Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP lägger ner WebOS och funderar på att göra sig av med datortillverkningen

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-18 21:47

HP kills TouchPad and webOS phones, looks to unload PC business | This is my next...

så mycket för den satsningen.. Måste säga att det är jäkligt märkligt att de ger upp så fort.. Känns ändå som att det fanns en viss potential i WebOS...

Tycker lite synd om Palm, först Delningen inom palm, sedan blev de blev uppköpta, nerlagda, inslängda ihop med nya gäng, förmodligen lovade guld och gröna skogar, webOS, sedan blev det väl tvindöden där när det inte tog sig.

Vad skall alla dessa duktiga människor göra nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 00:37
Ursprungligen av Goflorp:

Vad skall alla dessa duktiga människor göra nu?

Börja jobba åt Apple, Google, Microsoft, Samsung, RIM. Inga problem.

Ursprungligen av acke:

Börja jobba åt Apple, Google, Microsoft, Samsung, RIM. Inga problem.

RIM? Knappast:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 12:44
Ursprungligen av BlackSmp:

RIM? Knappast:)

Sant, de har fullt upp med att lansera...en musiktjänst.

Ursprungligen av acke:

Sant, de har fullt upp med att lansera...en musiktjänst.

Jo, jag läste det också och tänkte direkt... "Det är exakt vad företagsmarknaden efterfrågar!":cool:

Tråkigt kunde blivit bra, men lite för lite, lite för sent.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-18 22:54

Tråkigt.

Är inte rubriken lite missvisande? Som jag förstått det så lägger de inte ner WebOS, bara tillverkningen av de hårdvaruplattformar som idag kör WebOS, d v s TouchPad och Pre och de där prylarna. WebOS ska de väl fortsätta satsa på...?

Ursprungligen av Capeman:

Är inte rubriken lite missvisande? Som jag förstått det så lägger de inte ner WebOS, bara tillverkningen av de hårdvaruplattformar som idag kör WebOS, d v s TouchPad och Pre och de där prylarna. WebOS ska de väl fortsätta satsa på...?

Jo så förstod jag det också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-19 09:32
Ursprungligen av Capeman:

Är inte rubriken lite missvisande? Som jag förstått det så lägger de inte ner WebOS, bara tillverkningen av de hårdvaruplattformar som idag kör WebOS, d v s TouchPad och Pre och de där prylarna. WebOS ska de väl fortsätta satsa på...?

I sitt pressmeddelande skriver HP så här:

HP will discontinue operations for webOS devices, specifically the TouchPad and webOS phones. The devices have not met internal milestones and financial targets. HP will continue to explore options to optimize the value of webOS software going forward.

Jag får känslan av att "optimize the value", i bästa fall betyder att det säljs till någon annan. Men jag är å andra sidan ingen särskilt kvalificerad kremlolog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 09:57

Förmodligen funderar de i samma banor som IBM gjorde när de gav bort sin PC tillverkning till Lenovo. HP har ju även dom rätt maffiga servrar och ett eget operativ system och stora skrivare som förmodligen ger mer klirr i kassan än att kränga PC burkar med små marginaler till Siba.

Ursprungligen av Fred!:

Förmodligen funderar de i samma banor som IBM gjorde när de gav bort sin PC tillverkning till Lenovo. HP har ju även dom rätt maffiga servrar och ett eget operativ system och stora skrivare som förmodligen ger mer klirr i kassan än att kränga PC burkar med små marginaler till Siba.

1,75 miljarder dollar kallar inte jag att ge bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 10:01

Nej det är klart, inte precis kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 10:31
Ursprungligen av jahve:

i bästa fall betyder att det säljs till någon annan.

Nyfiken på hur den pitchen kommer låta. "Hej, jo nej, vi HP ett av de största teknikbolagen kan inte få snurr på det här men vi säljer det gärna till er, dyrt"
Jag tror att HP kommer sälja patenten och att den som köper det får webOS på köpet.

De dödar WebOS. Utveckling och licensiering läggs ned.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-19 09:28

Trist för dem som nyss har köpt en Touchpad. Tur att det trots allt inte var så många som drabbades.

Ursprungligen av jahve:

Trist för dem som nyss har köpt en Touchpad. Tur att det trots allt inte var så många som drabbades.

Det hänger liksom nog ihop:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-19 12:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Det hänger liksom nog ihop:)

Jo, det var ju liksom det jag menade. (finurligheter är som sex, det blir finare om man inte illustrerar det övertydligt).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-19 10:45

Får man det billigt behöver det inte bli så mycket snurr. En OS är alltid ett OS.

Tråkigt att HP gav up… att ha många konkurrenter sporrar ett företag att utveckla sina produkter till att bli bättre och billigare än konkurrenternas…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 11:07
Ursprungligen av acke:

Eller så har man ett commitment mot fabriken att x antal enheter måste beställas/produceras annars blir det dryga kostnader.

Jag tror inte att HP har speciellt bra koll på den här delen av sin verksamhet.

Eller kanske det är Leo själv som har noll koll på HP.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-31 16:05

Måste väl egentligen bara vara så att de hade produktionsordrar som de inte kom ut ur/något extra lager, som gör att de kan sälja ut ett par till.. Klart att det blev sug när de kostade 99$ det förstår väl vem som helst, även om plattformen är "död"...

Intressant artikel i WSJ (Wall Street Journal) om

"Hur man kör HP i botten på ett år"

Ledningen där har verkligen ansträngt sig för att låpa till precis allt.

H-P's One-Year Plan - WSJ.com

Köper personligen ingenting från HP numera. Använder ju ej PC, räknarna suger efter 48-serien (1993), skrivare har jag de jag behöver (Brother och Samsung). i Övrigt har de inget jag behöver .....

1
Bevaka tråden