Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att söka efter e-post i Apple Mail v5

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-08-23 15:53

Numera får man ju inte valen att söka i Hela brevet / Från-fältet / Till-fältet / Ämnesfältet när man skriver i sökfältet (Apple Mail v5)... någon som har någon idé om hur man får tillbaka den möjligheten? För de kan väl inte ha tagit bort den helt, den borde vara gömd på nåt sätt... anyone?

En titt i hjälpen för programmet leder mig till denna hjälptext, som förefaller relevant:

Hittade den relevanta hjälptexten (?), men det här cruxiala stycket:

Om du vill kan du förfina sökningen.
Om du vill ändra vilka brevlådor sökningen sker i klickar du på Alla eller en favoritbrevlåda i sökfältet. Om du markerat enskilda brevlådor i sidofältet innan du började sökningen kan du klicka på Valda brevlådor i sökfältet så sker sökningen endast i de brevlådorna.
Du ändrar villkoret genom att klicka på pilen och välja Från, Till eller Hela brevet från popupmenyn. Vilka alternativ som visas i menyn beror på den kategori du valt i listan över förslag.

Hela brevet inkluderar adressfälten och ämnesraden och visas i sökfältet som Något. När du söker med Något kan du använda booleska sökningar (med hjälp av booleska operatorer som AND, OR och NOT). Exempel på booleska sökningar, som även används av Spotlight, finns i följande hjälpämne:
***

Vad som avses med ”pilen” (...att klicka på pilen och välja...) hajar jag helt enkelt inte. Någon idé? Snälla hjälp, jag har stångats med detta länge och frågat på andra forum utan att få något svar, annat än ”rtfm!”, vilket som ni ser inte hjälpt heller...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-08-24 13:10

Hej.
Såg din fråga och blev lite intresserad av om dom verkligen kunde försämra Mail på detta viset. Testade lite och hittade den "gömda" funktion som dom beskriver och som du saknar.
När du skriver ett namn i sökrutan, ex. vis Eva, så får du upp ett antal förslag. Klicka på det namn i listan som du är ute efter, ex. Eva Andersson, så får du upp din saknade pil i sökrutan och där kan du välja de saker som du frågar efter.
Hoppas att jag kunde förklara detta bättre än apple

//a

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-08-25 09:59

Tack för det, fick alldeles nyss även hjälp av en kompis via FB som visade mig detta... nu så, ett problem mindre i livet

1
Bevaka tråden