Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro tappar kontakt med usb-prylar till och från

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-08-21 20:56

Vet inte om detta är mjuk- eller hårdvarufel. Om det finns en tråd om det så har i vart fall inte jag lyckats hitta den.
Min Macbook pro 15 tum 2,4/2,2 GHz har börjat tappa kontakten med USB-anslutna prylar. Det kan vara så att jag sitter och surfar med Safari och gör inget alls med den externa hårddisken, och rätt vad det är kommer det upp en varningsskylt om att jag inte ska ta bort hårddisken på det där viset, utan demontera den först för att inga filer ska ta skada. Efter en stund är den ansluten igen utan att jag gjort något. Och det är den fram till nästa gång den hoppar ur.
Ungefär detsamma är det med externt tangentbord och styrkula. Ibland går de ibland inte. Det verkar också vara egalt om jag ansluter via den högra eller vänstra kontakten.
Jag har OS X Lion, men problemen började inte vid uppgraderingen, utan tidigare.
Någon som har några ideer eller tankar?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-22 07:37

Troligen USB-porten som inte mår så bra. Har du garanti / AppleCare på den ?
Fungerar den andra USB-porten som den skall?

  • Medlem
  • 2011-08-22 09:23

Kanske orkar inte din USB-port driva grejorna. Provat med en strömsatt USB-hub?

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-08-22 09:24

Nej ingen garanti. Och nej, båda portarna började krångla samtidigt. Därför lutar jag åt att det inte är själva portarna.

EDIT: Och ja, jag kör med en strömsatt USB-hub. Det är inte det som är felet.

  • Medlem
  • 2011-08-22 09:29
Ursprungligen av smarkebo:

Nej ingen garanti. Och nej, båda portarna började krångla samtidigt. Därför lutar jag åt att det inte är själva portarna.

EDIT: Och ja, jag kör med en strömsatt USB-hub. Det är inte det som är felet.

Självklart har du överprövat att alla kontakter sitter i som de skall i bägge ändar och att det inte finns någon kabel med brott på?!

Men vad konstigt! Jag har också en 15''-macbook pro, och det där hände mig också igår (vet i och för sig inte om det hänt förut direkt eftersom jag använt en portabel hårddisk med en mer än lovligt glappande sladd). Jag skulle göra en Time Machine-backup för allra första gången, så jag formaterade min nyinköpta Lacie och förberedde mig för en lååång väntan. Fick istället ett 'blupp' och informationen att jag minsann inte skulle hålla på att rycka ut sladden under backup. Vilket jag inte hade gjort, sladden satt som berget. Drog ut och satte in sladden igen, backupen genomfördes utan problem.
Hade iofs ändå tänkt lämna in macen för byte av RAM-minne, ska nog be dem ge den en check-up utifall något skulle vara tokigt. Fast jag har å andra sidan Applecare, så det kanske inte hjälper dig? Om det inte är fabriksfel...

Verkar vara ganska vanligt om man kikar lite hos Google.
Ingen som har en lösning vad jag sett och felet verkar vara väldigt intermittent.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-08-22 22:33

Ja, självklart har jag testat kablar och provat andra kablar osv. Det är inte heller problemet. Men idag har hårddisken suttit ansluten hela dagen utan att hoppa ur.
Skönt i och för sig, men det innebär ju också att det inte går att hitta felet. Suck.

Intermittent var ordet, sa Bull.

Själv har jag en äldre macbook som har funkat som den ska tidigare. Men nu hänger sig ljudkort på den både om jag kopplar den till firewire och USB.

1
Bevaka tråden