Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt Apple Thunderbolt Display 27"

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det ngn mer än jag här som beställt denna skönhet ?

Tydligen väldigt många svar ang datum då jag hört både Augusti samtidigt som Macoteket påstår att inga enheter kommer till Sverige innan slutet av Sept.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-23 19:34

Jag är fjantigt sugen på att beställa, men jag måste kolla om den kommer att fungera bildskärmsmässigt med min MacBook Air utan TB...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-23 21:32
Ursprungligen av JonesH:

Jag är fjantigt sugen på att beställa, men jag måste kolla om den kommer att fungera bildskärmsmässigt med min MacBook Air utan TB...

Hur skulle den kunna fungera utan en TB-port? På Apples sida så listas mig veterligen bara de nya datorerna bland kompatibla produkter. *snyft*

Och jag med TB port kan inte köpa gamla skärmen heller fast jag behöver den nuuu

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-24 11:03
Ursprungligen av @ndreas:

Och jag med TB port kan inte köpa gamla skärmen heller fast jag behöver den nuuu

Fast den gamla skärmen går ju plugga in i en TB-port då TB-porten även är en MiniDisplay-port — däremot så får du ju inte TB-hub, Firewire-hub eller den praktiska lösningen utan dum USB-kabel i så fall. Så du kan, men, det är ju rätt värt att vänta :P.

Ursprungligen av Hampie:

Fast den gamla skärmen går ju plugga in i en TB-port då TB-porten även är en MiniDisplay-port — däremot så får du ju inte TB-hub, Firewire-hub eller den praktiska lösningen utan dum USB-kabel i så fall. Så du kan, men, det är ju rätt värt att vänta :P.

Jo det är ju det som är så najs att slippa dra kabel för USB, FW samt Ethernet!
Men väntan är olidlig !!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-24 15:15
Ursprungligen av @ndreas:

Jo det är ju det som är så najs att slippa dra kabel för USB, FW samt Ethernet!
Men väntan är olidlig !!

Jag trodde i min enfaldighet att den redan fanns i affärerna: när släpps den?

Ursprungligen av Hampie:

Jag trodde i min enfaldighet att den redan fanns i affärerna: när släpps den?

Den är redan släppt, men från Apple Store online är det 2-4 veckors leveranstid just nu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-09-01 12:12

Jag tycker bara det är lite konstigt med tanke på att det ska transporteras DisplayPort i TB, då borde en TB-skärm kunna ta mot DisplayPort också. Men det verkar ju inte så av deras kompatibilitetslista att döma. Det behöver ju dock inte betyda att det är HELT omöjligt att köra DP till TB-skärmen...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-09-01 12:14
Ursprungligen av JonesH:

Jag tycker bara det är lite konstigt med tanke på att det ska transporteras DisplayPort i TB, då borde en TB-skärm kunna ta mot DisplayPort också. Men det verkar ju inte så av deras kompatibilitetslista att döma. Det behöver ju dock inte betyda att det är HELT omöjligt att köra DP till TB-skärmen...

Frågan är om man vill lägga ut 10 000 på att testa

Hur kan man koppla in en TP skärm till en MacPro inköpt 2010-12?

Ursprungligen av peterwatz:

Hur kan man koppla in en TP skärm...

Vad är en TP-skärm?

Ursprungligen av peterwatz:

...en MacPro inköpt 2010-12?

Menar du december 2010? Det är bättre om du använder modellnamnet än inköpsdatumet för att identifiera modellen.

Men skämt åsido - om du menar det jag tror du menar så är det väl precis vad som diskuterats här i tråden redan - se t.ex inlägg #9 och #10. Och i så fall verkar svaret på din fråga vara nej, så länge ingen har testat och eventuellt bevisat motsatsen.

Ursprungligen av peterwatz:

Hur kan man koppla in en TP skärm till en MacPro inköpt 2010-12?

Kan man inte, man får helt enkelt välja en skärm som inte har en Apple-logga på sig. Har man en Mac Pro inköpt 2012 kopplar man med största sannolikhet in den i Thunderbolt-porten

Efter 1 månads väntan är den äntligen över

http://www.youtube.com/watch?v=Rf6g-4p7AQs

Senast redigerat 2011-09-22 14:36

Väntar också på leverans!!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-09-23 13:13

Är det någon som kan bekräfta att det är som så att 2 seriekopplade displays genom TB _INTE_ fungerar under Windows som följande skriver:
https://discussions.apple.com/thread/3338475

Jag som precis skulle slå till..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-23 16:22

STOR VARNING!

Denna skärm är inget att ha. För de första känns bildkvalitén och själva skärmen EXAKT som förra årets modell. Tror de är exakt samma skärm.

Sen det absolut största problemet av allt... denna skärm fungerar totalt på 3 datorer på marknaden. MacBook Air, MacBook Pro och Mac Mini.

För mig som använder den gamla skärmen även till min PC jag har, så var den klockren. Men denna nya fungerar i stort sett till ingenting.
Jag förstår att de står tydligt överallt att den inte fungerar till annat än det som har TB, men det är så dumt :S. Vad förlorar Apple på att göra en skärm man kan koppla till allt? Snart kommer det säkert en sinnessjukt dyr adapter som man måste köpa för att den skall fungera till fler datorer.

Nej denna skärm får sämst betyg av mig, den förra var också dålig just för den inte har de flesta ingångar, men detta är skrattretande, gör om, gör rätt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-23 23:27
Ursprungligen av Esa:

Sen det absolut största problemet av allt... denna skärm fungerar totalt på 3 datorer på marknaden. MacBook Air, MacBook Pro och Mac Mini.

Apple gör skärmar till Apple-datorer. Vad är det som är så konstigt med det?

Du glömde för övrigt iMac i din lista.

Ursprungligen av Esa:

STOR VARNING!

Haha, varför skulle man ha en Apple skärm till en ful PC för det första ? Varför skall Apple göra sin skärm användbar för den marknaden överhuvudtaget, för att tjäna pengar... nja kanske men dem behöver nog inte tjäna så mkt mer

Är skärmen dålig bara för den inte fungerar på annat än nyare Mac ... Herregud!
Du är sur för du betalar lika mycket för din skärm men får koppla in extra kablar i datorn thats life!

Ursprungligen av Esa:

STOR VARNING!

Denna skärm är inget att ha. För de första känns bildkvalitén och själva skärmen EXAKT som förra årets modell. Tror de är exakt samma skärm.

Sen det absolut största problemet av allt... denna skärm fungerar totalt på 3 datorer på marknaden. MacBook Air, MacBook Pro och Mac Mini.

För mig som använder den gamla skärmen även till min PC jag har, så var den klockren. Men denna nya fungerar i stort sett till ingenting.
Jag förstår att de står tydligt överallt att den inte fungerar till annat än det som har TB, men det är så dumt :S. Vad förlorar Apple på att göra en skärm man kan koppla till allt? Snart kommer det säkert en sinnessjukt dyr adapter som man måste köpa för att den skall fungera till fler datorer.

Nej denna skärm får sämst betyg av mig, den förra var också dålig just för den inte har de flesta ingångar, men detta är skrattretande, gör om, gör rätt!

Apples ACD – mDP modellen fungerar hur bra som helst på en pc. Bara att köra med antingen mDP eller med en omvandlare till vanlig display port eller HDMI.
Sedan installerar du bara drivrutinerna till skärmen på Windows och så går skärmen som tåget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-23 19:04

Stor varning??? Köper man en monitor med Thunderbolt är det väl ganska självklart att den funkar till de datorer som har Thunderbolt. Har man någon annan typ av anslutning får man ju titta på en monitor som har den anslutningen oavsett om det är DVI eller VGA. Köper man Apples TBskärm för att "hänga med" och vara "framtidsförberedd" får man förstås kolla om den dessutom är kompatibel med det man redan har.
Om sedan bildkvalitéten är dålig är det ju en helt annan fråga.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-23 19:52

Thunderbolt Display bör även fungerar med alla datorer med Mini DisplayPort, dock kommer inte Thunderbolt delen att fungera, samt kommer bilden att fungera dock kommer du inte att kunna använda USB delen heller. Enligt visa rykten!

http://support.apple.com/kb/HT4885

"Summary
Place any Mini DisplayPort displays—such as an Apple LED Cinema Display—at the end of a chain of connected Thunderbolt devices.

Products Affected
Thunderbolt cable (2 m), Apple Thunderbolt Display (27-inch)
Only one Mini DisplayPort device can be used in a Thunderbolt chain. A Mini DisplayPort to Mini DisplayPort cable cannot be used to connect an iMac (Mid 2011) in Target Display Mode to a Thunderbolt chain."

"Mini DisplayPort displays will not light up if connected to the Thunderbolt port on an Apple Thunderbolt Display (27-inch). Connect Mini DisplayPort displays directly to a Thunderbolt port on a Thunderbolt-capable Mac or to a compatible Thunderbolt peripheral. If the Mini DisplayPort display is connected to a Thunderbolt peripheral, the display should be connected at the end of the Thunderbolt chain."

Senast redigerat 2011-09-27 22:27
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-27 23:06
Ursprungligen av Hunter78:

Thunderbolt Display bör även fungerar med alla datorer med Mini DisplayPort, dock kommer inte Thunderbolt delen att fungera, samt kommer bilden att fungera dock kommer du inte att kunna använda USB delen heller. Enligt visa rykten!

Apple Thunderbolt Display (27-inch): Connection options for Thunderbolt Macs

"Summary
Place any Mini DisplayPort displays—such as an Apple LED Cinema Display—at the end of a chain of connected Thunderbolt devices.

Products Affected
Thunderbolt cable (2 m), Apple Thunderbolt Display (27-inch)
Only one Mini DisplayPort device can be used in a Thunderbolt chain. A Mini DisplayPort to Mini DisplayPort cable cannot be used to connect an iMac (Mid 2011) in Target Display Mode to a Thunderbolt chain."

"Mini DisplayPort displays will not light up if connected to the Thunderbolt port on an Apple Thunderbolt Display (27-inch). Connect Mini DisplayPort displays directly to a Thunderbolt port on a Thunderbolt-capable Mac or to a compatible Thunderbolt peripheral. If the Mini DisplayPort display is connected to a Thunderbolt peripheral, the display should be connected at the end of the Thunderbolt chain."

Den där texten beskriver det motsatta; att koppla in en mdp-skärm i en tb-port. En tb-skärm funkar inte i en mini-displayport.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-10-02 15:08

Jag har fått bekräftat från en butik som testat att koppla in mDP att det tyvärr inte fungerar över huvud taget. Himla synd.
Kommer att vänta till nästa uppdatering av MBA innan jag köper ny dator, så skärmen får kanske vänta tills dess också.

Har haft Thunderbolt Displayen sedan den gick att få tag på i Sverige och kan väl inte säga annat än att jag varit sjukt nöjd!!
Senaste veckan har jag dock upplevt ett högfrekvent ljud då jag kör skärmen på full ljusstyrka. Någon som upplevt detsamma?

  • Medlem
  • 2011-11-13 23:16

Jag vet inte hur det är med denna, men jag känner igen fenomenet från iMac 27". Kanske kan du hitta information om detta genom att göra en sökning på forumet?

Ursprungligen av Dalle:

Jag vet inte hur det är med denna, men jag känner igen fenomenet från iMac 27". Kanske kan du hitta information om detta genom att göra en sökning på forumet?

Är det kanske denna du menar? http://www.99.se/imac/276774-imac-beter-sig-valdigt-underligt-ar-seg-reagerar-3.html

Verkar ju inte helt orimligt att det är just PSU:n... Ingen annan som haft problem med sin Thunderbolt dislay alltså?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-14 15:02
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Verkar ju inte helt orimligt att det är just PSU:n... Ingen annan som haft problem med sin Thunderbolt dislay alltså?

Det vanligaste är att ljud kommer när man sänker ljusstyrkan. Samma sak med transformatorer till halogen och liknande.

1
Bevaka tråden