Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme med Com hem Netgear CG 3100, inställningshjälp

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Airport Extreme med Com hem Netgear cg 3100 Inställnings hjälp.

Vill bara använda cg 3100 som modem och Airport Extreme som router/wifi.
Vad för inställningar ska man ha på 3100 ? ska man stänga av NAT ?

Inställningar på AE ? bryggläge ?

Tack på förhand

Stäng av NAT i inställningarna på CG3100
Skulle du vilja komma åt modemet efter det så når du den på IP: 192.168.100.1 när NAT är avstängt.

Vad du väljer i AE är upp till dig. Antingen låter du den agera router och dela på ett publikt IP eller brygga. Man får ju ändå 4st IP-adresser av Comhem.

Själv har jag gjort som så att min AE får agera router där datorerna får gömma sig bakom medan TV-spelen är kopplade direkt till modemet och får skarpa adresser.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-15 22:42

Jag håller med. Jag har liknande uppsättning, låter en separat router fungera som NAT/DHCP och WiFI, men låter min macpro få en fast ip och där kör jag med Gigabit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 10:16

Hej!

Jag har CG3100 och Airport Extreme.

Är inte speciellt insatt i nätverk och skulle behöva hjälp.

Jag har utan att tänka så mycket på det använt modemet som modem och router. Har ett sonos system och har kopplat min NAS till AE och använder min iPhone som fjärrkontroll. iPhonen används också som fjärrkontroll när jag tittar på film på tv som kommer från datorn (här är det dock trådat) Det har fungera bra. Men nu till problemet.

Jag funderar på att köpa en iPad 2. En kompis till mig var hemma hos mig med sin iPad 1 och vi fick aldrig det till att fungera ordentligt. Ibland så hittade inte systemet iPaden. Ibland hittades iPaden och då la datorns internetuppkoppling av (den är trådan från modemet) och då funkade iPad och iPhone. Någon gång så dog iPhonen och då funkade iPad och dator.

Nu skulle jag vilja testa och se vad som händer när jag har modemet som "bara" modem och AE som router. Men när jag har kryssat ur NAT i modemet så får jag ett felmeddelande i AE. "Din trådlösa AirPort-enhet har ingen giltig IP-adress. Det står att man ska kontakta sin internetleverantör. Vilket jag gjorde och då säger Comhem att jag ska kontakta Apple.

Om det är någon som väldigt enkelt kan förklara hur jag ska göra så är jag tacksam.

Mvh
Anders

  • Oregistrerad
  • 2011-03-26 12:11

1 Det ska inte vara några som helst problem att använda din CG3100 till ipad, jag har det hemma (som du kanske såg i tråden)
2 Om du stänger av NAT så kan det ta en stund innan du får riktiga IP-adresser av ComHem, vänta 5-10 minuter
3 Du måste kanske starta om din AE eftersom IP-adressen som den fick via DHCP från CG3100 nu ska komma direkt från ComHem, du måste få en ny ip-adress.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 14:21

Hej Studiox!

Ja jag läste att du hade en iPad vilket jag tyckte var intressant.

Efter mycket om och men så är modemet och AE igång.

Det som nu har hänt är att Sonos systemet inte fungerar(Jag antar att Sonos inte fungerar för att Wifi strular) och jag får inte igång Wifi på iPhone.

I en annan tråd http://www.99.se/natverk-sakerhet/284889-instabil-signal-tradlos-fran-netgear-ce3100.html. Läste jag på inlägg #13 Enable Wireless Access Point (såklart). Jag bockade den. Uppfattade jag det rätt?

Har säkert gjort något galet. Har du tid och ork så tar jag tacksamt emot det.

Såg nu att AE står i AV( bryggläge). Valde istället Dela en allmän IP-adress. Nu fungerar iPhone men Sonos systemet strular. Sedan ser jag inte heller NAS:en. Hur kommer den fram?

Senast redigerat 2011-03-26 15:06
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 16:19

Hej igen!

Nu är allt igång. Sonos fungerar, NAS:en är hittad(startade om NAS:en). Modemet är modem och AE är router. iPhone har Wifi. Kompisen är på väg hit med sin iPad 1.

När jag använder mig av WifiTrak så får jag upp att min nätverksstyrka är på -43. Den har legat tidigare på 54 och jag antar att det inte är så mycket att glädjas över det heller. Just nu har grannarna mellan 71-96. Har satt på manuellt för annars så hackar musiken(har spelat ett tag, men det hackar ibland. Så blev det aldrig när jag hade modemet som router)

Hur får man upp styrkan eller betyder det inget?

Nu är min kamrat här med sin iPad och den tog över Wifi från iPhone direkt. För att förtydliga så verkar det som om min AE eller säg systemet kan hantera en klient (är det rätt ord?). Så nu har jag inte Wifi på iPhone. Någon som har något förslag?

Mvh
Anders

Senast redigerat 2011-03-26 17:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 18:04

Hej igen!

Jag behåller mina tidigare inlägg för att man ska få en hum om mina besvär.

Nu fungerar allt. Två iPhone och en iPad har Wifi.

Jag testade senast:
i trådlösa nätverksalternativ - hastighet för grupputskick: valde hög.

Skulle gärna vilja veta hur Du Studiox har valt i AE när det gäller allt (om du nu orkar ). För just nu snurrar det lite i skallen och jag kommer knappt ihåg vad jag har ändrat tidigare.

Hej.

Jag har problem med min AirportExpress...

Jag använder min NetGear CG3100 som router.. Och försöker spela upp musik till stereon genom airport.
Lampan på Airporten lyser grön men jag kan inte koppla upp mot den. Får upp felmeddelande -15006.

Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 21:44

Lyfter den här tråden lite.

Har precis skaffat ComHem 200mbit men får ingen hastighet via mitt trådlösa.
Kopplar jag in datorn direkt i modemet får jag 170mbit men kör jag via mitt trådlösa (Airport Extreme) kommer jag upp i MAX 70mbit.

Jag har stängt av NAT i modemet, vad mer behöver jag göra? Känns lite surt att betala för 200 och bara få ut 70. ComHem är ovilliga att ge ut tips om inställningar eftersom det inte rör deras produkter.

Jag får bara 70 Mbit/s throughput mellan en dator på 802.11n, och en på gigabit ethernet med en CG3100 emellan. Den trådlösa datorn är två meter från basstationen och nätverket är blandat 802.11 g och n, 130 Mbit/s som teoretiskt maximum.

Har du rent n-nätvern på din APE?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 22:01

Ja. 802.11n 2,4Ghz

Har inte haft problem tidigare. Har precis flyttat och körde Bredbandsbolaget innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 18:34

Ingen som kör samma uppsättning som jag?

Med kabel via APEB så får jag 97/10 men när jag kör trådlöst över 2.4GHz bandet så blir det 56/10.
Optimalt 802.11n över 2.4GHz brukar ge max 130Mbit men de hastigheterna ser du inte i verkligheten.
Har då bara Comhem 100/10

Nej Bättre hastigheter får man med 5GHz bandet.

Lite mera läsning på nätet visar att trådlös hastighet skall man inte hurra över på en APE
Extremely Disappointing: Apple Airport Extreme New Simultaneous Dual-Band Router Briefly Reviewed - Wireless Performance - SmallNetBuilder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 23:40
Ursprungligen av illerG:

Med kabel via APEB så får jag 97/10 men när jag kör trådlöst över 2.4GHz bandet så blir det 56/10.
Optimalt 802.11n över 2.4GHz brukar ge max 130Mbit men de hastigheterna ser du inte i verkligheten.
Har då bara Comhem 100/10

Nej Bättre hastigheter får man med 5GHz bandet.

Lite mera läsning på nätet visar att trådlös hastighet skall man inte hurra över på en APE
Extremely Disappointing: Apple Airport Extreme New Simultaneous Dual-Band Router Briefly Reviewed - Wireless Performance - SmallNetBuilder

Jag får inte så mkt bättre hastighet även med 5GHz. Trodde Extremen skulle vara bra på trådlöst, men då hade jag tydligen fel.

Det finns alltså ingen anledning för mig som endast använder trådlöst att ha ett 200Mbit abonnemang?

[QUOTE="Zebbe";1988602]Det finns alltså ingen anledning för mig som endast använder trådlöst att ha ett 200Mbit abonnemang?[/QUOTE]
Om du bara skall köra trådlöst nej då är det inte lönt med de onödiga 100Mbit extra.

Det är knappt lönt annars heller med tanke på att upload fortfarande är nere på 10Mbit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 23:56
Ursprungligen av illerG:

Om du bara skall köra trådlöst nej då är det inte lönt med de onödiga 100Mbit extra.

Det är knappt lönt annars heller med tanke på att upload fortfarande är nere på 10Mbit.

Där ser man, det trodde jag faktiskt inte. Trodde att ett trådlöst klarade av 1000Mbit, men det kanske jag har fått om bakfoten...

  • Oregistrerad
  • 2011-04-21 14:13

[QUOTE="Zebbe";1988608]Där ser man, det trodde jag faktiskt inte. Trodde att ett trådlöst klarade av 1000Mbit, men det kanske jag har fått om bakfoten...[/QUOTE]

Ja tyvärr. 300Mbit är möjligt och genom att lägga ihop flera 5Ghz kanaler så är högre hastighet möjligt - i teorin. Betänk att det är en mängd saker som påverkar, titta på bara på din singalstyrka på din mobiltelefon hemma så kommer du märka att den varierar pga. väggar, hur radiovågorna studsar, hur mycket interference (störningar) du har etc.

Att välja ComHem's 200Mbit tjänst är nog, oavsett anledning slöseri med pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 18:13
Ursprungligen av studiox:

Ja tyvärr. 300Mbit är möjligt och genom att lägga ihop flera 5Ghz kanaler så är högre hastighet möjligt - i teorin. Betänk att det är en mängd saker som påverkar, titta på bara på din singalstyrka på din mobiltelefon hemma så kommer du märka att den varierar pga. väggar, hur radiovågorna studsar, hur mycket interference (störningar) du har etc.

Att välja ComHem's 200Mbit tjänst är nog, oavsett anledning slöseri med pengar.

Jaha där ser man. Bytte och kör 5Ghz istället för 2.4Ghz då det bara är iPhonen som kräver det, men jag kommer upp i typ 72Mbit. Blir till att ändra till 100Mbit så sparar men en 100:-/månaden.

Typiskt!

  • Oregistrerad
  • 2011-04-22 16:39

[QUOTE="Zebbe";1988742]Jaha där ser man. Bytte och kör 5Ghz istället för 2.4Ghz då det bara är iPhonen som kräver det, men jag kommer upp i typ 72Mbit. Blir till att ändra till 100Mbit så sparar men en 100:-/månaden.
[/QUOTE]

Iphonen kräver väl inte det? Dessutom sparar du ju bra mer än 100 Kr i månaden.
Jag testade precis själv och kom upp i ungefär samma (70) när jag testade trådlöst på min macpro. Det är ungefär där jag står annars också, tyvärr då jag kör NAT. Slår man av NAT får man en 40Mbit/s extra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-26 09:57
Ursprungligen av studiox:

Iphonen kräver väl inte det? Dessutom sparar du ju bra mer än 100 Kr i månaden.
Jag testade precis själv och kom upp i ungefär samma (70) när jag testade trådlöst på min macpro. Det är ungefär där jag står annars också, tyvärr då jag kör NAT. Slår man av NAT får man en 40Mbit/s extra

Kör jag 5Ghz så hittar inte min iPhone min Airport i alla fall.

Men kommer du upp i totalt 110Mbit?

I teorin skall du med 5GHz bandet kunna få max 600Mbit.
300Mbit är mer svensson hastighet.

En airport vad jag läser mig till klarar inte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-21 20:41

Jag kom över den här tråden genom en sökning och den passar perfekt in på mitt problem. Dessvärre måste jag erkänna att jag inte får till det.

Jag har också Com Hem och ett Netgear-modem/router. Till detta vill jag använda en Airport Extreme för att ge mig fler än 4 IP-adresser.

"Can somebody please explain this to me as if I was a 4 year old". Jag håller på att bli galen!

Det enda som är viktigt är

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-21 23:07
Ursprungligen av illerG:

Det enda som är viktigt är

Tack för tipset, ska kolla på det imorgon. Mitt hjärta orkar inte mer just nu.

Är det något annat än att bocka ur NAT i Netgear-administrationen jag behöver göra?

Ursprungligen av sputnik:

Är det något annat än att bocka ur NAT i Netgear-administrationen jag behöver göra?

Inget annat. Möjligen du kanske behöver stänga av modemet sen 1-2 min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-22 08:31

Då gör jag ett nytt försök, med 99macs hjälp och lite vodka så kanske...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-22 12:03

Nu har inte jag ComHem, men det skrevs något om att man skulle slå av Flooding....?

Ursprungligen av kenjon:

Nu har inte jag ComHem, men det skrevs något om att man skulle slå av Flooding....?

Bara om man använder NAT i "comhem modemet" (netgear CG3100).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-22 20:19

Nu så!
Gjorde en reset på Extremen och stängde av NAT på modemet och sen funkade det prima. Nästa utmaning blir att hänga på ytterligare en Extrem WDS style...

Stort tack för hjälpen!

Bevaka tråden