Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsvisare/Font browser

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter ett program där man kan bläddra bland oinstallerade typsnitt. Har en mapp med några tusen typsnitt och skulle vilja få en förhandsvisning på dessa. Man kan ju alltid dubbelklicka på dem för att se dem i Fontbook, men det är inte direkt smidigt... Tips någon?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-16 20:44

Ja, någon?

Det beror ju på vad ni menar med "oinstallerade" typsnitt.

De flesta font-hanterare har ju typsnitten inlagda i en databas, men inte aktiverade. Så det kan väl kanske kallas "oinstallerade"

Här är ett par exempel:
Download FontExplorer X Pro for Mac - Font management software. MacUpdate.com (finns även en gratisversion, som dock inte supportas längre)
Download Suitcase Fusion 3 for Mac - Font management solution combines Suitcase and Font Reserve. MacUpdate.com

Annars går det bra att titta på typsnitt via Quicklook i Finder.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-16 22:52

Tack! Märkligt nog fick jag inte fram dessa när jag googlade.

Jag använder själv gratisversionen av Font Explorer X. Funkar jättebra än så länge (i OS X 10.7.1) - men eftersom den inte har uppdaterats på länge, och inte supportas längre, så är det väl tyvärr bara en tidsfråga innan den slutar fungera efter någon kommande OSX-uppdatering.

Kör du 10.6 eller senare finns ett enkelt sätt. Använd "förhandsvisningen" som finns under tangenten mellanslag. Funkar för mig. Välj vyn i Finder med en massa kolumner så kan du enkelt navigera med piltangenterna och sedan så vissas varje font i fönstret. Gratis och enkelt.

/m

Edit - såg att jesper nämnde detta också

FontsView - kolla AppStore. 55 spänn. Har inte testat den, men den verkar göra vad man vill; alltså att visa fonter utan att ta över datorns fonthantering totalt :-D.

Det viktigaste framgår dock inte av infon: Kan man välja vilken mapp med fonter man vill kolla på? Eller visar den bara dom fonter som är installerade? Eftersom dom inte vill snacka om det så gissar jag på det senare.

1
Bevaka tråden