Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Muse, nytt program från Adobe för att skapa HTML5-sajter

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Antagligen det mest kraftfulla WYSIWYG-verktyget som någonsin gjorts.

Create unique websites without writing code | Muse (code name)

Gaaah, precis vad jag behöver... men har inte tid att leka!

Tack för tipset.

Verkar spännande. Ska man se det som ett komplement eller ett alternativ till Dreamweaver? Eller är det snarare produkt som ska locka utvecklare tillbaka från de allt vanligare (öppna) CMS-lösningarna?

Det är utvecklat av InDesign-teamet ! Fokus är nog på traditionella grafiska designers som vill kunna skapa designade sidor med hög kodkvalitet, men utan att skriva kod.

Bara AIR blir stabilare och piggare så kan det bli något av sådana här apps.

Det blir det ju också, snabbare och stabilare menar jag, så riktningen är ju iaf väldigt klar.

Semester 1:a veckan i september - här ska lekas!

Ser bra ut.

Om de nu håller sig till standards och vanliga javascriptbibliotek.

Det är självklart OK om de vill erbjuda flashfunktionalitet, hade ju varit konstigt annars, men jag hoppas att interaktiva features och inbäddad video inte baseras på flash.

Det är specifikt utvecklat för att inte använda Flash, men däremot finns möjlighet att bädda in egen kod, dvs att på egen hand infoga Flash-komponenter.

Ser riktigt spännande ut. Ser fram emot att testa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-16 09:33

Har testat lite igår och kunde snabbt göra en rätt snygg site, ser lovande ut!

Ser ut som GoLive, vilket bara är trevligt! Avskyr Dreamweavers Windows 95 GUI och CSS Editor. Förvisso var det länge sedan jag använde någon dylik editor. Men ändå.

Har hört att koden som genereras skall vara pinsamt usel från Muse. Men skall kolla själv.
Annars finns ju Flux (Google it) som är en WYSIWYG HTML5/Jquery/etc editor som verkar vara lovande också.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Ser ut som GoLive, vilket bara är trevligt! Avskyr Dreamweavers Windows 95 GUI och CSS Editor. Förvisso var det länge sedan jag använde någon dylik editor. Men ändå.

Har hört att koden som genereras skall vara pinsamt usel från Muse. Men skall kolla själv.
Annars finns ju Flux (Google it) som är en WYSIWYG HTML5/Jquery/etc editor som verkar vara lovande också.

Jag har inte testat den själv än, men vad gäller kodkvaliteten så vet jag att deras fokus ligger på konsistens mellan olika webbläsare, dvs. alla versioner av Firefox, Chrome, Safari och IE fr.o.m. 7. Alla WYSIWYG-verktyg har f.ö. mötts av samma kritik från handkodare, men det missar poängen, då det är inte för dessa som verktyget är till för, utan för grafiska designers. Adobes kommentar från FAQ tycker jag är informativ:

"Today Muse is a great tool for creating websites with high quality visual design and no CMS integration. That will likely change as we add CMS integration and explore enabling creation of websites for mobile and tablets. Just like in the early days of Desktop Publishing when PageMaker could only create a small subset of all the possible typeset publications in the world, Muse today can only create a subset of all the possible websites. However, for website in that subset, it's a far more efficient tool than hand coding."

Lyckas inte ens installera den Kraschkraschkrasch...

Jo, nu gick det - med Firefox (har haft en hel del trubbel att installera AIR-apps med Lion/Safari - Vimeo-uploader, SoundCloud-uploader).

  • Medlem
  • 2011-08-17 16:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Lyckas inte ens installera den Kraschkraschkrasch...

Jo, nu gick det - med Firefox (har haft en hel del trubbel att installera AIR-apps med Lion/Safari - Vimeo-uploader, SoundCloud-uploader).

Här gick det på första försöket, OS 10.6.8.

Richard. Jo, så är det ju givetvis. Kommer ihåg t.ex. GoLive (vilket Muse påminner starkt om), där blev koden helt sjuk om man inte stängde av vissa funktioner. Det finns en mening att generera "bra" kod. För min erfarenhet är om jag som designer skickar något gjort i t.e.x en WYSIWYG editor som generar konstig markup, så är det ett merjobb för kodaren man ev skickar till än att lämna en PSD fil med designen.

För att göra en enstaka statisk webbsida så är det också viktigt att markupen är bra. För att strunta i det ger bara merjobb i slutänden. Då är vi tillbaks på ruta ett.

Nu kan jag förvisso koda själv, så det var längesedan jag satt i en dylik editor. Jag har prövat en som heter Flux (son jag länkade till tidigare) som gav finfin kod. Känns lite som Muse teamet har tittat på det en del. Men jag är för att det kommer nya verktyg. Utveckling helt enkelt.

Och det är kul att Adobe visar framfötterna! Mycket spännande.

Intressant. Muse och Hype är i min smak. Detta blir nog mina verktyg när jag nu lämnar iWeb och DreamWeaver.

Ursprungligen av Zimmerman:

Intressant. Muse och Hype är i min smak. Detta blir nog mina verktyg när jag nu lämnar iWeb och DreamWeaver.

Eller kanske komplement? Dreamweaver är ju fokuserat på kod, med visst wysiwyg-stöd. Med tanke på att Dreamweavers site designer (eller vad den nu hette) försvann så kan jag definitivt se ett arbetsflöde som bygger på att skiss/visuell design görs i Muse, men kodning, puts, databaskopplingar etc i DW. Med i bilden finns ju också "Edge", för att göra HTML5-animationer.

Själv var jag (liksom Christopher) lite svag för GoLive, som jag alltid älskade site designern, live objects mm.

Alla är ju för bra kodkvalitet, det jag menar är bara att jämförelsen med handoptimerad kod kanske är lite orättvis, för det är ju liksom inte ett alternativ för den typ av designers det riktar sig mot.

Nu är det ju fortfarande en relativt tidig beta, men åtminstone jag anser att de prioriterar rätt när de sätter fokus på browser-konformitet, snarare än prestanda/snygg kod (vilket för all del inte måste utesluta varandra)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2011-08-17 21:37

Tycker det finns ett visst arv från PageMill också, hur som helst är det ett kanonprogram redan. Fick snabbt ihop en sida, men ledsnade när jag inte kunde storleksändra Slideshowwidgetten
Har funderat i många år varför det inte kommit något program som detta, hur svårt kan det vara att göra ett layoutbaserat webdesignprogram?

Det har ju funnits flera, t.ex. GoLive, Freeway etc., men problemen har varit kodkvalitet, browserkompabilitet etc.

Nuförtiden, när det finns bra ramverk, utvecklat CSS-stöd, SVG, png etc. etc. så är det lättare att göra det (för att inte tala om Webkit)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-17 22:41

Presentationsvideon andades lite apple-way över sig, hade Jobs skrivit manus?
"Just works", "Super fast", "Best product ever", saknade bara ett "Boom"

Om man har en licens på GoLive kanske man kan få uppdatera gratis? *fnissar* Älskade GoLive!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 09:03

Testade kort. Gillar med mycket mer än iWeb som alltid kändes för trångt och svettigt. Det här kan verkligen bli något.

Jag ser att de ger nytt liv till sina Spry script. Jag hade för mig att Adobe hade börjat luta över mer mot jQuery. Här verkar det bli lite kaka på kaka.

Har testat nu. Och det finns flera frågeställningar (som jag kommer att skicka till Adobe).

1. Ok. Det är beta. Koden är inte rolig. För designers ja. Men vad för designers? Inte folk som jobbar med design. Snarare hemmapularen.

Men vi får se vart det lider. Även om jag personligen tycker att man skall börja i rätt ända och fokusera först på att få ut ren kod. Att ge sidor skapade med Muse till en utvecklare för integrering med olika CMSer innebär onödigt mycket extra arbete. Men visst, det kommer väl som sagt förhoppningsvis. Tänk om jag får ta över någons jobb, och denne har gjort en sajt i Muse. Ett par extra debiterade timmar för mig att rensa upp allt. Vilket är bra för mig, men inte så bra för kunden.

Varför bra kod? Den här artikeln från Webdesignerdepot förklarar rätt så bra (från 2009, men lika gällande). Det handlar inte om snobberi. Utan sunt förnuft.

2. Prenumerationsmodellen känns inte helt optimalt rent personligen. Kanske göra som med CS.5.5 och ha två alternativ?

3. Varför är Muse och Edge olika program? Börjar Adobe gå över till mer "widget" liknande modell med små appar för olika funktioner?

4. AIR applikation. Inga problem för mig. AIR har mognat riktigt bra. Lite små GUI fixar som menyer och knappar använder en font som ser ut som man sitter i Linux. Bara småsaker dock.

5. Integrering. Som sagt det är en beta. Men projektfiler borde kunna delas mellan t.ex Dreamweaver.

6. Just nu verkar det som man bara kan göra sidor med "Fixed width" vilket kanske inte är helt vettigt för webben.

7. Under "Fonts" så finns det "Web Safe Font" men samtidigt om man scrollar vidare så finns alla installerade typsnitt på systemet väljbara. Om man väljer ett icke webbsäkert typsnitt så är det inte tal om @font-face eller dylikt, utan fonten omvandlas till en bild. Hej 90-tal!

8. Läskigt icke-optimerat för sökmotorer.

9. HTML5 funktioner är i princip placerade i Javascript till stora delar.

En annan sak som får mig att undra lite är hur det är tänkt? Programmet är till för designers enligt marknadsföringen. Men som jag sa tidigare så är det väldigt missvisande. Programmet är riktat till hemmapulare och inget annat. Kanske som ett snabbt prototyp verktyg.

Utvecklarna verkar inte heller fatta webben. De jämför att man inte tittar på koden bakom postscript, men det är knappast inte samma sak, då print är offline, och webben måste ta hänsyn till massor av olika faktorer (webbläsare, mobiltelefoner, surfplattor, kompabilitet etc).

För er som gillade GoLive och tycker att Muse är just för simpelt, och vill ha HTMl5, Jquery, WYSIWYG, hyfsat bra kod, och inte gillar Dreamweaver, så kan jag verkligen rekommendera Flux (Nä, jag arbetar inte för dem, använder bara programmet då och då). Något för Adobe att titta på. För de lyckas väldigt mycket bättre än de själva.

The Escapers - Flux

Det är inte bara beta –.det är tidig beta, det är inte förrän nästa år de räknar med att det ska släppas, så mycket lär hända. Det är jättebra att du tar dig tid att skicka dina synpunkter, för tro det eller ej, det spelar roll och kan man motivera dem väl så tar teamet dem på största allvar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är inte bara beta –.det är tidig beta, det är inte förrän nästa år de räknar med att det ska släppas, så mycket lär hända. Det är jättebra att du tar dig tid att skicka dina synpunkter, för tro det eller ej, det spelar roll och kan man motivera dem väl så tar teamet dem på största allvar.

Jepps! Brukar göra det, och skall göra det nu med. Skall skriva ihop lite mer läsligt på Engelska (med buggar också).

1
Bevaka tråden