Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att svart färg blir fyrfärg i tryck.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-17 11:58

Hej,
Jag har ett akut problem. När vår tidning har skickats på tryck har de som gjort layouten inte fixat så att svart färg blir svart utan fyrfärgssvart. Eftersom de alla jobbar "vanliga" jobb dagtid kan de inte hjälpa mig och jag är den enda som kan fixa det här till tryckeriet den här gångne.

Har fått presets från tryckeriet men det blir ändå fel. Jag utgår från PDF/X-3:2002 i indesign CS4. Den inställning jag inte lyckas göra enligt instruktioner finns i "output" PDF/X där de vill ha "ISO Coated v2 300%". Jag har inte den inställningen och har då prövat med "Coated GraCol 2006 (IS 12647-2:2004" istället. Jag vet inte om detta är felet eller om det finns någon annan inställning som ska göras för att svart ska bli svart.

Finns det någon som kan hjälpa mig. Jag har typ 70 sidor att göra om i rätt format... helst igår

Om du konverterar från en CMYK-profil till en annan kommer alla cmyk-blandningar att räknas om, även om det är ren svart. Mao, du måste antingen ange samma profil i output, eller ignorera profiler

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-17 13:15

Har nu lokaliserat problemet. Två av tre layoutare har använt CMYK-svart och nu undrar jag om man med Acrobat pro kan söka ut texten och ändra den till riktig svart i PDF:er. Eller om det finns ett alternativt program som ni rekommenderar. Jag har inte tillgång till indesignorginalen förrän ikväll.

Man kan ändra textfärg och färgprofiler med "slutredigeringsverktyget för text" under Verktyg/Avancerad redigering. Men bara för ett textblock åt gången är jag rädd.

Det finns även "Konvertera färger" under menyn Avancerat. Har aldrig testat denna funktion men det ser ut som man kan tillämpa en konvertering på alla sidor.

(Obs! jag har Acrobat 8)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-17 14:29

Jag förstår inte Konvertera färger. Kan man bara välja färgprofiler inte en specifik färg? Och hur vet man vilken färgprofil som har svart text med K=100?

Jag kör Acrobat pro 9.4.4

Ställer in så här:

Konvertera färger är inte till för detta ändamål, utan för att konvertera mellan olika färgprofiler. Jag vill dock minnas att det under Acrobats preflight-funktion finns möjlighet att kontrollera för fyrfärgssvart text, men om du också kan åtgärda det därifrån minns jag inte.

Är det inte "rich black" du ska ha? dvs inte bara 100% K, utan en mix (se: Rich black versus plain black)

Ursprungligen av CyberPet:

Är det inte "rich black" du ska ha? dvs inte bara 100% K, utan en mix (se: Rich black versus plain black)

Tvärtom det är det han INTE ska ha. Problemet är alltså att färg som bör vara 100%K inte är det.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-17 15:40

Anledningen till att man inte vill ha rich black i brödtext är att om tryckpressarna är det minsta feljusterade så kommer texten att bli helt psykedelisk med massa gult, cyan och magenta som "blöder" utanför bokstäverna.

Om problemet:
Det gick att ändra med konvertera färger om jag markerade text och valde "Convert grey to CMYK-black" tyvärr så fick jag det inte att fungera hela tiden. Det går även att göra med "Touchup text" under Tools men det blev för manuellt och man riskerade att markera text som inte skulle konverteras av misstag.

Det som ska fungera är Enfocus Pitstop Pro som är en plugin till Acrobat pro. Men deras hemsida sa hela tiden åt mig att jag måste välja att accepterar cockies trots att jag inte hade några restriktion på och testade med två webläsare. Så jag fick inte igång det heller.

Nu väntar jag på att de som gjort layouten ska komma hem och sedan får de göra om och göra rätt. Och sedan är det bara att hoppas att tryckeriet i Estland får klart grejerna i tid så att den kommer till distributören på tisdag för distribuering.

Lärdomen är att i framtiden får vi se till att de som gör layouten även tankar upp orginalfilerna åt oss så att vi kan fixa sådana här nybörjarfel.

Tack för all hjälp mitt i eländet!

Ett tips (kanske ett fulhack?) jag läste om här var att konvertera till RGB och sedan konvertera tillbaka till CMYK med rutan "bevara svarta objekt" förkryssad.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-17 17:08

Jag funderade på det själv. Men var rädd att det med lite otur skulle bli totalt tuppjuck och inget skulle stämma.

Senast redigerat 2011-08-17 19:28

Ah, jag uppfattade det som att det var för en färgplatta. Nej, det är klart att inte text ska ha cmyk i sig, utan bara k. Men för att vara säker, är alltså texten skriven i InDesign, eller är det pdf från Photoshop?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-17 19:27

De som har gjort texterna sitter med dem nu och de görs i InDesign. En felkälla kan vara att de fått orginalfiler från en layoutare som kör CS4 och båda som det krånglat för kör i CS5. Det "slumpar" sig nämligen så att det funkar bra för han som kör CS4. De kan inte hitta något fel i inställningarna nu när de suttit och jämfört. Men lösningen är att kopiera allt och klippa in i ett nytt dokument och sedan så fungerar det som det ska.

Ugh, vilket strul. Tycker InDesign CS5 bara är problem, för att vara ärlig.

Det har inte ett smack med InDesign att göra, det är ett rent handhavande-fel (alternativt felaktiga inställningar, men det är ju också en variant av handhavandefel)

Okej. Har haft massor med problem med InDesign CS5, så inget förvånar mig... och då är det inte handhavandefel, utan buggigt.

Det var trist, men just felet som diskuteras i denna tråd är jag säker på har andra orsaker.

Finns et verktyg i Enfocus PitStop som jag ofta använder för att fixa just fyrfärgssvart text.
GLOBAL CHANGE... pipetta upp textfärgen och välj sedan färgbara svart. Funkar för hela dokument.
Om problemet är frekvent kan det löna sig att köpa PitStop.
/martin

1
Bevaka tråden