Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig kvalitativ skrivare till student intresserad av tråkiga textutskrifter

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-23 21:20

Tjo! Jag är ute efter en skrivare som krånglar så lite som möjligt (som om en sådan finns?), som har så få funktioner som möjligt (fotoutskrifter man gör hemma blir ändå kassa, jag behöver ingen fax, har inte ens behov av färgutskrifter), och som framförallt ger billiga utskrifter. Det jag kommer skriva ut är dels uppsatser, dels public domain-böcker, så det skall helst inte kosta en smärre förmögenhet att skriva ut 150 sidor (eller ta ett halvt dygn).

Har surfat runt på internet och hittat BROTHER HL-2130 - Kompakt monolaserskrivare för personligt bruk denna, men, jag har urusel koll på vilka skrivarmärken som är bra, vilka som är schyssta när det gäller toner, etc. etc. så jag mottager gärna tips!

Jag vill koppla in skrivaren till min Air Port Express så den bör ju självfallet vara kompatibel med det också, då :).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-23 21:48

Jag har bara köpt HP, de har bra drivrutiner till Mac.

Jag har en Samsung SCX-3205W. Den kanske är lite overkill om du ska koppla skrivaren till en APE, men det är en mycket bra skrivare och den finns utan WLAN och scanner. Billig, ganska snabb och har inte haft några utskrifts- eller scanningsproblem med vare sig Snow Leopard eller Lion.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-24 01:25

Jag vill verkligen inte ha fler funktioner än just att skriva ut. Allt extra är en till sak som kan gå sönder: och när det kommer till skrivare har jag bara dåliga erfarenheter av allt vad multifunktion heter. Den skrivaren hemma som var den enda som inte behövde ersättas p.g.a. att den gick sönder var en ful grå HP-skrivare med SCI-port från 1997 (men den hade svindyra patroner å andra sidan..).

Ursprungligen av Hampie:

Jag vill verkligen inte ha fler funktioner än just att skriva ut. Allt extra är en till sak som kan gå sönder: och när det kommer till skrivare har jag bara dåliga erfarenheter av allt vad multifunktion heter. Den skrivaren hemma som var den enda som inte behövde ersättas p.g.a. att den gick sönder var en ful grå HP-skrivare med SCI-port från 1997 (men den hade svindyra patroner å andra sidan..).

Som sagt finns den utan WLAN och scanner och Goflorp nämner den ovan. Är själv student och gör en massa tråkiga textutskrifter med den.

Brother har väl historiskt sett haft bra stöd för Mac? Förutom HP då förstås.

Samsungs lilla ml1640.

Kostar under lusentappen. Skriver snyggt.

Ursprungligen av Hampie:

Tjo! Jag är ute efter en skrivare som krånglar så lite som möjligt (som om en sådan finns?), som har så få funktioner som möjligt (fotoutskrifter man gör hemma blir ändå kassa, jag behöver ingen fax, har inte ens behov av färgutskrifter), och som framförallt ger billiga utskrifter. Det jag kommer skriva ut är dels uppsatser, dels public domain-böcker, så det skall helst inte kosta en smärre förmögenhet att skriva ut 150 sidor (eller ta ett halvt dygn).

Har surfat runt på internet och hittat BROTHER HL-2130 - Kompakt monolaserskrivare för personligt bruk denna, men, jag har urusel koll på vilka skrivarmärken som är bra, vilka som är schyssta när det gäller toner, etc. etc. så jag mottager gärna tips!

Jag vill koppla in skrivaren till min Air Port Express så den bör ju självfallet vara kompatibel med det också, då :).

Jag har exakt den skrivaren. Jag är nöjd med den men jag fick lämna den på service efter typ en vecka för plötsligt kunde den inte hittas av datorn. Sen dess har den fungerat bra.
Väldigt snabb på att skriva ut (typ 15s, jag startar den bara när jag ska skriva ut) och utskrifterna blir bra.
Jag skriver egentligen bara ut kvitton och fakturor så hur mycket den kostar i toner vet jag inte. Gissningsvis har jag skrivit ut kring 300 sidor nu.
Den fungerar med Airport Express/Extreme utan problem här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-24 10:05

Du får ju avväga om du vill ha (riktig) duplex, för då får du lägga till några hundralappar. I synnerhet som du tänker skriva ut public domain-böcker, uppsatser kan det ju vara intressant. En annan sak är ju Postscript eller inte. De modeller som förelås ovan saknar ju ofta detta. Men nätverk är nog överkurs då du har din Airport Express.

Jag lyckades skaffa en Samsung ML-2851NDR för ca 900kr i en kampanj hos InWarehouse. Med nätverk, Postscript, duplex, 250 sidors magasin/kassett och 28 sidor/minut är jag mycket nöjd.

Senast redigerat 2011-08-24 13:33
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-24 10:24
Ursprungligen av frazze:

Du får ju avväga om du vill ha (riktig) duplex, för då får du lägga till några hundralappar. I synnerhet som du tänker skriva ut public domain-böcker, uppsatser kan det ju vara intressant. En annan sak är ju Postscript eller inte. De modeller som förelås ovan saknar ju ofta detta. Men nätverk är nog överkurs då du har din Airport Express.

Jag lyckades skaffa en Samsung ML-2851NDR för ca 900kr i en kampanj hos InWarehouse. Med nätverk, Postscript, duplex, 250 sidors magasin/kasett och 28 sidor/minut är jag mycket nöjd.

Jag har, hör och häpna, inte vetat om att det finns skrivare som faktiskt kan skriva ut på båda sidor om ett papper samtidigt utan alltid trott att sådana funktioner innebar att skrivaren ‹tänkte› och bara skrev ut varannan sida, väntade medan man la tillbaka pappren upp-och-ned i magasinet, och skrev ut resten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-24 10:47

Duplex är en ganska trevligt. Hade jag behövt köpa en ny laserskrivare idag skulle den funktionen kunna avgöra ett köp helt klart.

Jag tror inte att det finns en laserskrivare från detta århundrade som skriver text dåligt, så utskriftskvalitet är inget problem. Priserna på tonerkassetter kan vara viktiga att kolla upp, det är ju där skrivartillverkarna tjänar pengar. Det kan också vara bra att se om det finns ett utbud av piratkasetter - de är betydligt billigare och när det gäller svartvita laserskrivare har jag inte upptäckt någon större kvalitetsskillnad - om ens någon. (För bläckstråleskrivare och färglasrar skulle jag vara försiktigare med piratkasetter).

Jag tror att många missar vikten av vettiga drivrutiner. HP:s allra billigaste skrivare kan vara problematiskt. Den skrivaren jag har nu (Laserjet 1020) fick man under ett långt tag meckla ordentligt med drivrutinerna. Den hade jag nog inte köpt om jag hade vetat hur bökigt den skulle bete sig under ett par år. Brother verkar ha ett ganska solitt stöd för Mac, så det tror jag är ett hyggligt säkert val. Ett tips är att kolla om skrivaren fungerar med Linux. Det innebär att det förmodligen finns öppna drivrutiner vilket i sin tur gör att det kommer att finnas drivrutiner tillgängliga för lång tid framöver.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-24 11:04
Ursprungligen av jahve:

Jag tror inte att det finns en laserskrivare från detta århundrade som skriver text dåligt, så utskriftskvalitet är inget problem.

Jag höjer ett varningens finger här. Jag trodde detta också när jag köpte en Samsung för c:a fem år sedan i 8-900kr klassen. Helt undermåliga utskrifter. Men det var fem år sedan.

Köper man från HP är man på säkra sidan även då man håller sig till deras billigaste modeller.

Ursprungligen av planB:

Köper man från HP är man på säkra sidan även då man håller sig till deras billigaste modeller.

Har inte riktigt samma erfarenhet. Min LaserJet 1022 hade bara fullt fungerande drivrutiner fram till Leopard och hade problem med pappersmatningen efter typ garantitiden plus en dag. Särskilt frustrerande när "duplex"-funktionen bestod i att man lägger hela högen i manuella pappersmatningen och den ibland drog in två papper samtidigt, bara att slänga allt och börja om. Den var dessutom inte ens billig i drift, en tonerkassett räckte ungefär en och en halv termin.

Ska man prompt ha laser tror jag mer på Brother. Själv bytte jag i stället till en HP OfficeJet Pro 8000 som skriver ut i färg, har nätverk och riktig duplexenhet. Kostar under 1200 i inköp nu, för mig går det en patron svart à 240 kr per termin, så det var en bra affär såhär i efterhand. Hittills krångelfri. Utskriftskvaliteten är ungefär som vilken konsument-färglaser som helst.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-01 11:40
Ursprungligen av Samuel K:

Har inte riktigt samma erfarenhet. Min LaserJet 1022 hade bara fullt fungerande drivrutiner fram till Leopard och hade problem med pappersmatningen efter typ garantitiden plus en dag. Särskilt frustrerande när "duplex"-funktionen bestod i att man lägger hela högen i manuella pappersmatningen och den ibland drog in två papper samtidigt, bara att slänga allt och börja om.

Fast det skulle jag nog inte riktigt våga göra med någon skrivare, om jag är ärlig.

Ursprungligen av planB:

Fast det skulle jag nog inte riktigt våga göra med någon skrivare, om jag är ärlig.

Flera hundra fördärvade sidor senare så håller jag med Det är inget annat än vilseledande marknadsföring att köra med begrepp som "manuell duplex". Antingen finns det en duplexenhet eller så finns det inte.

Även jag är i behov av en ny billig laserskrivare då min "gamla" trotjänare HP Laserjet 1020 har slutat fungera, eller jag får i vart fall inte igång den igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-24 13:36

Komplett.se - HP LaserJet Pro P1566,22ppm skall tydligen ha duplex enligt Pricerunner.se och är billig :O.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-24 13:41
Ursprungligen av Hampie:

Komplett.se - HP LaserJet Pro P1566,22ppm skall tydligen ha duplex enligt Pricerunner.se och är billig :O.

Det står inget om det i specifikationerna. Låter osannolikt till det priset.

Ursprungligen av planB:

Det står inget om det i specifikationerna. Låter osannolikt till det priset.

Den har manuell duplex.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-24 13:51
Ursprungligen av keptang:

Den har manuell duplex.

Meaning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-24 14:54
Ursprungligen av planB:

Meaning?

Du säger åt utskriften att bara köra alla udda. Sedan vänder du på bunten och lägger tillbaka i magasinet. Slutligen skriver du ut alla jämna sidor.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-24 15:01
Ursprungligen av frazze:

Du säger åt utskriften att bara köra alla udda. Sedan vänder du på bunten och lägger tillbaka i magasinet. Slutligen skriver du ut alla jämna sidor.

Ja, om man vill kalla detta manuell duplex så. Det ligger helt i mjukvaran.

Ursprungligen av planB:

Ja, om man vill kalla detta manuell duplex så. Det ligger helt i mjukvaran.

Japp, så är det.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-24 13:59

Håller med ovanstående om Brother. Har en HL-2040 sedan ett par åt tillbaka. Fördelen är att den har separat trumma och toner vilket ger låga kostnader vid byte av toner. Förr var det ovanligt, kanske är annorlunda nu.

När jag jobbade som tekniker så var Brother utan tvekan vår bästa produkt sett till kvalitet och pris. Både i inköp och drift.
Kolla in t ex tonerlagret, Toner, bläckpatroner och fotopapper - Tonerlagret, för priser. Har inte jämfört med andra märken men en kassett för 2500 sidor är billig till Brother. De brukar dessutom generöst nog ha samma kassetter till många av sina modeller vilket borgar för att de går att få tag på under lång tid samt det håller nere priset.

Som nämnts har de ett historiskt bra stöd för OS X.

Vet inte om de fortfarande finns, men förr var det vanligt med skrivare med öppet pappersfack, antingen liggande eller stående vilket såg till att massor av damm och skit kom in i skrivarna med kort livslängd som resultat. HP:s konsumentmodeller var ett bra exempel på detta. LJ1100 t ex.

Den här ser rätt bra ut om man vill ha duplex, vilket verkar riktigt trevligt. Brother HL-2250DN - Laserskrivare - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Sen om man köper den på cdon så har man 5% rabatt http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Min Samsung ML-1210 har hängt med i ett decennium nu. Tre tonrar (ca 7500 sidor) senare är den fortfarande lika villig som alltid. Brukar damma av den en gång per år, som jag gör med datorn och skärmen, det är allt... Just den modellen finns väl antagligen inte att köpa längre, men det är en datapunkt beträffande tillförlitligheten och det minimala underhållet.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-09-07 06:30

Skriver väl som jag brukar när det gäller skrivare, HP är bra på 5000:- och uppåt, Canon ska man inte ta i med tång så sämre support och drivare saknas. Brother funkar fint för kontorsutskrifter och bra support för både Mac och Linux.

Designjet är trevligt för foton och stora saker men till det vardagliga utskrifterna så är en laser fint och vattenfast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-10 15:20

Kanske den här är nåt att ha? BROTHER HL-5350DN A4

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-10 16:02

Jag använder Samsung ML1865W för utskrifter. Den kan fungera som nätverksskrivare. Men dess syskon ML1865 för ca 700 kr funkar ju klockrent att slänga in i en AP-express. Drivrutinen ska funka för 10.7 också men det har jag inte testat ännu.

1
Bevaka tråden