Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Displaylink => Två monitors på MBP

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2011-08-15 20:31

Hej!
Finns det någon som har testat eller har någon information om hur Displaylink fungerar på en Macbook Pro. Jag vill kunna köra 2 externa monitorer i upplösningen 1920x1080. Ena via mini displayport och den andra via displaylink. Huvudsyftet är kontorsarbete, ibland prestandakrävande kontorsarbete.

Mitt största bekymmer är om det äter mycket prestanda. Jag läste att displaylink använder datorns CPU och GPU för att komprimera bilden som ska skickas över usb. Tar detta mycket kraft? Blir det en märkbar prestandaförlust?

Alt. finns det andra kostnadseffektiva lösningar till att köra 2 skärmar med MBP? Finns det möjligen något som går via expresscard 34 porten? Har googlat mycket men inte hittat.

/Sas

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-16 11:39

Rätta mig om jag har fel men numera går det väl att seriekoppla 2 st Thunerbolt Display till MBP. Dock är det inte en kostnadseffektiv lösning :/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-16 14:30

Du undrar alltså om något från DisplayLink Store, Adapters fungerar med OS X?
Den här skall enligt grossisten fungera (med "Mac"): Dustinhome.se/deltaco-usb-20-to-hdmi-1920x1080

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 18:48

Det fungerar utmärkt. Du laddar ner / får mer drivrutiner från Displaylink och sedan är det bara att köra på. Senaste betaversionen fungerar med Lion.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-08-16 22:03

Eftersom det är USB som används så går det åt processorkraft för överföringen. Men inget som märks på datorns prestanda. Inte mer än om du har en filkopiering över USB igång.

Det man märker av är att den låga bandbredden över USB gör att rörlig grafik via displaylink i princip är omöjlig. Det går bra att visa stillbilder, fönster med statiskt innehåll och liknande, men så fort det börjar animeras, visas video eller något annat som rör sig så bli upplevelsen inget vidare.

Själv har jag en MBP med en CD 30" över DP och en CD 23" över en Vibook. Är man bara medveten om begränsningarna finns inte mycket att klaga på. Skulle vara färgkalibreringsmöjligheterna som inte är speciellt bra heller.

Så fort det kommer ett externt grafikkort för thunderbolt så kommer jag byta ut Vibooken, men det är mest för att få bättre färgkalibrering.

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-08-17 11:32

Detdär sista du nämner låter ju rätt bra. Jag var främst inne på något som går vi expresscard porten men hittade inget speciellt. Såg dock viDocken nu. Har du nån aning om hur bra den funkar? Bör man vänta till något nytt med thunderbolt?

1
Bevaka tråden