Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro 2008, Radeon 5870 och 3 skärmar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-14 21:32

Frågan är ganska rakt på sak: har någon använt en MacPro 2008 (8-core 2.8 Ghz) med ett Radeon 5870 och kört tre skärmar enligt följande:

2st single link DVI (1680x1050 x2)
1st HDMI (1920x1080 x1)

Jag kör idag 2st skärmar utan problem men undrar om det är möjligt att få output från MiniDisplay Port 2 via en adapter till HDMI dessutom. Kortet i sig klarar 3 skärmar men jag har en känsla för att det eventuellt strular med en 2008 MacPro eller att jag måste skaffa en Dual Link DVI adapter. Någon med erfarenhet?

För att driva den tredje displayen från displayport behöver du en aktiv displayport -> hdmi adapter. Modellen av mac pro har ingen betydelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 22:55

Var hittar jag bäst en sådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 10:22

Okej, efter lite grävande verkar det inte existera aktiva displayport > HDMI adaptrar. Vad man verkar behöva göra är köra en aktiv mini displayport > DVI och sedan DVI > HDMI. Vidare verkar tillverkare vara dåliga på att notera om en konverter är aktiv eller inte.

Den billigaste lösningen verkar vara Apples mini displayport > VGA då denna enligt uppgift ska vara aktiv. Även Apple's support-sida stödjer detta i och med att man kan köra 3st VGA skärmar med ett Radeon 5870. Förvisso har min reciever VGA in men att köra analogt känns sådär…

Någon som känner till en aktiv mini displayport > DVI och sedan DVI > HDMI lösning?

AMD har en fin sida med olika adaptrar men man vet inte riktigt vilka som fungerar och inte då jag ska göra en "dubbel" konvertering så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 13:16

...men VGA IN på min förstärkare stödjer inte full HD. Tillbaka till ruta ett.

Någon som känner till en aktiv mini displayport > DVI och sedan DVI > HDMI lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 18:11

En annan tanke….Om man kör 2st Displayport skärmar, fungerar då DVI-ut på kortet utan andra adaptrar?

1
Bevaka tråden