Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadligt att radera iTunes, iChat och iCal?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Använder aldrig iTunes, iChat och iCal och undrar om det är säkert att avinstallera dem med "CleanMyMac" eller är de hårt integrerade i Mac OS X att det kommer orsaka problem?

Finns det några program som kan göra datorn ostabil eller orsaka problem ifall de avinstalleras?

iTunes behöver du, för att administrera ditt apple-konto om inte annat, för du vill väl kunna använda appstore?
Programmet är ju också centralt i enhetssynkning till ipods, iphones osv, så det känns som en rätt central sak i OSX att ha kvar.

iCal och iChat kan du hiva om du känner för det.

Borde inte ställa till några problem att ta bort de programmen.

Det finns inga appar som är så hårt knutna till operativsystemet så att det skulle orsaka problem om man tog bort dem.

Börjar du däremot radera saker i någon systemmapp - t.ex Library/Bibliotek - så kan du nog ställa till en del.

Men varför? De tar inte mycket plats på din disk. Vad tjänar du på att avinstallera dem? Det är ju bara att låta bli att använda dem. Handlar det bara om att det "stör dig" att de finns där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-22 21:41

Lite OT men värt att nämna. I och med Mac OS X 10.7 så kan du inte radera program som kommer med datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-22 21:50

Hm... hur ska man kunna installera om iTunes då? Bara installera över.... det får väl bli Terminalen då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-24 11:17
Ursprungligen av kenjon:

Hm... hur ska man kunna installera om iTunes då? Bara installera över.... det får väl bli Terminalen då.

Är det en fråga på mitt inlägg?
I sådant fall, det löser ju sig med att du fyller i admin-lösenordet. Jag är övertygad om att det har med vad för behörighet som är satt på programmet av Mac OS X.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-24 12:35

Jag bara funderar högt... om man inte kan avinstallera iTunes, så kan det ju vara svårt att installera om det utan att få ha kvar några gamla filer. Men det går alltså att avinstallera om man har adminlösenord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-24 21:12
Ursprungligen av kenjon:

Jag bara funderar högt... om man inte kan avinstallera iTunes, så kan det ju vara svårt att installera om det utan att få ha kvar några gamla filer. Men det går alltså att avinstallera om man har adminlösenord?

Fast du har ju aldrig kunnat avinstallera iTunes mer än att slänga det i papperskorgen och då försvinner ju inte alla filer. Jag tänker att eftersom man fyller i sitt adminlösen så skriver den över alla gamla filer med nya.

Man kan ta bort iTunes om man vill. Det enda de har gjort är att lägga på ACL:en group:everyone deny delete för att förhindra att någon tar bort det av misstag och sedan ringer Apple Support när något som de vill göra inte fungerar längre.

De har gjort likadant med hemkatalogen som annars brukar vara populär att flytta på, vilket är fullt möjligt om man gör det på rätt sätt. Det är bara ett sätt att förhindra att man skjuter sig i foten, men det hindrar inte den som verkligen vill och kan hantera bössan.

Senast redigerat 2011-08-24 13:05
1
Bevaka tråden