Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini server 2011 använder enbart en processorkärna

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-08-19 09:16

En lite prekär situation har uppstått för mig med min sprillans nya MM server. Det är en i7 2,0 GHz med 8 GB ram och två 250 GB SSD.

Det var dags att uppgradera min gamla MM server som har rullat ett par år nu. Den har ett ganska stort antal webbplatser och mejlkonton som den tar hand om i huvudsak. Dessutom agerar den primär DNS för några tiotal domäner. Den kom med 10.6 server, och jag har hållit den uppdaterad med de vanliga system- och säkerhetsuppdateringarna. Utöver det har den en egen installation av PHP kompilerad med några fler tillägg än standardinstallationen har.

Idén med den nya servern är att maximera prestanda, så det första jag gjorde var att lägga diskarna i en RAID 0. Sedan klonade jag den gamla servern (10.6.8) till den nya. Detta, antog jag, skulle inte innebära några problem eftersom 10.6.8 har stöd för sandy bridge, och jag tidigare kört det systemet på min MBP i7. Det som kunde vara lite joxigt skulle möjligen vara grafikkortet, men servern körs utan skärm, så det är ett mindre om ens befintligt problem.

Inga problem att starta servern efter kloningen. Allt rullade och ingen inkompatibel hårdvara. Motsvarande operation är något jag gjort många gånger med olika datorer utan att någonsin stöta på några problem.

Men efter lite tester så visar det sig att endast en kärna används av processorn. I Xbench får jag ungefär en fjärdedel av poängen när jag jämför med min MBP, vilket indikerar att det bara är en kärna som körs. Även när PHP-kod körs får jag en rejäl prestandaförlust. Trots detta rapporterar Systeminformation att fyra kärnor finns tillgängliga.

Nu till frågan:

Är det här relaterat till den kernel som systemet kör, och att den inte har stöd för just sandy bridge? Kan man på något sätt, genom att klona delar av en installation på MBP:n, tillföra det som behövs?

Efter en hel del googlande har jag hittat alternativa systemkärnor som används av hackintosh-folk. Är det möjligen ett alternativ? (Se här t ex: tonymacx86)

Att uppgradera till 10.7 är inte ett alternativ (just nu) i och med avsaknaden av MySQL och de dåliga administrationsverktygen för Apache. Eller är det? Erfarenheter?

Verkar inte vara några problem att dra in mysql i lion?

Getting MySQL work on OSX 10.7 Lion - Stack Overflow

Webmotorn i Lion är en katastrof. Vänta med update. Virtualiseringen funkar inte. Varning utfärdas.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-08-22 19:47

Uppenbarligen är jag inte ensam om att stöta på samma problem. Det är uppmärksammat av flertalet på Apples forum. Ingen lösning i sikte ännu, men vi håller tummarna.

https://discussions.apple.com/thread/3209335?start=90&tstart=0

1
Bevaka tråden