Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delning av en USB-ansluten NTFS-disk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sitter med en macmini vid tv:n och plex. På den har jag två usb diskar, ntfs formaterade sådana och kör Paragon NTFS för att kunna läsa och skriva mot dom. So far so good. Problemet är dock att jag skulle vilja dela ut dessa diskar både mot min andra mac, men även mot min windows 7. Båda mac:arna kör Lion.

På den andra mac:en ser jag inte dessa delningar, där kommer bara min mapp och Macintosh HD upp. Jag kan accessa dom utan problem, men ser inte och kan således heller inte mappa mot USB diskarna...

På windows klienten ser jag både Macintosh HD delninger, min mapp delning samt de USB drivar jag delat ut i systeminställningarna, men jag kan bara accessa delningarna mot Macintosh disken, inte dom som är på USB. Får access denied... Paragon som inte stödjer detta? Har letat man inte hitta ngt på nätet tyvärr...

Givetvis använder jag samma konto över all, och detta konto är admin så det borde inte vara rättighetsstrul.

Ngn som har ngt bra tips så här på fredagseftermiddagen???

Tack på förhand!

Lion har problem med att dela ut diskar formaterade med NTFS.

Tjenare keptang!

Hade dock samma problem innan jag uppdaterade till Lion så jag höll tummarna om att det skulle bli bättre...

Men det skall väl gå att dela en USB disk från en mac till en annan via nätet? Kan man samba mounta dom på ngt sätt? Har testat lite med smb://macmini/share men får inte det att lira heller dessvärre. Blir lite roddigt att behöva mellanlagra på macintosh hd sharet och sedan köra skärmdelning och flytta filerna.

Har du inget behov av att flytta dem mellan olika datorer (Mac och PC) hade jag formaterat om dem till HFS+. Filsystemet på diskarna är bara intressant på den datorn som är direktkopplad till dem och delar ut dem. Via nätverket spelar det ingen roll för klientdatorn huruvida det är NTFS, HFS+, ZFS, ext4, ReiserFS etc. Allt som spelar roll är om klienten kan prata med servern via ett gemensamt protokoll eftersom det är servern som har till uppdrag att läsa och skriva filer till disken.

1
Bevaka tråden