Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic Mac Mini 2010

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-24 01:09

Hej!

Har haft lite sporadiska kernel panics på min Mac mini early/mid 2010.
Den skeppades med SL och har uppgraderat RAM till 8 GB och nu också till Lion.
Dock har inget av det hjälpt, kan få känslan att det till och med har skett lite oftare
sen jag uppgraderade till 8 GB RAM för några månader sen.

Fast idag hände det en annan sak att den ville inte starta upp första gången efter kernel panicen.
Lampan på mac minin lös och man hörde att den snurrade igång men ingen bild. Fick köra en hard-reset
och då kom den igång igen. Fast uppstarten tog extremt lång tid.

Kontrollerade skivan i skivverktyg utan några problem. Så nu tänkte jag köra ett Hardware Test men får inte riktigt rätt på det.

Trots vad jag hittat på apples hemsida Intel-based Macs: Using Apple Hardware Test så förstår jag ändå inte riktigt hur jag ska gå tillväga har testat att starta om utan skiva i och hålla inne D. Samt har testat med Disc 2 som skeppades med mac mini och hålla inne D men inget av det hjälper mig.

Kan ju fortfarande ta mig in i OS X (även om uppstarten tar lite tid som sagt) och har då märkt att om jag väljer att "starta om datorn" så stänger den ner OS X, bilden försvinner men sen händer inget mer men lampan på mac minin fortsätter att lysa.

Är det likabra att köra tillbaka med den så butiken får testa den eller kan jag göra mera själv?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-24 10:43

Har du garanti kvar? I så fall är valet enkelt...
Du bör förstås testa med att ta ut det extraminnet du köpte, och bara köra med originalminnena först, för att se om det blir någon skillnad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-24 10:57

Tyvärr så har garantin gått ut men ska ju fortfarande ha en reklamationsrätt men det får man väll se om orkar bråka med affären om.

Har funderat på det också, men då det föll sig lika sporadiskt innan jag satte i det så känns det som det kvittar.

Men har nog bestämmt mig för att köra till affären då jag inte får igång hårdvarutest så kan likabra dem göra en undersökning, även om den kostar någon hundralapp. Så får man kanske iallafall ett svar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-24 12:33

KernelPanic beror oftast på RAM... de originalminnena du har kan ju vara trasiga... har du testat med enbart de nya? Ingen annan maskin du kan låna av och testa med (kompis?)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-24 12:53

Ja för jag uppgraderade från 4 till 8 GB så det innebär ju 2 st 4 GB stickor så båda är bytta. Dock hade jag problem med dem 2 första nya paren jag köpte att datorn ville inte starta när dem satt i, varken var för sig eller med båda. Men då körde jag in med den så dem bytte minnena i butik. Och sen fungerade det.

Så visst kan RAM ligga bakom alltihopa, men jag vet inte om jag har ork att testa så mycket till då det kan vara lång tid mellan kernel panics så behöver jag nog ha test med andra minnen iallafall 1 månad eller 2. Så då lägger jag nog hellre någon hundralapp på att butiken får titta på det.

1
Bevaka tråden