Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förhindra att användare uppdaterar till Firefox 6?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Normalt måste man ange adminlösen när man uppdaterar program. Tyvärr verkar det som om Firefox har gått runt det, i vart fall från version 5 till 6, dvs det räcker att man klickar på "popuprutan" så laddar den ner och installerar.

Mitt problem är en dator med 10.5 och till det finns det inte 1Password för Firefox 6. Själv kan jag avhålla mig från att klicka på uppdatering men en annan användare klickade och vips var 6:an installerad. Lyckades hitta en Firefox 5 så datorn är återställd men jag skulle gärna slippa fler utryckningar för att "nergradera"

Under Inställningar, Avancerat, Uppdateringar är "Fråga vad jag vill göra" iklickat" under "När det finns uppdateringar till Firefox" (dvs Inte: Hämta och installera uppdateringen automatiskt)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-22 12:39
Ursprungligen av macwitty:

Mitt problem är en dator med 10.5 och till det finns det inte 1Password för Firefox 6.

Är det just 10.5 i kombination med Firefox 6 som är problemet ?
1Password har fungerande tillägg till Firefox 6 (och 7) sedan någon vecka tillbaka.

Eller vill du bara hindra användaren från att uppgradera bara för att du trivs bättre med FF5 ?

Senast redigerat 2011-08-22 12:50

Problemet är 10.5 + Firefox 6 och 1Password
Nya 1Passwordtillägget fungerar bara under 10.6 och 10.7

Jag har haft 3 olika firefox versioner installerade (2an, 3an och 4an) när jag testade min e-leg på nyare versioner, länge ville e-leg bara leka med 2an. Så jag bara ändrade namn på de olika firefox appfilerna i Programmappen. Det borde funka i ditt fall. Det kan uppstå konflikter om en och samma användare vill köra olilka versioner t ex med extensions osv, men det borde man slippa mellan olika användare.

Jag skulle byta namn på den som bara du kör till något annat och sen default versionen (t ex 6an) kan bara heta Firefox, så borde den andra användaren förhoppningsvis bara använda den och då spelar det ingen roll om den uppdateras för dig.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-24 14:40

Klicka ur under inställningar... Möjligt att man får göra det manuellt för alla konton.

Tack för svar!

Elseveros förslag är väl vad vi fått göra. Problemet är att även andra behöver 1Password. Men jag har gjort ett antal Firefox 5:or med olika namn som de får använda och skulle misstaget ske igen får de använda någon av dem och börja kopiera länkar i t ex e-postmeddelande. Klickar man öppnas ju automatiskt den uppdaterade versionen

Inställningarna var, som jag skrev, redan inställda som på bilden
"Under Inställningar, Avancerat, Uppdateringar är "Fråga vad jag vill göra" i-klickat" under "När det finns uppdateringar till Firefox" (dvs Inte: Hämta och installera uppdateringen automatiskt)"
Men det innebär bara att "uppdaterings-popup-rutan" kommer upp väldigt ofta och det finns ingen möjlighet att välja att man ska hoppa över uppdateringen och om man av misstag inte stänger fönstret utan klickar på ett av alternativen så uppdateras programmet automatiskt utan att man behöver ange administratörslösenord.

Jag tycker inte om när program inte respekterar adminstratörens rätt att kunna besluta om vilka program och versioner som ska vara installerade!

Går det inte bara att kryssa ur rutan "Sök automatisk efter uppdateringar till: [] Firefox" enligt bilden i inlägget ovan?

Alternativt bör man kunna skrivskydda själva appen (eller ifall den uppdaterar configfiler mm, väl valda filer inne i appens katalog).

Nej, även med den urkyssad kommer popup-rutan up
Ska testa med att skrivskydda appen när jag är vid den datorn nästa gång
Tack för tipset!

1
Bevaka tråden