Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta XBMC till OS X Lion

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte få XBMC att kommunicera med min iMac med Lion. Vad jag har förstått så fungerar inte SMB längre bra med nya Lion så jag har därför installerat MediaMaster Server som aktiverar WebDAV. Det verkar som dom hittar varandra, men XBMC säger att den inte kan ansluta. Hoppas någon kan titta på bilderna nedan och se om det är något fel. Alternativt om ni har något bra förslag på hur jag enkelt ska kunna dela min Film-mapp på datorn med min HTPC.

När jag kör programmet så ser loggen ut som följer:
2011-08-12 17:43:53 Starting Media...
2011-08-12 17:44:08 Starting http se
2011-08-12 17:55:17 Authenticating...
2011-08-12 17:55:22 Authenticating...
2011-08-12 17:55:58 Authenticating...

Hej. Har exakt samma problem med MediaMaster. Har prövat alla möjliga saker med portbyte etc.

Hoppas nu någon Guru kan hjälpa oss med detta.

Är i dagsläget beredd att betala för att saker och ting bara ska funka...

Har prövat alla möjliga guider på forum (installera SAMBA via MacPorts), FTP Server.. Inget har fungerat alls. MediaMaster så känns det så nääära.

Jag fick ett tips på ett annat forum om att ladda ner deras iPad version och försöka ansluta till min dator. iPaden hittar datorn utan problem, och jag får upp rutan där jag ska skriva in mina inloggningsuppgifter, men efter det blir det problem och anslutningen blir timed out.

Har försökt att få kontakt med skaparen av programmet som ska vara svensk, men jag hittar inga kontaktuppgifter.
Modern Digital Media
Modern Digital Media Sweden AB - Företagsinformation

Citat:

Error Domain=NSURLEErrorDomain Code=-1001 "The request timed out." UserInfo=0x1f19d4b0NSErrorFailingURLStringKey=http ://imac.local.:8000///,[NSErrorFailingURLKey="http://imac.local.:8000///.NSLocalizedDescription=The request timed out.,NSUnderlyingError=0x1f18aee0"The request timed out.""]

Senast redigerat 2011-08-13 11:04

Det här kanske inte hjälper. Men det GÅR att titta på media via ett program som heter Playback (och andra program som kör över Upnp).
Det är ett serverprogram som egentligen är till för PS3 och Xbox 360. Problemet är att Upnp inte hanterar fanart, subs etc. Men en tillfällig, om än bristfällig lösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-15 17:20

Titta på nfs. De av er som kör xbmc på Linux/ Mac ska int ha några problem att mounta dessa shares från lion. I de nattliga byggena av xbmc ska även Libnfs ingå I och göra så vi kan mounta nfs shares I xbmc, eller via sources, om vi / ni kör iOS eller appletv 2.

Och NFS är världen enklaste lösning? Vad jag tittade på det så skulle det rätt så lång tid att fixa det eller? Och inte vara världens enklast.

Annars är Plex fint.

Ursprungligen av Mikkelinen:

Annars är Plex fint.

Lite svårt att lägga in Plex på en Xbox Version 1...

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Lite svårt att lägga in Plex på en Xbox Version 1...

Vart kom Xbox in i bilden?

XBMC -> XBOX. Jag har XBMC på en XBOX version 1 för att förtydliga det hela. Däremot så är problemet som TS beskriver detsamma på XBMC för AppleTV som för Xbox.

Att man inte använder Plex på sin aTV kan bero på att de har "fördummat" Plex så det skall bli enklare. Sedan har jag läst om en hel del buggar med Plex på aTV också.

Jo jag vet att XBMC (Xbox Media Center) utvecklades för Xbox (körde det själv en gång i tiden), tror inte tråden har så mycket med den versionen av XBMC att göra.

Ursprungligen av keptang:

Jo jag vet att XBMC (Xbox Media Center) utvecklades för Xbox (körde det själv en gång i tiden), tror inte tråden har så mycket med den versionen av XBMC att göra.

Vad baserar du det på?
Problemet är EXAKT detsamma som om du kör XBMC på aTV eller på en Xbox. Det ser likadant ut, det fungerar exakt likadant, och felet är exakt likadant.

Om du vill diskutera Plex på aTV så finns det väl en egen tråd. Nu talar vi om att XBMC inte kan ansluta till Lion.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Vad baserar du det på?
Problemet är EXAKT detsamma som om du kör XBMC på aTV eller på en Xbox. Det ser likadant ut, det fungerar exakt likadant, och felet är exakt likadant.

Om du vill diskutera Plex på aTV så finns det väl en egen tråd. Nu talar vi om att XBMC inte kan ansluta till Lion.

Men XBMC-projektet utvecklar inte längre XBMC för Xbox. Det är numera ett eget projekt: XBMC4XBOXXBMC4XBOX » Xbox Media Center

För TS: Har du startat igång någon brandvägg? Kan det ses några fel i XBMC:s eller MediaMasters loggar?

Ursprungligen av suddgummi:

Men XBMC-projektet utvecklar inte längre XBMC för Xbox. Det är numera ett eget projekt: XBMC4XBOXXBMC4XBOX » Xbox Media Center

För TS: Har du startat igång någon brandvägg? Kan det ses några fel i XBMC:s eller MediaMasters loggar?

Jo, det vet jag. Men som sagt. Problemet är exakt detsamma på vilken plattform du än har. Eftersom XBMC4XBOX använder siga v exakt samma nätverkskod så TS problem exakt detsamma för mig oberoende om jag kör XBMC på Mac, Windows eller XBOX.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jo, det vet jag. Men som sagt. Problemet är exakt detsamma på vilken plattform du än har. Eftersom XBMC4XBOX använder siga v exakt samma nätverkskod så TS problem exakt detsamma för mig oberoende om jag kör XBMC på Mac, Windows eller XBOX.

Då kanske du kan meddela vad som står i loggen hos XBMC?

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Vad baserar du det på?
Problemet är EXAKT detsamma som om du kör XBMC på aTV eller på en Xbox. Det ser likadant ut, det fungerar exakt likadant, och felet är exakt likadant.

Om du vill diskutera Plex på aTV så finns det väl en egen tråd. Nu talar vi om att XBMC inte kan ansluta till Lion.

Baserar vad på? Mitt inlägg är 100% korrekt.

TS har en iMac, varför drar du upp Xbox 1? Eller du kanske tror att XBMC för Xbox 1 är identisk den TS kör på sin iMac, jovisst.

Släpp sargen..

Ursprungligen av keptang:

Baserar vad på? Mitt inlägg är 100% korrekt.

TS har en iMac, varför drar du upp Xbox 1? Eller du kanske tror att XBMC för Xbox 1 är identisk den TS kör på sin iMac, jovisst.

Släpp sargen..

Min unge herre.

Jag tar det i punkter så du förstår:

1. TS har XBMC på en iMac eller en aTV
2. Jag har exakt samma problem som honom fast jag kör på en Xbox 1 (och en Mac Mini)
3. Jag har senaste stabila bygget av XBMC (XBMC4XBOX som är en branch från XBMC projektet) som har exakt samma nätverksfunktioner som den officella PC/Mac versionen.

Varför drar jag upp Xbox? Jo, för att jag har EXAKT samma problem som TS. Strunta i om XBMC ligger på en Xbox eller en iMac. I och med att vi båda kör samma programvara fast på olika plattformar men med exakt samma problem som inte är plattformsspecifik, utan detsamma på Windows, Mac och XBOX.

Det var någon som sa att man skulle installera Plex (vilket i sig inte hade något med tråden att göra, varav jag sa att det är svårt att installera på Xbox. That's why). Jag installerade det på Mac Minin, men jag föredrar XBMC, där jag har större kontroll. Plex Media Manager buggade ur, och du har inte lika mycket funktioner som XBMC (dom har tagit bort en del saker för göra det enklare). Så jag gick tillbaks till XBMC. På Mac minin så löste jag det att helt enkelt flytta över hårddisken till minin i väntan på bättre tider.

Men vill man diskutera Plex, så kan man säkerligen ta det i en annan tråd.

Senast redigerat 2011-08-23 20:39

Ja herrejessanes.. Förstår fortfarande inte vad TS har med Xbox 1 att göra. TS har en iMac hur blev AppleTV inblandad nu också?
Om du har samma problem med en annan fork av XBMC so what.

Jag önskar gamle herrn lycka till.

1
Bevaka tråden