Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel panic fyra gånger denna morgon

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 07:59

Sträcker ut efter en hjälpande hand gällande mitt problem. Min iMac lämnas allt på i vila under natten. Så denna morgon när jag går till datorn för att läsa nyheter ser jag en "You need to restart your.." ruta. Kernel panic. Mysigt.

Jag startar om. Datorn bootar upp och programmen laddas. För att sedan avbrytas och en ny Kernel panic träder fram. Startar om igen. Program laddas.. ännu en ny Kernel panic kommer upp!! Okej, startar om igen. Väntar. Program laddas upp (igen) och tro på fan att ännu en Kernel panic kommer fram. Jag. Blir. Tokig!

Kör Lion. Har en iMac (early 2011) med 4Gb ram och vanlig mekanisk snurrdisk. Grafikchip från AMD. Kör inte med några konstiga program. Allt är genuint och lagligt handlat. Dock så installerade jag programmet Divvy igår (men har haft det installerat på min gamla MBP) så vet inte om det kan ha bidragit med något. En ny version av Alfred installerade jag också.

Saken är den att jag inte kan komma åt datorn alls. Tänkte att det nu lika gärna vore bra om jag installerade om Lion. Rätt och slätt. Men nej det går ju inte eftersom det blir Kernel panics hela tiden. Kan man kanske göra det i felsäkert läge? Vad tror ni?

Snälla.. hjälp. Har fått Kernel panics fyra gånger den här morgonen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 08:44

Kolla om du kan boota från Snow Leopard (eller tidigare OS) från CD/DVD, då kan du ju komma åt hårddisken och dessutom (förmodligen) utesluta hårdvarufel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 08:49

Okej. Ska jag använda skivan som följde med datorn då menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 08:55

Ja det var min tanke. Om du håller ner c vid uppstart kan du boota från skivan, men välj inte installation. Men om du lyckas starta datorn med denna metod borde ju datorn vara ok. Om divvy har några objekt i startup items eller drivrutiner skulle jag testa att ta bort dem, eller flytta dem tillfälligt, och sedan testa Lion igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 09:02

Nu har jag testat lite. Som att ta bort gamla blåtandsenheter jag inte använder, samt att ta bort en del program i uppstarten. Ingen ny kernel panic. Än. Gjorde en cmd + alt + p + r också. Får ändå bli en ren installation av Lion. Bara för att jag har tid över. Men jag kör en återsällning av program från Time machine. Borde väl inte vara någon större fara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 09:44

@Mcus:
Om du gör en ren installation för att du haft problem så kanske du inte ska lägga över allt från Time machine. Är det många program du har som ska installeras? Visst är det jobbigt att installera om allt igen men det kan det kanske vara värt?
Om du installerar ett program i taget och ser att allt funkar så slipper du förhoppningsvis mer problem med din iMac. Uppdatera gärna med hur allt går med nya installationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 17:06

@stile: Nej jag tänkte sedan att det inte var så lämpligt kanske. Det räcker med att jag drar över dokument manuellt som jag har i mappar. Nu har jag gjort fler hardware tests och nej det visar inget fel. Varken på internminnet eller hårddisken. Läste någonstans på idg.se att det var fler som hade fått kernel panics av att endast uppgradera från Snow Leopard till Lion. Nu har det gått x antal timmar och datorn är så som jag är van vid. Snabb, kul och härlig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-02 13:18
Ursprungligen av Mcus:

Saken är den att jag inte kan komma åt datorn alls. Tänkte att det nu lika gärna vore bra om jag installerade om Lion. Rätt och slätt. Men nej det går ju inte eftersom det blir Kernel panics hela tiden. Kan man kanske göra det i felsäkert läge? Vad tror ni?

Snälla.. hjälp. Har fått Kernel panics fyra gånger den här morgonen

Det låter som fel i din RAM minne. Kan även vara hårdvarufel på din hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 17:08
Ursprungligen av REP:

Det låter som fel i din RAM minne. Kan även vara hårdvarufel på din hårddisk.

Testade ju med ett hardware test innan installation och sedan efter. Nej, inget fel varken på disk eller internminnen. Det fungerar nu dock så bra att jag misstänker att jag från första början borde kört på med en fräsch installation. Har blivit mer skeptisk till uppgraderingar i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 22:33

Först så misstänkte jag det men jag läste att det bara rörde sig om 1TB diskarna, och jag har en 500GB i datorn.

Ursprungligen av nyulrika:
  • Medlem
  • 2011-08-18 23:03

Vi fick ett antal kernel panic innan vårt grafikkort (NVIDIA nåt tror jag) dog i en IMAC 2009års. Den visade inget på AHT men rätt vad det var så kunde vi aldrig ens komma förbi kernel panic, lämnade in den och de bytte grafikkortet. -sen har det funkat men det kostae en saftig slant.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-18 23:31

Kanske är samma som jag precis haft på min MacBook Pro 6,2 där den frös / hängde sig när den gjorde grafikswitchning.
Inget på AHT mm, problemet uppstod något sporadiskt men blev mer och mer frekvent.
Har fått tillbaka datorn med nytt logikkort och den har fungerat stabilt sedan igår (iaf under den tid jag har använt den sedan dess).
Men just att det blev KP samt AHT visade inget alls.

Ursprungligen av MEx:

Vi fick ett antal kernel panic innan vårt grafikkort (NVIDIA nåt tror jag) dog i en IMAC 2009års. Den visade inget på AHT men rätt vad det var så kunde vi aldrig ens komma förbi kernel panic, lämnade in den och de bytte grafikkortet. -sen har det funkat men det kostae en saftig slant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 23:39

Trist att det inte gick på garantin.

Ursprungligen av MEx:

Vi fick ett antal kernel panic innan vårt grafikkort (NVIDIA nåt tror jag) dog i en IMAC 2009års. Den visade inget på AHT men rätt vad det var så kunde vi aldrig ens komma förbi kernel panic, lämnade in den och de bytte grafikkortet. -sen har det funkat men det kostae en saftig slant.

Ursprungligen av MEx:

-sen har det funkat men det kostae en saftig slant.

Företagsköp eller?

Annars har man ju 3 år på sig att reklamera en vara som konsument.

1
Bevaka tråden