Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker multi-bay disk chassi för IDE

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

NB: jag söker alltså INTE en nas, det har jag redan.

Jag har ett antal La Cie d2 extreme (det är 2 diskar i, stripeade).
Tyvärr är la cie skräp och korrumperar diskarna. När jag tar ur diskarna och sätter dom i andra
chassin funkar dom felfritt.
Resultatet är iaf att jag har 2x250GB & 4x500GB IDE diskar som jag skulle vilja utnyttja på något
sätt och jag funderade på en .., tja, nas utan n:et. En låda som jag kan proppa mina diskar i, raida kanske och ansluta till min mini via usb eller fw.
Jag har surfat runt en del och det enda jag hittat som tar ide tillåter bara fat32 eller ntfs, ingendera speciellt upplyftande.

FÖ: finns det någon nas idag som tar ide diskar?

Du letar efter ett DAS-chassi (Direct Attached Storage).

Tror det kommer bli dyrt om det ska vara bättre än Lacie, håller med, Lacie-chassina verkar vara gjorda för att kassera diskar (eller chassits kontroller är kass/ström adapter). Förhoppningsvis kan någon här på forumet tipsa om något bra chassi.

Been there (med ett tiotal raserade USB/FW-diskar, aldrig mer), har gått över helt till NAS + intern lagring i dator sen 3-4 år tillbaka. Kompletterat sista året med obegränsad backup till www.diino.se (obegränsad backup för 3-500/år).

NAS som tar IDE-diskar tror jag inte existerar, möjligen beggat..

Och jag som kört en LaCie d2 i en herrans massa år utan problem håller inte med!

I vilket fall som helst - enligt ett flertal inlägg här på 99 och annorstädes är inte LaCie liksom Iomega omedgörliga utan skickar över nya strömadaptrar om den gamla pajar. Det skadar ju inte att fråga, och förhoppningsvis (eller är det att vara för blåögd?) så håller utbytesadaptern bättre än originalet...

Oavsett så är det en tidsfråga innan en disk rasar, kör man då RAID 0 utan annan backup så är man körd.

Ny strömadapter skulle nog vart det första jag skulle testat om man får en från tillverkaren.

Det kan ju vara så att det är just extreme:n och dess stripe:ning som är problemet.
Hursom, problemet har uppstått med alla 3 jag har och dessutom uppkommit igen när jag bytt diskar inuti.
Kontentan är att jag är ganska säker på att det är just chassit som är problemet.
Om det är nätagget det beror på vet jag ej men det känns lite märkligt att alla 3 skulle börja krångla.

Men, som du säger, det skadar inte att fråga.
Jag har dessutom satt in western digital diskar som hittills aldrig har krånglat för mig och dom pajar alla inom några månader till ett år.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-23 10:40

Deltaco har ett antal DAS med Firewire och RAID 0/1/5, men det var ett tag sedan jag köpte.
Och det kan vara svårt att hitta med IDE idag....

Ibland finns det lite externa IDE-chassin på Tradera, men då får man ju ingen garanti, så... Men som kenjon skriver kan det vara svårt att hitta nya IDE-chassin idag.

Ursprungligen av Capeman:

Ibland finns det lite externa IDE-chassin på Tradera, men då får man ju ingen garanti, så... Men som kenjon skriver kan det vara svårt att hitta nya IDE-chassin idag.

Enkla chassin för IDE är inga problem att hitta nya; Prisjakt - Kunskap fre kp

TS efterfrågade NAS med IDE.

Ursprungligen av keptang:

Enkla chassin för IDE är inga problem att hitta nya; Prisjakt - Kunskap fre kp

TS efterfrågade NAS med IDE.

Nej, han efterfrågade DAS med IDE, och jag skrev inget om enkla chassin. Jag har sett multibaychassin på Tradera emellanåt.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, han efterfrågade DAS med IDE, och jag skrev inget om enkla chassin. Jag har sett multibaychassin på Tradera emellanåt.

hmm..

Citat:

finns det någon nas idag som tar ide diskar?

Fast i hans text fanns en fråga gömd om NAS utan N.

Ursprungligen av keptang:

hmm..

Fast i hans text fanns en fråga gömd om NAS utan N.

Sant, missade hans fråga om NAS. Anyway. Vill TS nu ha en DAS multibay för IDE så kan det vara svårt att hitta nytt, tror jag. Det KAN däremot finnas på Tradera emellanåt. There.

Bort! (http://www.webhallen.com/hardvara/94230-deltaco_externt_kabinett_2x3.5_ide-svart-silver)

Informationen var fel, på kartongen står det SATA.

Ursprungligen av keptang:

Bort! (WEBHALLEN.com - Deltaco Externt Kabinett 2x3.5'' IDE - Svart/Silver (USB 2.0))

Informationen var fel, på kartongen står det SATA.

Förvisso, men det är ju ATA-kablage på fotona. Skulle kanske vara värt att maila Webhallen för att få ett definitivt svar.

Ursprungligen av Capeman:

Förvisso, men det är ju ATA-kablage på fotona. Skulle kanske vara värt att maila Webhallen för att få ett definitivt svar.

Ja väldigt märkligt, har mailat Webhallen.

Ursprungligen av keptang:

Ja väldigt märkligt, har mailat Webhallen.

Det är för IDE/PATA-diskar enligt Webhallen.

Ursprungligen av 9Mirrors:

Jag har surfat runt en del och det enda jag hittat som tar ide tillåter bara fat32 eller ntfs, ingendera speciellt upplyftande.

Du väljer själv filformat, kabinettet är bara ett interface så att datorn kan tala med diskarna. Att det står att de stödjer FAT32 eller NTFS är bara för att Windowsanvändare ska känna sig trygga. Ungefär som att säga att denna kycklingen stödjer nudlar, du kan fortfarande ha ris eller potatis till om du tycker det är bättre

1
Bevaka tråden