Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering Macbook. Minne? Hårddisk?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-15 07:43

Min sambo tycker att hennes dator är lite trött och tycker även att hårddisken är för liten.

Angående minnet, är 1,5gb för litet? Är det motiverat att öka? Hon surfar, tittar film, pdf´s, dokument osv.

Angående hårddisken, vad ska jag köpa? Är det värt att köpa snabbare än sata 1,5gb? 7200 varvs? SSD?

Länka gärna till lämpliga produkter om ni orkar, tack

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook3,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 1,5 GB

Serial-ATA:

Intel ICH8-M AHCI:

Tillverkare: Intel
Produkt: ICH8-M AHCI
Länkhastighet: 1,5 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.10 Supported

FUJITSU MHY2120BH:

Kapacitet: 120,03 GB (120 034 123 776 byte)
Modell: FUJITSU MHY2120BH

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-15 08:59

För <400kr får du 2x2GB RAM att stoppa in, max är 2+2 eller 2+4 om jag inte läst fel.
120 SSD börjar på 1700kr. SATA 1 har en tak på 150 MB/s, varvid nyare SATA II och III diskar inte kan utnyttjas för fullt. Jag hade letat upp en SSD som varken är dyrast eller billigast.

Jag har en likadan maskin, och minnesuppgraderingen till 4GB var helt klart värd det, och gav en helt annan maskin. För ett tag sedan så bytte jag till SSD (Intel X25-M G2), och det var inte lika prisvärt, men ändock värt det. Fast om man ska vara riktigt kostnadseffektiv så hade jag nog satsat på en vanlig disk, speciell om man ser till mängden lagringsutrymme man får.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-15 12:20

Minne beställt. Nu kommer hon att få 3gb istället för 1,5gb. Ska bli intressant

Är det värt att köpa en 7200 varvs hårddisk?

Ursprungligen av fullodum:

Minne beställt. Nu kommer hon att få 3gb istället för 1,5gb. Ska bli intressant

Är det värt att köpa en 7200 varvs hårddisk?

Varför bara 3 GB? 4 känns lite som den magiska gränsen, speciellt om hon framöver vill köra Lion.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-15 19:43
Ursprungligen av Capeman:

Varför bara 3 GB? 4 känns lite som den magiska gränsen, speciellt om hon framöver vill köra Lion.

Jag har 2,5gb just nu och kör Lion utan problem, har ledigt minne alltid. Kommer min dator fungera bättre med 4gb?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-15 12:47

Om du inte tycker att pengarna är något större problem så får du mest prestandaökning genom att köpa en SSD disk... datorn startar dubbelt så fort, startar program i ett ögonblick mm

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-15 15:22
Ursprungligen av kainen:

Om du inte tycker att pengarna är något större problem så får du mest prestandaökning genom att köpa en SSD disk... datorn startar dubbelt så fort, startar program i ett ögonblick mm

Blir prestandan begränsad på en dator som har sata 1.5gb?

SSD är framtiden, vill ha en själv

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-15 16:29

Jag brukar rekommendera Seagate Momentus XT som uppgraderings-hårddisk. Stor snurrplatta plus en inbyggd "SSD-cache" som snabbar upp de vanligaste filerna. För vanlig användning känns det nästan som en SSD - men du har gott om utrymme. Lite dyrare än en helt vanlig hårddisk men mycket billigare än SSD.

För vissa användningar är det förstås sämre än SSD. Men för lite office, pdf, surf och filmkoll är det perfekt. Frugan kör en på min gamla MBP och det är fridens liljor!

Det beror ju på vad du gör. Var bara lite förvånad över anledningen att snåla när det är så billigt? Jag uppgraderade min MacBook från 2 till 4 GB efter Lion installerats, märks ganska stor skillnad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-15 20:10
Ursprungligen av Capeman:

Det beror ju på vad du gör. Var bara lite förvånad över anledningen att snåla när det är så billigt? Jag uppgraderade min MacBook från 2 till 4 GB efter Lion installerats, märks ganska stor skillnad.

Jag kanske är väl ekonomisk ibland

Alamode: tack för tips, får se hur pass stor skillnad det blir med minnet, tar ställning till hårddiskutbyte sen.

Ursprungligen av fullodum:

Jag kanske är väl ekonomisk ibland

När du nu dessutom valt att blanda minnesstorlekar och -typer så går du dessutom miste om Dual Channel-stöd, vilket kan leda till en liten prestandaminskning jämfört med om du hade valt 4 GB.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-16 07:20
Ursprungligen av Capeman:

När du nu dessutom valt att blanda minnesstorlekar och -typer så går du dessutom miste om Dual Channel-stöd, vilket kan leda till en liten prestandaminskning jämfört med om du hade valt 4 GB.

Jaha där ser man, kände inte till dual-channel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-16 12:37
Ursprungligen av fullodum:

Jaha där ser man, kände inte till dual-channel.

Äsch varför snåla, jag beställde 4gb till så har både jag o sambon 4gb

Har precis installerat 8gb och 120gb SSD i min MBP 2009. Starta program och alla manövrar är som att byta kanal på tv,n, blixtsnabbt. Allt för 2200:- Billigaste jag kunde hitta för dagen, Corsair prylar i båda fallen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-16 18:37

SSD är absolut värt det om du inte måste ha stort lagringsutrymme.
Blir som en helt ny dator.

Ursprungligen av Json_81:

SSD är absolut värt det om du inte måste ha stort lagringsutrymme.
Blir som en helt ny dator.

Fast SSD är rätt dyrt, och enligt Ny Teknik väntas rejält prisfall och kapacitetsökning så köper man nu blir det nog gammalt rätt fort. (Fast vänta på nåt som kanske kommer är ju aldrig kul.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-18 17:46
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Fast SSD är rätt dyrt, och enligt Ny Teknik väntas rejält prisfall och kapacitetsökning så köper man nu blir det nog gammalt rätt fort. (Fast vänta på nåt som kanske kommer är ju aldrig kul.)

Prisfall och kapacitetsökning har det pratats om sedan de första SSD'erna dök upp.
Det har inte gått speciellt fort hittils och jag tvivlar på att det kommer göra det framöver heller.

Jag tycker inte det är så farligt dyrt heller med tanke på hur stor skillnaden är.
Irriterar mig så fort jag sätter mig vid min stationära dator pga hur slött program startar och laddningstider.
Och då är det ändå en i7 med 6GB ram och raid-0 på hårddiskarna.
Jämfört med min macbook med SSD.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-19 07:40
Ursprungligen av Json_81:

Prisfall och kapacitetsökning har det pratats om sedan de första SSD'erna dök upp.
Det har inte gått speciellt fort hittils och jag tvivlar på att det kommer göra det framöver heller.

En snabb koll på prisjakt (kikade på 256gb ssd) visar att de väldigt ungefärligt sjunkit 20% de senaste året. Så visst händer det saker.
Prissänkningen kommer säkert att gå snabbare när ssd blir standard i alla laptops, snart kommer kidsen inte veta vad en hårddisk med snurrande skiva är

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-19 14:03
Ursprungligen av fullodum:

En snabb koll på prisjakt (kikade på 256gb ssd) visar att de väldigt ungefärligt sjunkit 20% de senaste året. Så visst händer det saker.
Prissänkningen kommer säkert att gå snabbare när ssd blir standard i alla laptops, snart kommer kidsen inte veta vad en hårddisk med snurrande skiva är

20% på ett år är nästan ingenting på pc-marknaden, du får tänka på att det inte är Apple-unika delar

Tror det kommer dröja rätt länge innan SSD blir standard, det finns knappt i topp-modellerna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-18 07:27

Är övertygad om att ssd kommer att sjunka i pris, frågan är bara hur mycket? och hur snabbt? Å andra sidan kan en ssd vara skillnaden mellan att behålla en dator 3 år till eller att köpa en ny och då är ssd´en ganska billig

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-18 17:58

Priser sjunker hela tiden på komponenter som dessa. Jag valde att köpa en snabb SSD(OCZ Vertex 2) för några månader sedan till min Macbook, nästa steg blir att uppgradera från 4GB till 8GB. Tanken är att min MBP från 2009 ska hålla några år till.
Skillnaden jag kände med en SSD toppar alla RAM-uppgraderingar jag gjort under min datortid. Samtidigt börjar 8GB RAM bli ett måste/standard i dessa dagar.

1
Bevaka tråden