Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet/minneskort: Vad behövs/vilket är snabbare?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Osäker på om det är rätt foum men...

Eftersom jag inom några veckor blir farfar (nej, jag är inte gammal:)) så har min fru bestämt oss för att vi ska köpa en videokamera.

Jag vet vilken som jag tycker är lämplig och det blir en Sony HDR-CX130 men så måste jag ha ett minneskort och nu blev jag fundersam

Jag står och velar och begriper inte riktigt vilket som är "bäst" av dessa två

Verbatim 16 GB Video SDHC Minneskort - Electroworld

och

Verbatim 16 GB Premium SDHC Minneskort - Electroworld

Problemet är det billigare kortet är klassat som klass 10 med garanterad hastighet på 10 MB/s och det som är klassat som "videokort" bara är klass 6 med garanterad hastighet på 6 MB/s

Vad är det som jag missar? Varför är det billigare kortet klassat med en lägre klass? Vilket ska jag välja?

Iofs så har jag forskat lite mer och tror att videokort eventuellt kan erbjuda en högre läshastighet, vilket är bra när man ska flytta över filmerna till datorn. Och Verbatim säger också att det kortet ska klara 66x skrivhastighet - vilket borde göra att det skulle kunna ges en class 10 rating.

I normala fall så hade jag nog valt det dyrare kortet men den lägre ratingen gjorde mig tveksam och förvirrad.

Prisskillnaden mellan korten spelar inte så stor roll - jag vill bara begripa:)

Edit: Eller ska jag slå till på ett Sandisk Extreme? Eller är det overkill?
http://www.electroworld.se/product/foto-video/minneskort/SAN32GBSDHD/sandisk-32gb-extreme-hd-video-sdhc-minneskort

En fördel med Sandisk Extreme-kortet är att det såvitt jag har förstått är tåligare mot vädrets makter, slitage, etc. Jag har bara använt sådana kort under de 5 (tror jag) åren jag har fotat, och har aldrig varit med om att de har krånglat. Mitt nuvarande (CF-)kort ser ut att ha blivit stampat på och jag har plockat ett SD-kort från en embedded-maskin som dog fuktdöden, och bägge korten bara rullar på.

Hur det är jämfört med andra tillverkare vet jag iofs inte, för jag har aldrig haft någon anledning att byta.

Jag kör som irrelogical bara Sandisk Extreme, rekommenderas. Har aldrig haft något strul med dessa.

Tråden flyttad till rätt forumdel.

/Mod

Jag har också börjat fundera på Sandisk Extreme, då slipper jag fundera på den konstiga ratingen:). Tack för de tipsen

1
Bevaka tråden