Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro stänger av sig själv vid uppstart. Misslyckad uppdatering.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-15 08:52

Jag har en drygt 1 år gammal MacBook Pro. Vid senaste uppdateringen så var skärmen grå och den där lilla grejen bara snurrade och snurrade. Efter att ha väntat länge, flera timmar, så bestämde jag mig för att stänga av datorn och starta om den. Men det kanske jag inte skulle ha gjort.

Nu startar datorn upp så att skärmen blir grå. Då syns även en sådan där mätare som talar om hur mycket som är klart. Den tickar på några minuter. Sen stängs datorn bara av. Inga pip eller någonting annat som indikerar vad som är fel.

Jag har provat att göra reset av PRAM/NVRAM och en annan typ av reset (har glömt bort vad den heter, men jag tror att det bara finns två typer). Båda genom att hålla in knappar vid uppstarten.

Jag hittar inte min installations DVD. Hittade en för min iMac på jobbet. Datorn bootar via den, men sen säger den att det är fel version och frågar om jag vill installera om hela OSet.

Kan jag komma ifrån en total ominstallation? Hur skall jag ta mig vidare?

Prövat en säker start (Hålla in shift vid start)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-15 13:02

Ja. Lyckades få tag på en DVD av en kompis nu. Hårddisken verkar vara paj visade det sig efter att jag kört en kontroll.

Så jag antar att det "bara" är att byta ut den.

Ursprungligen av kia2:

Ja. Lyckades få tag på en DVD av en kompis nu. Hårddisken verkar vara paj visade det sig efter att jag kört en kontroll.

Så jag antar att det "bara" är att byta ut den.

Hårddisken är dock väldigt lätt att byta själv.

MacBook Pro 13" Unibody Mid 2010 Repair Manual - iFixit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 11:50

Sådär, bytt nu. Tack för hjälpen!

När jag bytte så noterade jag även någonting mosslikt på moderkortet(?). Tog ett foto. Är det någonting som jag bör göra någonting åt?

Datorn är från 2009, inte 2010. Fel av mig i första posten.

Nu är det ett väldigt dåligt foto, men tycker det liknar någon form av vätskeskada.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 13:33

Det kan stämma. Tror det kom in lite vatten... Men datorn fungerar tack och lov. Hårddisken är bytt och snurrar fint. Bör jag göra någonting åt vätskeskadan? Kan jag göra något så att det inte blir värre?

Nej, det finns inte så mycket att göra åt det mer än att hoppas att det inte börjar strula längre fram.

1
Bevaka tråden