Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google köper Motorolas mobildivision

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-15 14:11

Det var väl väntat att Google snart skulle göra något sådant här. Undrar var deras hårdvarupartners kommer att tycka om detta?

Ursprungligen av acke:

Det var väl väntat att Google snart skulle göra något sådant här. Undrar var deras hårdvarupartners kommer att tycka om detta?

Håller med, nått var väntat och nu vet vi.

Fråga: Sätter det här mer press på Microsoft att köpa Nokia som det ryktats om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-15 14:24
Ursprungligen av Chaosstar:

Håller med, nått var väntat och nu vet vi.

Fråga: Sätter det här mer press på Microsoft att köpa Nokia som det ryktats om?

En bra fråga, speciellt eftersom det ryktades om att Samsung lagt ett bud på Nokia. Skulle det vara riktigt och gå igenom står verkligen MS med byxorna nere. Tveksam dock med tanke på att de redan hunnit fläta ihop sig så mycket som de har.
Lustigt att det gått som det gått med mobilbranschen. Apple skördar enorma framgångar. Samma med Google. HP köper upp Palm, MS (kanske) Nokia och Google sväljer Motorola. En efter en slukas mobilföretagen.

Google borde ha fått en hel del patent nu, det de så desperat har försökt få vantarna på. Frågan är hur mycket Motorolas patent är värda, inte 12.5 miljarder dollar tänker i alla fall jag.

Ursprungligen av acke:

Det var väl väntat att Google snart skulle göra något sådant här. Undrar var deras hårdvarupartners kommer att tycka om detta?

Jag tror att Google egentligen inte är ute efter hårdvaran, utan det är patenten de vill komma åt. Kan man inte köpa en del av helheten så köp helheten och sälj det du inte vill ha kvar. Men det skulle bli svårt att sälja hårdvarudelen utan patent…

Googles hårdvarupartners möjligtvis kanske skulle köpa det Google inte vill ha kvar…

Så mjukvarujättarna vill in i hårdvarubranchen!? För 10 år sedan skulle dom ha skrattat åt ett sådant förslag. Är det Apple som visat att man kan tjäna stora pengar på hårdvara? Eller är det bara ett spridande av risker när kassakistan är överfull?
Vad har hänt som göra att mjukvarujättar suktar efter hårdvaruproducenter? Har det med "globaliseringen" att göra? Förr var det ju inte så lockande för mjukvaruföretag med få anställda och hög omsättning - att ge sig in i industrialismen med massor av anställda, strejker, pensionsförsäkringar, healthplans, jidder och åter jidder...och detta med mycket mindre vinst per anställd. Men nu! Nu har vi ju Kina! Har allt med Kina att göra? Man köper Motorola och egentligen köper man bara ett design- och mjukvaruföretag - ty dom tillverkar ju inga telefoner...dom har inga fabriker...allt det görs av andra företag i Kina.
Är det det som förändrats?

I alla tider har belackarna skrattat åt Apples envishet att låsa mjukvara till egen hårdvara. Är det så att det nu är så man ska göra? Kommer Microsoft om 10 år att sälja egna datorer som är dom enda som kan köra Windows? (jo, det låter ju osannolikt in absurdum, men något har hänt).

Annars så var en bra kommentar till Googles gnäll följande

Citat:

"Are “anti-competitive patent attacks” worse than “anti-competitive patent violations”? "

Handlar det bara om patent? Å andra sidan är detta ju resultatet av "globaliseringen" - det enda av värde som finns kvar i väst är kunskap och patent. Inte så illa det i.o.f.s.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-15 16:07

Trist. Jag var Motorola fantast innan jag bytte till iPhone. Google som varumärke har jag ingen som helst känsla för.

Sammanställning av googles partnerkommentarer (vd:arna) hämtade från swedroid:

Citat:

Peter Chou, CEO, HTC:
We welcome the news of today’s acquisition, which demonstrates that Google is deeply committed to defending Android, its partners, and the entire ecosystem.

Bert Nordberg, President & CEO, Sony Ericsson:
I welcome Google’s commitment to defending Android and its partners.

Jong-Seok Park, President & CEO, LG:
We welcome Google’s commitment to defending Android and its partners.

Koordinerade och fina. Det är så att den misstänksamme skulle kunna ha tro att de var ett förfarande som förhandlats fram mellan google och deras primära hårdvarupartners... Det gemensamma och starka tryckandet på att "försvara" är onekligen intressant. Det tog MS över ett decennium att mobilisera precis alla andra aktörer emot sig på det sätt som Apple har lyckats med på bara något år. Iofs har man satt sig i den buren tillsammans med MS, så udden är säkert inte bara riktad mot Apple, men ändå.

Allt sådant här sköts utåt av tunga PR-bolag. Manus är skrivna sedan länge. Dessa dirrar har kontaktats i förväg och föreslagits vad dom ska säga - troligtvis har deras egna PR-bolag synkat med Google/Motorolas för ändamålet projektkontrakterade PR-bolag. Dom som säger något avvikande har antingen ignorerat PR-bolagens manus, inte fått manuset eller så är det sådana där vildbasare (typ Jobs, Dell och Ballmer etc) som står över allt sådant där trams - kör eget race och får ibland äta skit efteråt. Nå - i Ballmers fall är det snarare en psykisk störning som gör det omöjligt att synka in honom i ledet.

Ursprungligen av GustafMA:

Sammanställning av googles partnerkommentarer (vd:arna) hämtade från swedroid:

Koordinerade och fina. Det är så att den misstänksamme skulle kunna ha tro att de var ett förfarande som förhandlats fram mellan google och deras primära hårdvarupartners... Det gemensamma och starka tryckandet på att "försvara" är onekligen intressant. Det tog MS över ett decennium att mobilisera precis alla andra aktörer emot sig på det sätt som Apple har lyckats med på bara något år. Iofs har man satt sig i den buren tillsammans med MS, så udden är säkert inte bara riktad mot Apple, men ändå.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - i Ballmers fall är det snarare en psykisk störning som gör det omöjligt att synka in honom i ledet.

hahaha.. Så sant.

OnT: Dags för Google att hjälpa sina partners kanske, oavsett så är väl Motorolas mobildivison väldigt marginell i dagsläget, så det måste handla om patent.

edit: Det såg ju rätt mörkt ut inför 2011.
http://seekingalpha.com/article/241200-motorola-will-struggle-to-maintain-market-share-in-2011

Och i april då Motorola Mobility avknoppades från Motorola, affären var nog "klar" redan då.
http://community.nasdaq.com/News/2011-04/what-to-expect-for-motorola-mobilitys-market-share.aspx?storyid=71179

Ursprungligen av GustafMA:

Sammanställning av googles partnerkommentarer (vd:arna) hämtade från swedroid:

Koordinerade och fina. Det är så att den misstänksamme skulle kunna ha tro att de var ett förfarande som förhandlats fram mellan google och deras primära hårdvarupartners... Det gemensamma och starka tryckandet på att "försvara" är onekligen intressant. Det tog MS över ett decennium att mobilisera precis alla andra aktörer emot sig på det sätt som Apple har lyckats med på bara något år. Iofs har man satt sig i den buren tillsammans med MS, så udden är säkert inte bara riktad mot Apple, men ändå.

Kan ju vara så, men å andra sidan så är de satta att försvara sitt företags aktiekurs, så det finns ju inte så mycket annat de kan säga, för de kan ju inte gärna säga "ja detta betyder att vi är inne på helt fel spår"

  • Medlem
  • 2011-08-15 16:19

Nu bara för Apple att köpa Nokia...

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-15 17:09
Ursprungligen av hpe:

Nu bara för Apple att köpa Nokia...

/hpe

Det är det sista Apple kommer att göra. Apple kommer fortsätta köpa upp företag för deras patent. Ibland ensamma och ibland tillsammans med andra. Sedan har vi InterDigital också. Kommer hända mycket närmaste halvåret.

Själv tycker jag alltid att det är jäkligt svårt att värdera vilka som vinner och förlorar på såna här stora affärer: Vinner Android (som plattform) betraktat, ja troligen, vinner Nokia, tja med tanke på hur många sågade deras deal med MS så troligen.

De enda som jag inte kan se några som helst vinster för är Apple. Det måste rimligen vara sämre på alla sätt för dem.

Man kan inte ligga på enorma kontanthögar - det är bad bizniz för ett företag - framför allt i USA där företags skattevillkor skiljer sig från det som är vanligt i Europa. Företag som Apple och Google har för mycket dollar i valvet - dom måste köpa något. Snabbt. Man ser sig om och slår till där man tror det är lönsammast på kort- eller lång sikt. Man kan också sälja det man köpt. Snabbt eller efter längre tid.
Förr i tiden - i kapitalismens ungdom - så delade man ut pengarna till ägarna. Men det var länge sedan man höll på med sådant - åtminstone i någon större utsträckning. Ägare idag vill inte ha kontanter - dom vill ha tunga aktier.
Ofta är dessa storköp givetvis överlagda och analyserade in absurdum - en agenda finns. Men man ska nog inte överdriva detta - ofta handlar det om att spendera helt enkelt. Och man chansar en hel del då värdena är svåra att väga i guld och dessa värden kan halveras eller förintas med ett par nya tekniska innovationer eller ett annat paradigmskifte inom IT :-D. Det är nog mera Rock'n'Roll än man tror och det är därför alla dessa superkända högavlönade analytiker alltid har fel. Jämt. Hela tiden. Alltid. :-D.
"Vi köper Motorola Mobile (bland kanske tre-fyra kandidater). Dom där patenten säkrar i alla fall en del om det går helt åt helvete". Typ.

Man får betrakta det som ett skådespel, där aktörerna tvingas till handlingar de inte vill och vars konsekvenser de inte kan överblicka.

Där satt den :-D.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Man får betrakta det som ett skådespel, där aktörerna tvingas till handlingar de inte vill och vars konsekvenser de inte kan överblicka.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kan ju vara så, men å andra sidan så är de satta att försvara sitt företags aktiekurs, så det finns ju inte så mycket annat de kan säga, för de kan ju inte gärna säga "ja detta betyder att vi är inne på helt fel spår"

Visst. Men om det bara vore ordinarie corporate bullshit för att täcka sina ändalykter borde utfallet i formuleringar vara större. I det här fallet är det ju så uppenbart att de alla broderar på samma talking points att det är svårt att inte utläsa ett mer strategiskt syfte än så i kommunikationen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Man får betrakta det som ett skådespel, där aktörerna tvingas till handlingar de inte vill och vars konsekvenser de inte kan överblicka.

Det är väl definitionsmässigt sant för alla affärsverksamheter som verkar på konkurrensutsatta marknader utan monopoli- eller monopsonieffekter att falla tillbaka på?

Och en konsekvens kan vi faktiskt sluta oss till direkt. Våra såta vänner i den delen av den amerikanska juristkåren som ägnar sig åt intellektuellt kapital-utpressning kommer att tjäna storkovan på det här. Och såväl Apples som Googles kunder kommer betala för det varje gång som det ska inhandlas en ny leksak från någon av de berörda parterna.

Jag tycker tack och lov inte ett dugg synd om kunder - såna som jag själv t.ex. - som inhandlar dessa leksaker :-D. Och jag skulle verkligen vilja bli rik på att sälja dessa leksaker till alla dessa kunder - sådana som jag själv t.ex. - som uppenbarligen har för mycket pengar att spendera på leksaker när utgifterna för överlevnad är gjorda. Att maximalt suga ut oss välmående är helt okej enligt mig. Mitt hjärta blöder för helt andra människor.

I övrigt tycker jag att det vilar något positivt - rent av glädjande - över dessa astronomiska summor i IT-världen vid uppkööp etc. Det är kunskap man betalar tiotals miljarder för. Kunskap...ideer...tankar...kreativitet. Google köper inte oljefält, gruvor eller smältverk - sådan skit får man för en spottstyvel idag :-D. Att man idag värderar kreativitet och fantasi så högt är ett gott tecken. Jag blir också glad när förläggare säljer musikrättigheter för enorma summor. Dom "mjuka" värdena har aldrig någonsin legat så högt i kurs. Det bådar gott för civilisationen.
Förr i tiden var det bara investerare och exploaterare som tjänade stålar. Idag får man äntligen bra betalt för fantasi och om man kan trigga känslor hos människor (musik, film, litteratur, etc). Bra. DET är civilisation. DET är ett steg i utvecklingen.

80 miljarder kronor för ideer! Vackert. Ren konst.

Ursprungligen av GustafMA:

Och såväl Apples som Googles kunder kommer betala för det varje gång som det ska inhandlas en ny leksak från någon av de berörda parterna.

Senast redigerat 2011-08-16 00:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Mitt hjärta blöder för helt andra människor.

I det här fallet blöder det uppenbarligen för senior partners och investment partners i diverse större K-street-juristbyråer, vilka är de som kommer göra sig förmögenheter på detta. Det står dig naturligtvis fritt att solidarisera dig med vem du behagar, men det är onekligen ett blödande åt ett håll som kan förefalla lite märkligt.

I övrigt läser jag precis att HTC just stämt Apple för intrång i tre patent och yrkar på säljstopp för iProdukter i USA vid domstol i Delaware. Det måste vara ett utslag av den där fantastiska kreativiteten och innovationen som du skattar så högt...

Det handlar med största säkerhet enbart i att få tillgång till deras patentportfölj. Att dom skulle göra hårdvara är tveksamt - deras affärsmodell är att sälja mjukvara och främst sökmotor/ reklam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-15 23:16

Så ni menar att Google kommer att lägga ned hela Motorolas hårdvarulinje? Jag är inte så säker på det, omforma ja, lägga ned nej.

Ursprungligen av acke:

Så ni menar att Google kommer att lägga ned hela Motorolas hårdvarulinje? Jag är inte så säker på det, omforma ja, lägga ned nej.

Oavsett vad så är chansen minimal att Google skulle förändra sin affärsmodell och börja tillverka hårdvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 14:32
Ursprungligen av draags:

Oavsett vad så är chansen minimal att Google skulle förändra sin affärsmodell och börja tillverka hårdvara.

Google har sagt att Motorola Mobile kommer att drivas vidare som ett enskilt bolag. De kan alltså fortsätta som förut att tillverka telefoner utan att Google ändrar affärsmodell.

Ursprungligen av pesc:

Google har sagt att Motorola Mobile kommer att drivas vidare som ett enskilt bolag. De kan alltså fortsätta som förut att tillverka telefoner utan att Google ändrar affärsmodell.

Ja fast det är en annan sak. Då handlar det fortfarande inte om att man tillverkar med sitt varumärke.

Alltså för att förtydliga. Google kommer inte med största sannolikhet att tillverka en Googlemobil.

Den här var lite småkul...

Google

(Via John Gruber)

Bevaka tråden