Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn döper om sig i nätverket

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har märkt att datorn ibland lägger till en siffra efter sitt nätverksnamn. Ser inget mönster i när och varför den gör detta. Den här gången har jag dock nyss installerat om (arkivera/installera), och då har den lagt till en tvåa igen. Varför och kan det göra nåt om man "döper tillbaka" den?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-29 14:46

Prova med att tömma

Users/din katalog/Bibliotek/Recent Servers

och starta om.

Ursprungligen av Gunnar B:

Prova med att tömma

Users/din katalog/Bibliotek/Recent Servers

och starta om.

Hjälpte inte, tyvärr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-30 21:43

Via Bonjour hittar din dator en annan med samma namn. Då kommer det automatiskt döpa om (byta) namn på din dator så att det inte krockar/ger konflikt med den andra datorn.

Ursprungligen av frazze:

Via Bonjour hittar din dator en annan med samma namn. Då kommer det automatiskt döpa om (byta) namn på din dator så att det inte krockar/ger konflikt med den andra datorn.

Nu hänger jag inte riktigt med... Vad för dator med samma namn kan den ha hittat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-31 15:14

En annan dator som via Bonjour presenterar sig med samma namn som det namn som du har på din dator. Då uppstår en namnkonflikt som måste lösas. Konflikten löses på automatiskt väg genom att en av datorerna lägger till en unik ändelse på sitt datornamn.

Jag har haft en MacBook Pro och en MacBook Air - båda med namnet frazze. Efter någon sekund fick den ena namnet frazze-2.

Ursprungligen av frazze:

En annan dator som via Bonjour presenterar sig med samma namn som det namn som du har på din dator. Då uppstår en namnkonflikt som måste lösas. Konflikten löses på automatiskt väg genom att en av datorerna lägger till en unik ändelse på sitt datornamn.

Jag har haft en MacBook Pro och en MacBook Air - båda med namnet frazze. Efter någon sekund fick den ena namnet frazze-2.

Vår andra dator är en MacBook, som heter "Min frus namn" MacBook, medan den andra datorn heter Familjens iMac, så det kan ju inte stämma.

Har samma bekymmer, frugans iMac byter namn titt som tätt och det finns ingen annan med det namnet på nätverket, min gjorde också så innan, men jag gjorde något för att stoppa det, kommer inte ihåg vad jag gjorde eller var jag läste vad man skulle göra (frustrerande med dåligt minne ibland)

Ursprungligen av Gusten68:

Har samma bekymmer, frugans iMac byter namn titt som tätt och det finns ingen annan med det namnet på nätverket, min gjorde också så innan, men jag gjorde något för att stoppa det, kommer inte ihåg vad jag gjorde eller var jag läste vad man skulle göra (frustrerande med dåligt minne ibland)

Hör av dig när du minns:p

Nu har den förresten döpt om sig några gånger till och heter nu "iMac (6)".

Kan det vara så att bonjour går vidare ut i WAN och hittar namnkonflikter? Vissa routers, t.ex. Airport Extreme och TimeCapsule har ju stöd för WAN bonjour.

Om så är fallet kan man ju testa att koppla bort routern ifrån stadsnätet/ADSL modemet och se om datorn döper sig om igen.

En annan möjlighet kan ju vara att man ej har router och man får från ISP ej publika IP adresser, dvs privata adresser t.ex.:

10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

så kan andra kunders datorer ses om ett nätverk och local bonjour ser dem.

Har samma problem som TS. Finns det någon bra lösning på detta?

Har samma problem, ingen som har några lösningar?

Fritt ur minnet nu då.

Din dators namn sparas i ngn router, man blir nedkopplad. OM man blir det så gör routern RELEASE på ens namn (stryker det och betraktar det som ledigt) - men först efter en stund.

MEN om ens dator kommer ut på nätet INNAN denna release-time gått till ända så försöker din dator identifiera sig som ngt som redan finns, då bblir det konflikt som löses genom att datorn döper om sig med (2) osv.

Exakt var man justerar denna time-out-tid och vad den heter har jag glömt.

Hittade lite matnyttigt:

http://systemsboy.com/2008/02/duplicate-computer-names-and-ips.html

Ser en del om att det är kopplat till Bonjour på nätet.

Vad händer om ni stänger av Bonjour? EDIT: GÅR DET?

Senast redigerat 2010-09-02 12:19

Min dator har bytt namn på sig själv, och kallar sig numera för "Computer" under Enheter. I nätverket under Delat syns den som "MacBookPro-001F5BC38666 (gissar att det är MAC-adressen). Har varit så ett tag nu.

Irriterande, datorerna får nya "namn" på nätverket

Har ett litet skumt problem

Har en Imac + macbook Pro kopplade till en time capsule. Titt som tätt så dyker det upp en ruta att datorn fått ett nytt namn, t.ex. Imac blir imac (1) som sen blir imac (2) o s v

I Time Capsule har jag gett datorerna statiska IP-adresser. Antar att det kan vara nåt jag inte fattar som jag ställt in fel (klockren analys

Senast redigerat 2010-10-13 09:32

Har ni försökt reservera era IP adresser i DHCP på TimeCapsule/Airport Express så att era datorer alltid får samma IP varje gång datorn ansluter sig till trådlösa/fasta nätet? Då behöver ju DHCP servern inte krångla med release problemet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-13 14:41

har du mer än en (1) dator med samma namn?

jag har exakt samma problem! Min dator som är kopplad till skrivaren döper hela tiden om sig till macen (6) osv, vilket gör att jag hela tiden måste installera om skrivarna på den andra datorn när jag ska komma åt den. Någon som hittat någon lösning? Jag har inte samma namn på den andra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-18 12:18
Ursprungligen av isabelleno:

jag har exakt samma problem! Min dator som är kopplad till skrivaren döper hela tiden om sig till macen (6) osv, vilket gör att jag hela tiden måste installera om skrivarna på den andra datorn när jag ska komma åt den. Någon som hittat någon lösning? Jag har inte samma namn på den andra?

Hur är ditt nätverk kopplat och hur har du anslutit det mot din ISP? Det verkar ju bero på om man har tillåtit Bonjour över WAN bla.

Tack för hjälpen men oj, jag vet inte. Båda macar är anslutna till en Time capsule. Säger det dig något?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-19 10:36
Ursprungligen av isabelleno:

Tack för hjälpen men oj, jag vet inte. Båda macar är anslutna till en Time capsule. Säger det dig något?

Hur är din TC inställd vad gäller Bonjour?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-08 06:54

Någon som har en lösning på det här? Min iMac har bytt namn 54 gånger nu.

Ursprungligen av onnyt:

Någon som har en lösning på det här? Min iMac har bytt namn 54 gånger nu.

Misstänker att din dator kopplar ner sig från nätet mkt korta intervaller.
Jag tror det är där felet ligger.

Hur man skall isolera felet eller komma fram till åtgärd däremot, det kan jag inte svara på.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-09 03:09

Nu har den bytt namn 91 ggr nu. Det konstiga är att det bara är iMacen som byter namn. Har även en PB samt två MBP på samma Airport Extreme och alla namnen är olika.

I bland undrar jag om det är datorn som ser sig själv och tror att det är en annan dator och döper om namnet?

Nästan som katten jagar sin egen svans…

Senast redigerat 2012-07-09 18:26
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-09 15:46

Testade att byta namn helt och hållet. Inga ÅÄÖ är med som kan ställa till det men den har redan bytt namn fyra gånger. Kan det ha med Open DNS att göra tro? Har för mig att det började ändra sig när jag ändrade till deras DNSer.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-09 16:14

Nu går det helt plötsligt inte att ändra DNS på min Airport Extreme. Hjälp någon.

Edit: Glöm det. Det var en liten fördröjning bara som fick mig att få ett spel he he.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-10 02:56

Det gjorde susen verkar det som. Open DNS som spökade till datornamnet.

1
Bevaka tråden