Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extreme + 2 Express, fortfarande dålig signal på 74kvm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag börjar nu få lite ryck på mitt nätverk / lägenhet.

Jag har en 2:a på 74 kvm där det är ruggigt dåligt nät i köket. Lägenheten är utformad som väldigt avlång. Lägenheten ser ut som följer:
Längdsmed alla rum finns en lång hall, sen är ordningen som nedan.
[Vardagsrum]-[Sovrum]-[badrum/hall]-[kök]

Så internet och min Apple extrem sitter i vardagsrummet, i ena ändan på långa hallen sitter en express och i sovrummet sitter den andra(samtliga är bryggade). Det känns som jag har utrustning som bör vara stark nog för att täcka en hel villa. Men jag får fortfarande ruggigt dåligt nät i köket.

I väggen mellan vardagsrummet och sovrummet har vi en öppenspis och bärande vägg(tegel). Väggen mellan långa hallen och resten av rummen är också bärande. Men resten är gips.

Så min fråga är; varför tappar jag så otroligt mycket på en så kort sträcka?

Mina teorier;
1. väggarna är faktiskt för tjocka och utformningen av lägenheten är allt annat än optimal?
2. grannarna har wlan på samma frekvenser och stör därmed ut mitt nät?

Tack på förhand!

Du kan enkelt reda ut nr 2 själv. Finns ett program som heter kisMAC som läser av frekvenserna på tillgängliga nätverk.

Du kan även ha en micro i köket som stör ut (vanligare än vad man tror).

Ska testa kisMAC och se vad den ger för resultat.

Men vad gäller micron så borde det enbart gälla när den är igång?

Ursprungligen av lurefiix:

Ska testa kisMAC och se vad den ger för resultat.

Men vad gäller micron så borde det enbart gälla när den är igång?

Vad jag vet så behöver den vara igång.

Naturligtvis stör en mikro bara om den är igång..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-21 15:29

Varför inte sätta Extreme i hallen...?

Du är medveten om att för många APs stöd varandra ifall de sitter inom varandras täckningsområden. Detta område ska bara överlappa något.

Börja med att se till att du kör en frekvens som inte krockar med grannarna. Använd wifi analyser på en android telefon eller kör kismac på macbook.

1
Bevaka tråden