Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte FileMaker-servern på nätet

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har en server med FileMaker Server på, kör både direkt delning och via webb. Nu har IT-avd bytt ut alla pc till en ny "plattform" och passat på att koppla dem till ett annat nät, dvs de har en helt annan IP-adress (10.xxx.xxx.xxx) istället för den gamla (136.xxx.xxx.xxx) vilket är det som som servern ligger på. Nu når jag inte servern från klienterna, servern dyker inte upp under "Fjärröppna" och att skriva en sökväg hjälper inte heller (fmnet:/). Däremot kommer man in via webbgränssnittet, så servern är "nåbar". Gamla pc och macar som ligger kvar på gamla nätet "ser" servern.
Vet nån vad som gäller för olika nät och delning av databaser?

Det kanske finns en brandvägg mellan näten? Port 5003 måste vara öppen.

På klientdatorerna?

Jag tänkte framförallt mellan näten?

Så är det säkert, måste ringa IT-avd, vilket man helst inte vill. Skulle tro att de säger NEJ till alla förslag om att öppna portar eller ändra nånting. Spec som FileMaker-servern inte är "dera" dator utan en mac....
Tack!

Du kan också välja att lägga ut dina FileMaker filer till ett FileMaker Hotell. Då behöver du bara ha tillgång till port 5003 TCP & UDP för utgående trafik. Och de flesta brandväggar är konfigurerade att släppa igenom TCP trafik ut men inte in.

Det finns ett par leverantörer som kan hjälpa dig. Jag är en av dem

Mallverkstan
FileMakerHosting.se

Hör av dig till mig så kan vi testa om du når någon av våra maskiner utan att blanda in IT avdelningen

/Peter Watz

Peter:Tack för erbjudandet, men som landstingsenhet har vi inga medel till det även om det lockar.

Rolf: Enl IT ska det inte finnas något hinder mellan näten och inga regler som "stoppar den porten", men när jag kör port scan på dessa pc som har FileMaker installerat så är 5003 inte öppen. Hur öppnas den porten? Vid FileMakerinstallation?

Port 5003 är alltid öppen när FileMaker Server kör. Eftersom du kommer åt servern från maskinerna på det "gamla" nätet så tycker jag du ska prata med IT igen eftersom det måste vara någon form av brandvägg eller proxy som stör mellan näten alternativ någon lokal installerad programvara i den nya plattformen.
Är det samma version av FileMaker som används på den nya plattformen? Vilken version är det?

Servern är FMServer 10 på en Macmini, pc-datorerna har FM 8, jag har en mac med FM10. Har även php-lösningar på FMservern och det kommer alla pc åt via webben.
En pc ligger av någon anledning på samma nät och den "ser" FMServer i Fjärröppna - men det finns ingen databas att öppna, vilket det gör när jag kollar i macen.
Jag ska ta en vända till med IT, det är alltså dels fråga om öppen port på datorerna OCH mellan näten?

Det är inte så att du har slagit på SSL-kryptering på FileMaker Servern? Det fanns en bugg rörande det, samt en buggfix, men det gällde FMP 9. Frågan är om FMP 8 överhuvudtaget fungerar med SSL-kryptering, jag minns inte.

SSL är inte påslaget.
Men det är alltså dels fråga om öppen port på datorerna OCH mellan näten?

Ursprungligen av matshell:

Men det är alltså dels fråga om öppen port på datorerna OCH mellan näten?

Ja, porten behöver vara öppen på både server och klient samt mellan eventuella nät.

Tack. Nu har jag mejlat IT igen.

Till sist visade det sig att det var något fel på FM-applikationen i ITs paketering, de paketerade om och nu fungerar det utan problem. Men det satt långt inne och många förslag på var felet låg var i luften. Tack vare flera av tipsen jag fick kunde vi sålla bort ett antal förslag.
Detta blev klart i oktober till sist, har glömt att "avrapportera".
Tack alla!
/Mats

1
Bevaka tråden