Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta dokumentmappen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-08-19 15:13

Hej,
Har sökt utan att hitta svar på detta:
Min SSD-disk (HD) börjar bli full och jag vill flytta dokumentmappen till min andra hårddisk (HD2) för att spara den snabba disken tillprogram. Det verkar inte vara så enkelt som att flytta hela mappen så hur får jag systemet att fortsättningsvis lägga dokumenten på den andra hårddisken ? Alltså hur ändrar man placeringen av /user/mittnamn/documents ?
Tacksam för svar....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-19 15:18

Utan att ha kollat upp det så tror jag att en symlänk skulle lösa ditt problem. Många program förväntar sig ~/Documents och då lägger du bara en symlänk till rätt katalog på HD2.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-08-19 15:22

Tack för svar, men vad är en symlänk och hur gör man i praktiken?? Har inte hittat nån sån inställning trots letande...

Symbolic Link ger fler träffar på Google än symlänk:)

Man får använda terminalen. Kolla t.ex.

A brief tutorial on symbolic links - Mac OS X Hints

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-08-19 18:11

Trodde mig vara hyfsat datorvan, men det här blev för långt under huven....
Undrar om någon vänlig själ kan ge ge mig lite mer detaljerad hjälp...

Idag ligger dokumenten på Macintosh HD (i dokumentinfo står det /Users/torbjorn/documents)
Vad jag vill göra är att systemet ska lägga framtida dokument på min andra hårddisk som heter MacintoshHD2

Är som sagt vilsen då det gäller Unix och terminalen men har försökt att läsa på. Har skapat en Dokument -mapp på HD2, och undrar om det här är vad jag ska skriva i terminalen. Vad händer om det blir fel? Kan manåter ställa?

ln -s /Volumes/MacintoshHD2/Dokument/ documents <--- är det rätt?

Kan dessutom inte byta directory till den andra hårddisken med kommandot cd... mycket jag inte begriper. Då blir det så här:

Torbjorn-iMac:volumes torbjorn$ cd /macintoshhd2
-bash: cd: /macintoshhd2: No such file or directory
Torbjorn-iMac:volumes torbjorn$

Tacksam för all hjälp jag kan få

Torbjörn

Detta bör hjälpa dig med att flytta Documents korrekt: https://discussions.apple.com/message/7044223#7044223

Anledningen till att du inte kan byta directory är för att du skriver fel.
Volymerna ligger under Volumes, så "cd /Volumes/macintoshhd2" bör fungera.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-08-19 19:05

Tack!! Det ser genomförbart ut, ska testa lite senare. Återkommer m feed-back.
Torbjörn

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-08-19 23:11
Ursprungligen av keptang:

Detta bör hjälpa dig med att flytta Documents korrekt: https://discussions.apple.com/message/7044223#7044223

Anledningen till att du inte kan byta directory är för att du skriver fel.
Volymerna ligger under Volumes, så "cd /Volumes/macintoshhd2" bör fungera.

Tack, det fungerade alldeles utmärkt! Vet inte riktigt vad jag har gjort, men nu är det som jag vill ha det tror jag. Flyttade även bilder och musik när jag ändå höll på. Några småproblem är att Office inte hittar sina gamla filer (intern pekare i programmet?) och iTunes bråkar med mig som vanligt, men med lite pyssel verkar det nu funka!
Tusen tack!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-19 18:42

Se bara till att ha time machine backup så kan du dessutom alltid gå tillbaka om det blir fel.

1
Bevaka tråden