verkligen är.

Sök och du skall finna. Det har diskuterats förr om EFI lösenordet. Men det fungerar inte riktigt på samma sätt som i PC-världen (där BIOS lösenord är ett skämt, rent ut sagt). Ett sätt att resetta EFI lösenordet på en Mac där du kan ta ur minnena är att ta väck ena minneskretsen och göra en knapptryckning (reset PRAM) vid första uppstart.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-10-31 19:53
Ursprungligen av suddgummi:

Sök och du skall finna. Det har diskuterats förr om EFI lösenordet. Men det fungerar inte riktigt på samma sätt som i PC-världen (där BIOS lösenord är ett skämt, rent ut sagt). Ett sätt att resetta EFI lösenordet på en Mac där du kan ta ur minnena är att ta väck ena minneskretsen och göra en knapptryckning (reset PRAM) vid första uppstart.

Inte på dom nyare modellerna, då måste du lämna in den på en serviceverkstad, så får dom ta kontakt med Apple för att låsa upp den.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-02 21:24

Okej låter bra, hur sätter man firmwire lösenord då?

Ursprungligen av Johan.I:

Okej låter bra, hur sätter man firmwire lösenord då?

Du får starta upp installationsprogrammet och välja det under Utilities i menyn längst upp.

Funkar back to my Mac bara på de nya systemen?

Ursprungligen av illerG:

Funkar back to my Mac bara på de nya systemen?

Nej, Back To My Mac fungerar även på de äldre datorerna, fast det är inte den funktionen vi diskuterar i den här tråden.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, Back To My Mac fungerar även på de äldre datorerna, fast det är inte den funktionen vi diskuterar i den här tråden.

Bah som jag tänker.

Find my Mac menade jag. Hittade inte så antog det har med betan efter att ha läst på.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-03 13:32

"Du får starta upp installationsprogrammet och välja det under Utilities i menyn längst upp."

Vilket installations program??

Installationsprogrammet för Mac OS X.
Sätt i installationsskivan, och håll ner "C" när du startar datorn så startar installationsprogrammet.

När du har valt språk kan du i menyn välja "Verktyg/Utilities" och där finns firmware-lösenord.

  • Medlem
  • 2011-10-31 12:46
Ursprungligen av Knutsson:

Installationsprogrammet för Mac OS X.
Sätt i installationsskivan, och håll ner "C" när du startar datorn så startar installationsprogrammet.

När du har valt språk kan du i menyn välja "Verktyg/Utilities" och där finns firmware-lösenord.

Hur funkar detta om man har Lion via App Store och inte på ett fysiskt media?

  • Medlem
  • 2011-10-31 14:42
Ursprungligen av McNuz:

Hur funkar detta om man har Lion via App Store och inte på ett fysiskt media?

Här har du en guide på hur du gör :), om du inte tycker den är lätt så googla bara på Make OS X Lion Bootable USB
How to Burn Your Own OS X Lion Install DVD or USB Drive

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-03 13:44

Tack!

Ja, jag antar att det har med betan att göra... Hittar inte heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-04 07:32
Ursprungligen av Johan.I:

tänkte fråga lite om funktionen "Hitta min Mac", hur fungerar det egentligen? har läst lite i andra trådar att man kan kolla på tjuven genom kameran och låsa datorn med mera. har beställt mig en ny macbook pro och undrar om någon kan något annat program än det som finns för installerat på lion med lite extra funktioner till exempel kolla på tjuven med den inbyggda webbkameran.
men om det är ett program som körs i bakgrunden är det inte bara för tjuven att plocka ut hårddisken och köpa en ny och köpa en licens för 229 kronor och installera? lite onödigt och lägga pengar på ett mer avancerat program om lösningen är så enkel för tjuven.

Find My Mac Goes Live For Developers - Mac Rumors

Jag har raderat några inlägg med hänvisning till följande förumregel:
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

/Mod

Sedan är ju bootlösenord på en bärbar inte det som stoppar tjuvar osv.
Man bootar ju en Mac så sällan, man stänger locket och den går i vila.

Att däremot ställa in att skärmsläckaren skall kräva lösenord, och för att komma ur vila "is the shit" - i kombination med boot-passwordet ... Då blir det svårare.

Fast vill man ha Find My Mac är det bättre låta dem boota upp och använda maskinen...

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-03-27 22:10

Alltså, varför i hela friden går det inte att "låsa" inställningen man gör i Hitta min Mac i Systeminställningar? Dvs nån illvillig som har snott min dator kan ju enkelt gå in och klicka ur att det ska vara igång... :S

Ursprungligen av Jonait:

Alltså, varför i hela friden går det inte att "låsa" inställningen man gör i Hitta min Mac i Systeminställningar? Dvs nån illvillig som har snott min dator kan ju enkelt gå in och klicka ur att det ska vara igång... :S

Du har inget lösenord på datorn? Eller är du konstant inloggad?

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-03-29 15:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du har inget lösenord på datorn? Eller är du konstant inloggad?

Suck, skrev precis ett svar, men det togs bort pga bugg, fick upp fel ruta om att det var för kort? Ordentligt långt var det, iaf här kommer en kortare version.

Har adminlösenord, absolut. Som fungerar vid inloggning etc. Men jag har datorn på på dagarna, som gissar att de flesta har, och när locket är nere är den i vila, det känns ganska ovanligt att man stänger av datorn på många håll idag. Det jag menade är att många funktioner går att lösenordsskydda, tex för att komma åt lösenordsuppgifter i nyckelhanteraren måste du knappa in ditt lösen för att se dem, likadant kan du välja att lösenordsskydda av- och påaktivering av WiFi, att byta nätverk och att ansluta direkt till andra macar kan också lösenordsskyddas. Precis som Antivirusprogram brukar vara skyddade på samma vis, av en specifik anledning. Men "Hitta min Mac" kräver ingenting, dvs vem som helst kan fritt gå in och bocka av den rutan i Systeminställningar/iCloud. Känns rent utsagt otroligt korkat.

Frågetecken? Vidare diskussion? Känns som bara jag har tänkt på det här att dömma av forumet hittills

EDIT: Det här inlägget blev längre ändå

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-29 21:41
Ursprungligen av Jonait:

Har adminlösenord, absolut. Som fungerar vid inloggning etc. Men jag har datorn på på dagarna, som gissar att de flesta har, och när locket är nere är den i vila, det känns ganska ovanligt att man stänger av datorn på många håll idag.

Men du har väl lösen även efter vila när du fäller upp locket också? Om inte, ställ in det.

Systeminställningar -> Säkerhet och integritet -> Allmänt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-29 21:30

Det känns som en stor miss av Apple, de har ju hänglås på andra funktioner i systeminställningarna. Det här borde definitivt vara ännu en av dem. Vi får väl börja rapportera, om de inte redan är medvetna om det. Någon som kör Mountain Lion kanske kan kolla hur det ser ut där?

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-04-02 00:31

Andas,

Håller helt med. Gissar att det är på Apples supportforum man bör hänga isf?

Mia, tack, är medveten om den möjligheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-02 07:58
Ursprungligen av Jonait:

Andas,

Håller helt med. Gissar att det är på Apples supportforum man bör hänga isf?

Mia, tack, är medveten om den möjligheten.

Eller Apple - Mac OS X - Feedback

1
Bevaka tråden